Gå til innhold
  • Bli medlem

Var det riktig av Ut i Naturen?


Anbefalte innlegg

Sitter og ser Ut i Naturen på nett-tv http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/172626/. På en av seervideoene de viser er det noen som har filmet en hønsehauk som tar en skjære. etter en stund begynner de som filmer dette å blande seg inn og plage hønsehauken til den tilslutt blir nødt å slippe skjæren.

Dette mener jeg er en grovt uriktig inngripen i naturen som absolutt ikke burde vises på annet enn dagsnytt, som forklaring på hvorfor disse folkene har blitt straffedømt! (les: henrettet)

ARG ARG ARG

Kan ikke folk la naturen få være i fred og nyte det de har vært så heldige å få oppleve og ikke ødelegge?

EDIT: Direkte link til klippet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reagerte også da jeg så denne videoen, og jeg er helt enig med i at å pirke borti denne hauken med den pinnen var galt - men grunnlag nok for dødsstraff er vel litt i drøyeste laget.. Tenk for eksempel på alle insektene du opp gjennom årene har tråkket paddeflate på den mest brutale måte! Der kvalifiserer vel de fleste av oss til en plass i kategorien massemordere...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte også da jeg så denne videoen, og jeg er helt enig med i at å pirke borti denne hauken med den pinnen var galt - men grunnlag nok for dødsstraff er vel litt i drøyeste laget.. Tenk for eksempel på alle insektene du opp gjennom årene har tråkket paddeflate på den mest brutale måte! Der kvalifiserer vel de fleste av oss til en plass i kategorien massemordere...?

Da får vi ta straffen vår alle sammen! :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støttes.

Litt som da hjorten kom over fra Askøy inn mot sentrum på lørdag (?).

Folk klikker fullstendig og er redd den skal drukne og setter himmel og jord i bevegelse med resultat at de skremmer vannet (pun not intended) av hjorten, som legger på svøm igjen.

Trekk dere unna og la den være i fred så går klarer hjorten dette veldig fint på egen hånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke å bryte inn i naturen. Hvis man syns synd på skjæra som blir "drept" av rovfuglen, og jager den bort, risikerer man jo at rovfuglen dør av sult senere. :idea: hehe

Nei, la naturen være i fred : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke å bryte inn i naturen. Hvis man syns synd på skjæra som blir "drept" av rovfuglen, og jager den bort, risikerer man jo at rovfuglen dør av sult senere. :idea: hehe

Nei, la naturen være i fred : )

NETTOPP

la naturen gå sin gang!!

skulle virkelig ønske at den hønsehauken hadde gått til angrep på de .... folkene!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo nok et godt eksempel på gvordan folk misforstår naturen og prøver å endre den til hva de tenker er bedre uten å ha peiling overhodet. Kanskje vi skulle begynne å styrke naturfaget i grunnskolen på enkelte områder? (Og da mener jeg ikke kjemi-kapitellet, det har de nok av.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke helt sikker på om jeg er enig med dere her.

Du har faktisk plikt til å hjelpe dyr som er skadet, om så avslutte lidelsene på en human måte.

Er det egentlig riktig å stå å bivåne fuglen som klemmer livet ut av skjora?

Hva når det er redningsaksjoner for å hjelpe f.eks. en elg som har gått gjennom isen? Er ikke dette like mye å gripe inn i naturens gang? Jo, men vi står ikke å ser på at dyr pines ihjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir to forskjellige situasjoner allikevel. Å gripe inn i en naturlig jaktsituasjon mellom rovdyr og byttedyr er noe annet en å eventuelt hjelpe et dyr som har satt seg fast. Det eneste dette resulterte i var at hauken må finne et annet bytte. Om enn ønsket å hindre lidelse ville det vel faktisk vært mer nærliggende å tatt livet av skjæra for hauken så det gikk raskere.(Personlig ville jeg ikke blandet meg inn i dette på noen måte.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir to forskjellige situasjoner allikevel. Å gripe inn i en naturlig jaktsituasjon mellom rovdyr og byttedyr er noe annet en å eventuelt hjelpe et dyr som har satt seg fast. Det eneste dette resulterte i var at hauken må finne et annet bytte. Om enn ønsket å hindre lidelse ville det vel faktisk vært mer nærliggende å tatt livet av skjæra for hauken så det gikk raskere.(Personlig ville jeg ikke blandet meg inn i dette på noen måte.)

Jeg vil jo anta at den drukna elgen ville blitt mat for noen, som i.o.m. at elgen ble reddet, måtte ta livet av noe annet for å få seg mat? Så jeg vil ikke påstå at situasjonene er spesiellt forskjellige. Naturen tar livet av seg selv for å holde tannhjulene i øko-balansen i sving. Om det er rovdyr eller naturen selv som tar livet av byttet, er vel egentlig likeverdige faktorer, siden de begge spiller en viktig rolle i økosystemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har vi jo egentlig forandret topic, men diskusjonen ble jo plutselig veldig interessant!

Jeg tror nok jeg ville hjulpet elgen. og det ville aldri falle meg inn å blande meg inn i en jakt situasjon.

men hvorfor tenker jeg sånn?

men den tankegangen at dyrene skal få leve livene sine uten menneskelig innblanding blir det jo feil å hjelpe elgen...

hmm... dette må tenkes på!! :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem har taua noen elg opp av Maridalsvannet i alle fall veit jeg.

Håper det er mest fordi det er drikkevannet til nesten hele Oslo og en råtnende elg er vel ikke helt tingen i et drikkevann.

Ellers hadde det vel bare vært å gi den en kule.

Å redde en allerede skadet skjære fra en hønsehauk er litt som helle ut en åpnet øl. Bare fordi en kunne risikere å bli full.

Du ender opp med å måtte ta livet av skjæra og hønsehauken får ikke mat.

Ender dårlig for alle parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergensgruppen Vinskvetten har en sang som heter Dagens helt. Om en hjort som går gjennom isen og hele redningsaksjonen med å få den opp.

Siste vers avsluttes med "...eg hadde redda et liv, ifra ein heilt meiningslaus død. Og imorgen begynner årets hjortejakt..."

Nei, vi skal ikke starte noen jakt diskusjon, denne diskusjonen har ikke noe med jakt å gjøre. jeg bare setter det på spissen! :shock:

Tror kanskje jeg etter å ha tenkt meg om ville latt hjorten fått druknet, hvis det ikke var drikkevann som nevnt isted :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergensgruppen Vinskvetten har en sang som heter Dagens helt. Om en hjort som går gjennom isen og hele redningsaksjonen med å få den opp.

Siste vers avsluttes med "...eg hadde redda et liv, ifra ein heilt meiningslaus død. Og imorgen begynner årets hjortejakt..."

Uten å spore fullstendig av - Vinskvetten er helt sjef! :shock:

Trodde jeg hadde hørt alt fra Vinskvetten, men denne kan jeg ikke huske. Vet du hvilken plate den er på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å spore fullstendig av - Vinskvetten er helt sjef! :shock:

Trodde jeg hadde hørt alt fra Vinskvetten, men denne kan jeg ikke huske. Vet du hvilken plate den er på?

ja, vinskvetten e sjef

ligger på platen: Rånnyen og Kveitebollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo anta at den drukna elgen ville blitt mat for noen, som i.o.m. at elgen ble reddet, måtte ta livet av noe annet for å få seg mat? Så jeg vil ikke påstå at situasjonene er spesiellt forskjellige.

Joda, poeng. Jeg velger nå allikevel å se det slik som at å fjerne skjæra er å fjerne mat fra tallerkenen til hauken i og med at den allerede er mat for et bestemt individ. Så ser værre på det enn å hjelpe en elg opp fra vannet. Men selve casen med elgen tror jeg nok at jeg må-som johnpd sier-tenke litt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville elgen blitt liggende til glede for rev og ravn? Hvis det er såpass urbant område at det er aktuelt med redningsaksjon er det stor sannsynlighet for at kadaveret ville blitt fjernet. Da er elgens død bare meningsløst dyreplageri som vi nærmest er pliktig til å forhindre hvis det ikke koster alt for mye besvær. Greit å øve redningsapparatet litt, i tillegg til at det holder liv i lokalavisen.

Blir kadaveret liggende er det en annen sak... slike kadavere holder liv i mangt og meget. For å slippe unødig dyreplageri finnes det ellers skytevåpen og skyttere nok i dette landet.

Ad. ut i naturen og hønsehauken: Jeg så ikke innslaget, men hvis skjæra ikke er skadet så er konsekvensene for så vidt minimale. En lykkelig skjære og en litt småirritert hønsehauk som må finne seg noe annet å spise - det finnes verre ting. Men en hardt skadet skjære vil uansett bli avlivet, og da er det vel bedre at hønsehauken spiser skjæra enn at vi graver den ned og hønsehauken må plage livet av en annen fugl?

Så langt om konsekvenser.... Det jeg derimot IKKE liker er den sentimentaliteten og føleriet som gjerne følger med slike inngrep. Jeg så ikke innslaget så jeg vet ikke om det gjelder "ut i naturen", men jeg tror det er viktig at vi alle gjør vårt for å fjerne vrangforestillingen om at naturen hovedsaklig er søt, sentimental og føleribasert. Slik sett burde man kanskje vist skjæredrap i beste sendetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.