Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda Vest


kjetilkl

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan snøforholda på vest hardangervidda er i år? Har allerede vært på en viddetur, men dog litt lenger øst. Der var det forholdsvis lite snø vil jeg si og isen var bare halvparten så tykk som ifjor på samme tid (mye snø ifjor dog).

Bare lurer på om våren ligger an til å komme litt tidligere enn vanlig på vidda i år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Isen er gått på Kalhovd og Mår i følge en lokal jeg snakket med på telefonen i går. Det er lite snø, men foreløpig ligger det en del fonner i nordhellingene. Elvene er vanskelige å krysse ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørs på hva du mener med hardangervidda vest. bor på geilo slik att det er vel øst.

var på fagerheim fjellstuva og dyranut om fredagen å sto på ski. isen ser tynn ut og det er lite snø i fjellet. det skal bli kjøligere og det skal komme regn her på geilo slik att det kan komme som snø høyere opp.

var på ski igår på hallingskarvet vet prestholdtsæter. fikk god utsyn over vidda. sør/sørøst begynner å minke kraftigt på is og snø. jøkul og sør øst ser på avstand ok ut men det kan komme å bli en del gåning før å få sammenhengende snø da man må gå rundt endel.

bilder kommer under dagen under ski og vinter.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med vest tenkte jeg først og fremst på området fra Sørfjorden, Odda, Kinsarvik, Eidfjord, Hjølmo og inn mot Hårteigen omtrent. Jeg er også interessert i vestlige områder som har nedfallsfelt mot Nordmannslågen og Langavatnet/Tinnhølen :)

Grunnen er at jeg lurer på om snøsmeltingen holder litt ut i begynnelsen av juli og at elvene har noenlunde vannføring (det er det jeg håper på). Min erfaring er at elvene rundt Tinnhølen normalt renner bra hvertfall frem til rundt 10.juli som regel. Men med tidlig vår og kanskje ikke så mye snø som vanlig er jeg usikker. Lenger vest virker det som det holder ganske mye lenger.

Noen som vet om det har vært mye eller normalt med snø vest på vidda i år? Og om våren inntraff der også i varmeperiodene som har vært?

Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ryktes i Odda traktene at det ligger en del snø i fjellet enda. Var selv på Freimsstølen (ovenfor Odda) på 900m forrige helg, og kunne se en del snø i fjellene rundt. Rossnos som ligger like bortenfor på 1401m var dekket av snø enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på ski fra Haukeliseter-Litlos-Sandhaug-Dyranut denne uka. Det var godt føre frem mot Sandhaug, men deretter var det bare å stroppe skia fast til sekken siste stykket opp mot riksveien. Tinnhølveien var i ferd med å bli brøytet opp da vi gikk, -så nå er nok den oppe.

Vi gikk jo ikke så langt vest som du er interessert i å vite om, -men en kunne se at det lå godt med snø enda på vestvidda.

Vannene før Sandhaug var "farbare", men med noen råker. Elvene har fortsatt snøbruer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.