Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda - Tinnhølen - Eitro - Andersosen


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurte på om det er noen som har prøvd å padle fra Tinnhølen på Hardangervidda opp til Langavatnet og oppover Eitro for deretter å bære over til Andersosen? Isåfall lurte jeg på hvor langt det er mulig å padle oppover Eitro, det er jo rimelig stilleflytende og kan nesten virke som det er mulig å padle helt opp til passende bærestrøk over mot Andersosen. Også lurte jeg jo isåfall også på om det kan være mulig å padle fra Andersosen og mesteparten av elva ned til Nordmannslågen, eller om dette er bare for fjellbekk å regne med? (begynnelsen av juli)

Returen hadde jeg tenkt skulle være fra Bjornesfjorden over til Langesjøen. Mye småvann der, men er det mulig å padle i dem tro?

Takker for svar.

PS! Jeg utveksler gjerne gode fisketips også, send PM isåfall. Er godt kjent bl.a. på Vestvidda.

Mvh

Kjetil Kløve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått over fra Eitro til Andersosen/Nordmannslågen uten å ha med kano. Det er greit terreng, men det er jo et stykke å bære. Jeg tviler på at så mye av elva er padlebar, men det kommer nok en del an på vannføringen. I år er det lite snø som skal smelte, så jeg vil tro det blir en del bruk av line.

Jeg har hatt noen sånne turer hvor det blir litt i overkant mye bæring, men jeg har allikevel aldri angret på dem. Man kommer som regel over morsomme plasser man ellers ikke ville besøkt og finner leirplasser hvor man er veldig for seg selv.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Du mener elva fra Andersosen ned til Nordvatnet og Normannslågen som lite padlebar? Vel, vi vurderte først å padle motsatt vei, edvs Bjornesfjorden -> Normannslågen og så komme seg opp til Andersosen. Men det er vel noen hakk enklere å dra kano ned elva enn opp hvis den ikke er padlebar tenker jeg....

Noen som vet om elvestrekningen mellom Normannslågen og Bjornesfjorden er godt padlebar (både opp og ned?) eller om man må bære kanoen her uansett?

Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man bruke line er det ofte enklere oppover enn nedover. I alle fall om man liner alene. Da binder jeg lina foran og bak, og holder litt bak midten. Da peker alltid baugen ut i strømmen, og kanoen presses ikke inn mot land.

Jeg er slett ikke så sikker på elva. Jeg hadde som sagt ikke kano, og vurderte den ikke på den måten. Det var en del stryk, og vannføringen var ikke imponerende. Jeg tenkte da vest for Nordvatnet. Det er mulig det er bedre ned mot Nordmannslågen. Men hva gjør vel det om det blir litt bæring.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Hei!

Jeg lurte på om det er noen som har prøvd å padle fra Tinnhølen på Hardangervidda opp til Langavatnet og oppover Eitro for deretter å bære over til Andersosen? Isåfall lurte jeg på hvor langt det er mulig å padle oppover Eitro, det er jo rimelig stilleflytende og kan nesten virke som det er mulig å padle helt opp til passende bærestrøk over mot Andersosen. Også lurte jeg jo isåfall også på om det kan være mulig å padle fra Andersosen og mesteparten av elva ned til Nordmannslågen, eller om dette er bare for fjellbekk å regne med? (begynnelsen av juli)

Returen hadde jeg tenkt skulle være fra Bjornesfjorden over til Langesjøen. Mye småvann der, men er det mulig å padle i dem tro?

Takker for svar.

PS! Jeg utveksler gjerne gode fisketips også, send PM isåfall. Er godt kjent bl.a. på Vestvidda.

Mvh

Kjetil Kløve

Jeg vurderer å ta denne turen i år.

Har du en tilbakemelding på hvordan det gikk eller en turrapport?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Turen var meget bra, til tross for blodslit og konstant regn og vind :-) Blodslit fordi vi hadde med mye øl og ved som vi tenkte bli kvitt fort, men som vi endte med å drasse med mye av veien :-)

Jeg har en anbefaling til denne turen: Ta med minst en vadebukse! I tillegg til å være regntett så vassa jeg ganske mange timer rundt i elvene og dro kano, både med og uten sekker i. Det sparte oss for noen mange ekstra turer og bæring.

Snøen var stort segg borte og dermed var det heller ikke spesielt stor vannstand i noen elver, med unntak av elva mellom Bjornesfjorden og Nordmannslågen, men den var jo heller ikke flomstor lenger.

Men med litt fornuftig pakk så kan turen bli veldig fin, men en god del bæring.

Fra Bakkatjønn til Langesjøen er det en stubb å bære, elva er bare å glemme til padling. Vi gikk to turer pga all tung bagasje. Vi gikk stort sett to turer all bæring frem til Normannslågen.

Så padla vi over Langesjøen og det ble igjen en god bæring innover. Turen over til Bjornesfjorden bestod av mange bæringer og litt padling innimellom. Med litt bedre vær og litt mindre bør hadde nok ikke den turen vært så ille likevel. Vi overnatta midt mellom Langesjøen og Bjornesfjorden etter å ha reist fra Bakkatjønn.

Dagen etter dro, bar, padla og gikk vi videre til Bjornesfjorden. Vi feira ankomsten til Bjornesfjorden med en konjakk og det var fin glans og tilogmed solgløtt. Men idyllen varte ikke lenger. Vi snudde og kikka bakover og der var det svart som i hælvete. Det tror jeg kanskje er den svarteste vegg jeg har sett noengang og det kom feiende en kraftig vind i ryggen. Så vi kasta oss i kanoen og dreiv utover Bjornesfjorden i 8-10 km/t uten å gjøre annet enn å styre. Det verste været kom ikke helt inn i Bjornesfjorden, men det blåste bra og bølgene var høye så vi kryssa fjorden mot bølgene for å komme nærmest land med fralandsvind på vei innover utløpet til elva fra Nordmannslågen.

Elva ned i Bjornesfjorden er stri og bratt så det ble en god bæring igjen og til slutt mye draing av kano i elva opp til Laken der vi slo leir i svarte mørket, kuling og striregn. Dagen etter padla vi innover Laken og opp til Nordmannslågen. Den strekningen kunne vi stort sett padle hele veien med et par korte små unntak. Det ble en kort etappe og dagen etter våkna vi til den ene fine dagen vi hadde med skyfri himmel og vindstille. Til det vil jeg bare si at ingen sted på den sørlige norske halvkule er flottere enn på Nordmannslågen i dette været. Vi padle innover innimellom, rundt og bortimellom drøssevis av store og små øyer og stort åpen vann. Vi var også oppom Heisantjørna for å ta en kikk. Turen gikk videre opp fra Nordmannslågen til Nordvatnet. Elva var akkurat så stor at jeg fikk dratt kanoen oppover de strieste stryka med sekker i. Stort sett kunne jeg vade midt i stryket, enkelte steder måtte jeg litt på siden og noen korte strekninger var det stille og kunne padle litt. Med en Allykano man ikke er redd for å kjøre i bånn og en person i kanoen så kunne man nok padlet mye av denne elva motsatt vei.

Nordvatnet var jo et fint sted som vi slo leir. På kvelden pakket vi ned kanoen og stappa i sekker og bar over fjellet til Eitro. Ca 2 timers tur hver vei. Dagen etter pakka vi ned utstyr og gikk nok en gang over fjellet. Da møtte vi en far og sønn (ca 17 år gammel sønn). Faren hadde nettopp båret opp sekken og satt igjen på det høyeste og vært nede igjen ved elva og bar nå kanoen. Sønnen gikk rundt og vifta med fluestanga i pyttene rundt med en lett tursekk på ryggen. "Jaja så det er sånn det skal bli", tenkte jeg og fikk opp noen fremtidsbilder av meg og min nå 3 år gamle sønn på fisketur.

Det var lite vann i Eitro, men den er stilleflytende med en dyprenne stort sett hele veien så vi padlet to mann med bagasje helt ned til Langavatnet. Selvfølgelig regna det og det var kraftig motvind, så det gikk ikke akkurat særlig fort. En liten rast ved en hytte i enden av Langavatnet og før vi kastet oss ut i motvinden og padla Langavatnet på langs. Jeg hadde liten tro på å padle ned Snero til Tinnhølen så lite vann som det så ut til å være men etter å ha kasta ut mann nummer to og sekken hans så heiv jeg meg ut i stryka øverst i elva. Det var større vassføring enn jeg hadde trodd så det gikk stort sett greit så lenge jeg klarte holde meg i det strieste partiet. Men alene i min 18 fots allykano i kraftig vind er enklere sagt enn gjort så jeg måtte visst ut å vade litt hist og pist for å rette opp en tverrstilt kano midt uti elva. Heldigvis satte jeg meg aldri fast i de kraftigste strømmene så det var aldri noe problem. Siste halvdel av elva ned mot Kleivshovdtjørna padla vi dessuten to mann med bagasje og det gikk helt greit. Elva fra Kleivshovdtjørna og ned til Tinnhølen begynner med et bredt og svært grunt parti men jeg fant fikk dratt kano med mann og bagasje forbi og videre nedover padlet vi helt fint. Tinnhølen var stor og stri med regn og vind. Tidligere på turen fikk vi en rift i bakkant (i kjølen bak på det tynneste materialet i kanoen) som ble teipa igjen med gaffateip. Teipen ble slitt av i elva ned til Tinnhølen og med såpass store bølger innover Tinnhølen seig det inn en god del vann. Så ved ankomst parkeringa ved Tinnhølen var det god vannstand i kanoen og relativt våte både menn og sekker. Dagens etappe fra Nordvatnet tok 8 timer totalt, med kun en pause. Da jagde vi hardt på for å rekke ølsalg til kveldens 40-årslag, hvilket vi ikke rakk med det ordna seg likevel ;-)

Konklusjon:

Ikke ta med vedsekk og 36 pils med mindre du skal bruke dem første kvelden :-)

Konklusjon 2: Jeg er glad for å ha tatt akkurat den runden vi gjorde, men den kommer nok ikke til å bli gjentatt. Hvis jeg skal på en tur i samme område så blir det nok motsatt vei, opp Snero fra Tinnhølen og opp Langavatnet og Eitro. Bære over til Nordvatnet, padle/dra ned til Normannslågen. Derfra ned til Bjornesfjorden og videre nedover elva mot Geitvassdalen. Den siste biten der har jeg verken sett eller hørt noe om så den vet jeg ingenting om.

Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.