Gå til innhold
  • Bli medlem

Er en 80 eller en 95 liters-sekk for stort til en fjelltur på rundt en uke?


Anbefalte innlegg

Jeg skal gå til innkjøp av tursekk til fjellbruk. Valget stod mellom en Bora 80 liter og en Bora 95 liter. Men etter å ha lest litt rundt på diverse forumer virker det som om 95 liter er alt for stort. Til og med 80 literen virker som kan bli litt i største laget. Noen skriver til og med at de klarer seg med en 50 liters sekk. Dette virker utrolig lite og jeg tviler sterkt på at jeg får plass til noe særlig da. Jeg er en mann på 190 så 80-literen virket først for meg som et bra kjøp.

Jeg har ikke tenkt til å bruke sekken til vintersbruk, så jeg kan spare inn et par liter der. Har lest at det har mye å si hvor lette/store ting man skal ha med seg (selvfølgelig…). Foreløpig har jeg ikke så mye lite og lett fancy utstyr, men regner med å oppgradere diverse ettersom årene går. Turene vil for det meste bli i fjellet, men kommer også til å bevege meg i skogen. Jeg kommer til å ta med meg telt og kokeutstyr, og turene vil variere mellom en til to uker.

Er det noen som har noen tips til valg av sekk til mitt bruk?

Ps. Leste også et innlegg om at Bora-sekkene ikke er veldig vanntette i sømmene. Er dette et stort problem? Burde jeg kanskje se etter noen andre modeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke prøvd sekken, men har hørt den er veldig god.. Når det kommer til størrelsen ville jeg ha gått for 95 ltr. Har selv 95ltr og med telt, sovepose osv trenger hvertfall jeg så stor sekk. Er selv 172 og 95ltr sekk er ikke noe problem selv da :roll: Tenkte selv på bora 80ltr når jeg skulle kjøpe sekk, men er glad jeg isteden kjøpte meg en 95ltr. Har forøvrig Lundhags Troja 95 som jeg kjøpte da jeg kom over den på tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem å pakke for en helg i 80`n, og skal du lenger ut på tur er det bare å pakke sovepose og telt (stengene har du inni) i vanntette pakkposer og feste utenpå sekken så du får plass til mer mat inni. Med 95`n kan du f.eks pakke liggeunderlaget oppi sekken dersom den blir for stor, på den måten slipper du vann i teltet om kvelden samtidig som du fyller opp volumet, alt i alt er det en smaksak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke anbefale å belage seg på å feste telt og sovepose utenpå da det vil forringe bærekomforten drastisk. (Med mindre vi snakker om særdeles lette varianter.) Skulle jeg valgt med en sekk å bruke til alt ville jeg antagelig gått for en 80-liter med mulighet for feste av romslige sidelommer. Om teltet en bruker er stort og en vet en elers kommer til å ha med seg mye volum er en 95-liter med feste for sidelommer aktuell Om du kun satser på turer fra en til to uker og heller lite helgeturer kan jo 95-literen være fin. Evt. med gode kompresjonsmuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bora 95 veier så lite mer at jeg ville ikke vært i tvil, angrer på at jeg kjøpte bora 80. Så om det bare er størelsen det kommer ann på er det ikke tvil. En annen bakdel er jo det at 95 utgaven koster litt mer en bora 80.

Bortsett fra at jeg gjerne skulle hatt bora 95 i steden for 80, så kan jeg gi sekken mine beste anbefalinger etter drøye 100 turdøgn med sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra at meningene er delte. Spør du meg blir ikke sekken for stor. Jeg har ofte brukt både 80 og 100litere på dagsturer.

Problemet er vel snarere når du kjøper enn 50 liter som du henger soveposer og telt på utsida (og reduserer komforten betraktelig) for så å suplere med fototaska i den ene hånda og en bærepose i den andre.

:roll:

Som du skjønner hører jeg til de som hadde kjøpt den største.. Men som alltid når du spør folk om råd, så får du like mange meninger....

Lykke til.. (Og god tur).

mvh

Jan-Eilert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner meg ikke på folk som skal ha minst mulig sekk. "det er bare og feste telt og sovepose på utsiden " Har hørt den en del ganger ja.

Er vel bedre og ha en litt større sekk, så en får plass til sånt OPPI sekken. Og ha halve oppakningen henganes og dingle på utsiden er hvertfall noe av det værste jeg vet. :roll:

Men for all del, smak og behag. Forøverig så er ikke jeg noe flink til og pakke. Får ikke plass til det jeg trenger på dagstur i en 45 l. engang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp den største.....

bora har gode innstrammingsmuligheter på sidene, så dersom du ikke bruker alle literne så kan du stramme inn og få en tight og fin sekk.

Jeg kjøpte 80literen og angrer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at man bruker den plassen man har :) Det er komfortabelt å ha god plass, og det er som det sies også en fordel å kunne pakke mest mulig inne i sekken. Selv klarer jeg meg fint på ukestur med telt og kokeapparat med en 85 liters sekk. Da må jeg riktignok feste telt og liggeunderlag utenpå (teltet under lokket, liggeunderlaget på langs utenpå sekken), men jeg syns ikke det går utover bærekomforten da liggeunderlaget er for lett til å innvirke på stabiliteten, og teltet uansett kommer høyt og ganske nærme ryggen vest å feste det under lokket.

Anbefalingen er vel at man velger den sekken som sitter best på ryggen og som har tilstrekkelig med plass til den bruken du planlegger... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt avhengig av hva slags turer du skal gå på. På noen turer drar du med så mye utstyr, at du trenger en veldig stor sekk. Jeg går av og til på en ukes fisketur i Finnmark og drasser med telt, fiskeutstyr, vadebukser og mat for 10 dager. Da kommer det godt med med en 100 liters sekk. Sekken veier 3,5-4 kg.

Men når jeg går på en lettere tur der jeg kan kjøpe mat underveis og ikke drar på masse fiskeutstyr, bruker jeg en lett 1,5 kilo's sekk på 65 liter. Å ha 1 ryggsekk for alt er for meg umulig, men det er mulig at jeg er litt utstyrsfreak.

Du må regne med at hvis du drar på tur alene, må du bære alt i din sekk og da trenger den å være stor. Kan du fordele mellom 2, kan den være litt mindre.

Hvis den store sekken ikke veier så mye mer enn den lette, er det ikke noe i veien for å ta med den største. Hvis du må bære på mat for en uke, tar det veldig mye plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt meg Bora 95 nettopp, enda ikke kommet i posten. Per i dag brukes Bergans Trollhetta.

Putte teltet i sekken? På Boran er det stropper som går under sekken, slik at teltet kan festes under - dermed slippe å feste ting utenpå på framsia av sekken. Dette noen reagerer på ift komfort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt meg Bora 95 nettopp, enda ikke kommet i posten. Per i dag brukes Bergans Trollhetta.

Putte teltet i sekken? På Boran er det stropper som går under sekken, slik at teltet kan festes under - dermed slippe å feste ting utenpå på framsia av sekken. Dette noen reagerer på ift komfort?

Stroppene under sekken bruker i allefall jeg til liggeunderlaget. Så kan man ha de litt tyngre tingene som teltet i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 80 literen til helgeturer og fyller den opp til randen med telt, klær, brenner, fiskeutstyr og mat, kommer til å bruke 95 literen på lengre turer og pensjonere den gamle 100 literen.. Går fint an å ha begge Bora modellene når sportsnett har så fine tilbud på 50% innimellom, den ene som dagens røver og den andre som "selge ut billig før neste modell kommer for moteløvene".

Fantastisk sekk du har kjøpt deg, gled deg til å bære tungt i denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.