Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan ligger det ann med fisket i bymarka, trondheim?


Trønderbataljonen

Anbefalte innlegg

Halla!

Jeg har egentlig aldri helt sjekka ut hvordan det ligger ann med fiskemulighetene i bymarka og områden e nært Trondheim. Litt sløvt i og med at jeg så godt som bor midt i marka...:) Er det bar småfisk i vannene, som alle sier, eller er det noen vann som det er verdt å ta turen til? Hadde vært fint å tatt en tur i ett vann som har litt bra fiske:) Eventuelt om det er noen vann ikke så langt unna trondheim? Var en tur å prøve isfisket på Ånøya i vinter, men det ble dårlig med fangst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Annonse
  • 3 år senere...

Vekker liv i denne tråden igjen. Noen som vet hvordan forholdene er ved dammene i Bymarka (Theisendammen, Baklidammen, Kobberdammen) nå? Er det fortsatt is eller kan man få lurt en sluk ned under vannflata? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei "torti"!

Jeg var ute en tur i går ettermiddag, bl.a for å se om det kanskje var blitt en liten råk der jeg vet det gjerne åpner seg en råk først, men nei... Men det går for nå, så før en vet ordet av det er det mulig å dyppe snøret. Foreløpig er det faktisk ganske robust is, selv om jeg selvsagt ikke anbefaler noen å sette deg til med pilkestikke. Skal sende deg en PM med et lite forslag!

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste to årene har isen ved Theisendammen gått rimelig nøyaktig til 1. mai (+/- 1 dag). Min spede erfaring er at dette vannet går først av ørretvannene i Bymarka. Ville fulgt med her først og fremst. Bare å gå rundt vannet for å se etter råk. Ellers får du vel gode tips fra Koppen :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste to årene har isen ved Theisendammen gått rimelig nøyaktig til 1. mai (+/- 1 dag). Min spede erfaring er at dette vannet går først av ørretvannene i Bymarka. Ville fulgt med her først og fremst. Bare å gå rundt vannet for å se etter råk. Ellers får du vel gode tips fra Koppen :)

Du har nok helt rett i dette. Vannet ligger jo så vidt jeg husker også lavest av alle vannene i marka, i hvert fall vesentlig lavere enn de jeg farter forbi til hverdags. Men nå går det fort, om ikke lenge kan en fiske og gå uten tanke på snø overalt i marka.

 

Så håper jeg de kutter dette tullet med fiskeforbudet i mange av vannene allerede i år. Det kommer visstnok an på tilkoblingen av en reservevannsløsning fra Melhus.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok helt rett i dette. Vannet ligger jo så vidt jeg husker også lavest av alle vannene i marka, i hvert fall vesentlig lavere enn de jeg farter forbi til hverdags. Men nå går det fort, om ikke lenge kan en fiske og gå uten tanke på snø overalt i marka.

 

Så håper jeg de kutter dette tullet med fiskeforbudet i mange av vannene allerede i år. Det kommer visstnok an på tilkoblingen av en reservevannsløsning fra Melhus.

 

:)

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=574748169225898&set=a.192391257461593.47360.118480688185984&type=1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der i dag, ikke stort mer åpent vann, men isen er råtten og sikkert helt borte om noen dager. Kyvannet har omtrent samme forhold, og sikkert Hestsjøen og Langlovatnet også. Men de fleste andre vann i marka har til og med snø på isen og knapt antydning til vår, men synet bedrar, om litt er det mange vak å spore.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der i dag, ikke stort mer åpent vann, men isen er råtten og sikkert helt borte om noen dager. Kyvannet har omtrent samme forhold, og sikkert Hestsjøen og Langlovatnet også. Men de fleste andre vann i marka har til og med snø på isen og knapt antydning til vår, men synet bedrar, om litt er det mange vak å spore.

 

:)

Godt og varmt i dag, og er meldt enda varmere utover i uka. Er nok plutselig borte, som du sier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der i dag, ikke stort mer åpent vann, men isen er råtten og sikkert helt borte om noen dager. Kyvannet har omtrent samme forhold, og sikkert Hestsjøen og Langlovatnet også. Men de fleste andre vann i marka har til og med snø på isen og knapt antydning til vår, men synet bedrar, om litt er det mange vak å spore.

 

:)

 

Noe nytt? Har isen begynt å glippe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro Theisendammen er splitter naken i morgen kveld. Kun iført slush. Kyvannet stripper uhemmet i mørkeblå neglìsjè, men blir nok vågal og kaster resten når ryktet om Theisendammen når ut. Leirsjøen, Skjellbreia m.fl er blyge under sine tykke, hvite vadmelsdekken, men tipper de blir fort varme under der. Neste rapport er vel etter at jeg har fått snøret i bånn!

 

;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8731898312_39a69dc24e_c.jpg

 

Dette knipset jeg ved demningen på Theisendammen i formiddag. Gjedda var anslagsvis 5-6 kg og ble tatt på ett av de første kastene.

Et utrolig dårlig knips, men det var mange unger og jeg ville ikke at det skulle bli noen misforståelser siden de voksne var et stykke unna.

Fiskeren selv kalte den skrotfisk! Ved innoset der elven fra Baklidammen renner ut i Theisendammen sto det en fluefisker og svingte stangen.

 

På odden ved Baklidammen var det bursdagsfeiring med ballonger, grilling og bålkos, men ingen råk stor nok til å fiske i noen steder i vannet.

 

På Kyvannet var det et par råker. Best å gå fra Sigrid Johansens vei og ut på odden vis a vis stupebrettet for de som er lokalkjent.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Frode_H

Fikk i kveld en stor Ørret på kroken i Theisendammen. Dessverre så var 0.25mm line med bruddstyrke 5.5Kg ikke nok. Og Ørreten tok yndlings sluken min og stakk :mad:

får vel komme tilbake med 0.40mm line og prøve igjen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.