Gå til innhold
  • Bli medlem

Villmarksbrød


Anbefalte innlegg

Edit: endret overskriften til Villmarksbrød da de fleste har erfaring med selvkomponerte oppskrifter.

Hoppsann!

I morgen bærer det av sted ut i marka. igjen.

Er det noen her som har prøvd å tilberede brød på panne i marka, og som har gode råd og tips å komme med ?

Tanken er å ta med en pose Møllerens 1-2-3 brød, porsjonerer så mye brød man trenger til måltidet eller for dagen, tilsette litt vann til passelig konsistens, lar det heve en times tid for så å steke det på panna. Eventuelt på steinhelle over et bål så det får en pita lignende form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke prøvd kjøpebrødblandinger på tur, men har blandet mix selv og bakt på forskjellige måter: pinnebrød, i steikepanna eller vaffeljern, på steinhelle etc. Dette blir ofte veldig bra! De er gode nok alene og trenger egentlig ikke pålegg, men smør og sukker, brunost e.l. kan gjøre prikken over i-en

Min erfaring er, som du er inne på, å lage flate brød med pitaform, enten de bakes i steikepanne eller på en varm stein. Jeg har pleid å ha brødene ca 2 cm tykke. Om du baker på steinhelle kan hella forvarmes og stilles tilnærmet loddrett med brødet mot bålet slik at det får varme fra begge sider.

Er usikker på hvor godt du får hevet brødet såpass tidlig på året. Om gjær brukes kan brødet stå "på lunk" ved bålet, men da blir det fort tørt/brent på den ene siden og kaldt på den andre. Jeg bruker som regel bakepulver og dropper hevinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst til å gå et skritt videre fra pinnebrød, men hvis vi ikke får til å lage pitabrød på panne/steinhelle så er pinnebrød et godt alternativ.

Det er heldigvis meldt knakanes bra vær i helgen, så jeg tror hevingen skal gå greit, men for å være på den sikre siden så tar vi med et par dæsjer bakepulver i tillegg.

Er det en dum idè å bruke lavere varme og lokk over panna/steinhella ? Ser for meg at brødet da får hevet mer ved lavere temperatur i stedet for å "pang" steke det

Takker for tipsene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den grad du klarer å nedjustere varmen kan det sikkert være en fordel for stekinga, men jeg tror ikke det gjør at brødet hever så mye bedre. Brødet får fort en temperatur som dreper gjæret, særlig om du steker tynne brød. Lokk kan derimot være en god idé!

Personlig er jeg ikke så nøye med varmen, det er bare godt med en litt godt stekt og knasende skorpe :wink: Det viktigste er at brødet er gjennomstekt, og det får du ved å steke lenge på ikke altfor høy varme.

Dette er ikke vanskelig og blir fort bra, bare prøv deg fram!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en Trangia fungerer det veldig godt å bake brød med. :wink: I stedet for sprit- eller gassbrenne plasserer du 6 - 8 telys i vindskjermen under kjelen. Bland bakblandingen med vann og da elter en deig. Gir litt mel i kokekaret for at deigen ikke limer fast. Etterpå gir deigen i kokekaret og knugger den platt slik at bunnen av kokekaret er dekket av. Ligg lokk på kokekaret og vent. Telysene avgir varmen helt jevnt og er ikke for hett. Og duften mens du venter er fantastisk.

Akkurate angivelser for måter, baktider, tilberedning og en foto av brødet kan jeg stille in senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*tommel-opp-smiley-for-gode-råd-tips*

det siste klippet fikk meg til å tenke på en hells kitchen episode jeg så for ikke lenge siden,

"if it doesnt taste good, just add fat!"

så i stedet for å steke brødet "tørt" slik man normalt gjør hjemme, så skal jeg teste ut den måten også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en slike bakerovn ( http://www.backpackerspantry.com/InventoryD.asp?loc=100&item_no=167002&category=test&subcategory= ) Har prøvd den hjemme med flere forskjellige brødmel blandinger med godt resultat. Bruker en MSR dragonfly for å kunne regulere flammen slik at termometeret holder seg i bake området. Termometeret er av den enkle typen som viser 3 inndelinger, oppvarming, baking og brent. Kjøpte den for å bake brød på en Svalbard tur men brukte den ikke til det men den var grei som steikepanne. '

Men som sagt ble brødene kjempe gode under utprøvning. Vekta er ca 730 gram.

post-3379-13347462531_thumb.jpg

post-3379-133474625316_thumb.jpg

post-3379-133474625321_thumb.jpg

post-3379-133474625326_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer oppskriften:

Du trenger:

300 g mel (sammalt eller hvete)

5 – 7 g tørrgjær

195 ml vann

litt salt

(Du kan tilføye f. eks. sukker, rosiner for den søte varianten. Og karve, rosmarin, thymian eller ristet løk for den kraftig smaken.)

Gjør det som jeg beskrev oppe. Etter 35 min snu brødet og la bake den andre siden ca. 15 min.

Brødet er sprøtt og smulen er bløt. Snadder!

post-1638-133474625331_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Her er to tips:

Pinnebrød

INGREDIENSER:

250 g hvetemel

1/2 ts salt

1/2 ts bakepulver

1 ts margarin

1.5 dl melk/vann

FREMGANGSMÅTE:

Denne deigen lages hjemme før turen og tas med i en tett plastpose.

Bland det tørre og spe med væske til passe deig.

Ved bålet rulles deig rundt en pinne og stekes på glørne til det slipper pinnen. Pass på så det ikke svir seg.

Brødet ka

kan evt stekes rundt en ferdigstekt pølse.

Har også bakt pitabrød av familepakning pizzadeig el. lign.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gode erfaringer med metoden som er nevnt ovenfor: steke brødet på forvarmet stein som stilles på høykant mot bålet. Kjenn etter temperaturen med hånden for å ikke brenne. Alternativet som kanskje fungerer bedre er å lage en flat planke av kløyvd kubbe, og stikke inn en liten pinne gjennom brødet. Da holder det seg på plass selv om det er tilnærmet lodrett.

Et annet godt alternativ, om du har greit med tid, er å lage en sjusteinsovn. alternativt en forenklet utgave med fire steiner som fovarmes = herligt steinovnsbakt brød.

Den enkleste versjonen er en melblanding med litt bakepulver som røres ut med vann til en tjukk røre (tykkere enn pannekake). Hell ca en cm tykt med røre i pannen, og du får en mellomting mellom brød, svele og pannekake. Smaker særligt godt med en blanding av hvetemel, maismel, litt sukker og bakepulver.

Avhengig av hvor mye tid og fokus du legger i matlagingen, kan du lage det samme som hjemme på kjøkkenet, og mer til med enkle hjelpemidler som stein, ild og kreativitet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det fantastisk mange bra oppskrifter og de må jo prøves!

I helgen var vi på en fantastisk fin tur i stølsheimen, fremdeles litt mye snø og is på en del vann, så fisken var ikke serlig bitevillig, men men nok offtopic.

I forkant av turen hadde jeg kjøpt inn en pakke med ferdigbrødmix, type grov, og en flaske flytende melange.

Jeg varmet vann til fin temperatur og blandet deigen, lot den stå i en gryte med lokk i solen i ca en time. så varmet jeg stekepannen med MASSE melange i. klemte ut noen leiver av brødet. ca 6cm i diameter og en god halv cm tykke og steikte disse i fettet. måtte fylle på med fett etterhvert. fantastisk godt!! :)

ser forrige innlegg om "pannekaker" amerikanske pannekaker er ett godt alternativ til "norske" masse gode oppskrifter ute på nettet.

Men grovt sett

til ca 6 pannekaker

2egg

3tskj bakepulver

3dl mel

nok melk

1tskj salt

1tskj sukker

bland alt det tørre. rør inn egg. og rør så inn melk til du får en tykk røre som såvidt kan helles. FANTASTISK spesielt med lønnesirup! :roll:

og

Navaho Fry Bread

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en oppskrift på en slags scones som jeg med hell lager på tur, her skal det sies at oppskriften har jeg funnet på en eller annen friluftsnettside og husker jeg riktig skal den opprinnelig kommet fra Morten Brekke! De er ihvertfall enkle å lage, smaker bra og med disse til frokost holder man hele dagen :(. Oppskriften er nok til to - tre mann (etter min erfaring).

2 store kopper grovt mel

2 store kopper fint mel

½ kopp havregryn

1 dl melkepulver (bedre kjent som Viking)

2 ts sukker

3 ts bakepulver

½ ts salt

stekefett/smør

Jeg pleier å blande alle ingrediensene i en pose hjemme, når de skal lages tilsetter jeg vann i posen og elter dette til en passe deig (slipper grisete fingre). Lager så passe store og flate (viktig de steker fortere når de er flate og hever endel i panna!), i min stekepanne går det fem slike brød pr steking. De skal stekes ganske lenge på svak varme, jeg antar minst et kvarter (pleier ikke å ta tiden) og spises med mye smør og brunost eller syltetøy/honning

Det er bare å advare - man blir veldig :) mett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er vårt forsøk på villmarksbrød fra helgen,

villmarksbrc3b8d.jpg

Brødet ble laget med Møllerens 1-2-3 Fullkorn. Bildet over viser det som er frest i en god del olje, vi prøvde også uten olje, men det ble på langt så godt som det med olje.

bånn ape titt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa86

Jeg gikk på folkehøyskole (filuftslivskulen.no) nå i vinter/vår, og vi stekte brød i sjusteinsovn. Vi brukte en pakke Møllerens 1-2-3 brød, og jeg kan skrive under på at det er et av de beste brødene jeg har spist :? Da la vi det bare på bakepapir inni ovnen, og snudde det etter en stund. Det blei litt tykkere enn de på bildene over, slik at vi kunne skjære brødskiver.

post-6261-133474627444_thumb.jpg

post-6261-13347462745_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.