Gå til innhold
  • Bli medlem

Kokeutstyr på tur


Jennypenny

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal gå til innkjøp av kokeutstyr, men er veldig i tvil om hva jeg skal velge.

Behovet er :

-lett vekt

-lite brannfarlig

-brukes inne i teltet

- trygt (har med barn)

Jeg skal på ride/sykkel/fotturer, og brenner vanligvis bål/grill. Men siden jeg nå har planlagt litt lengre turer, så tenkte jeg det ville være greit med et alternativ i fjellet hvor det ikke finnes ved, på søkkvåte dager og når det er fare for skogbrann.

Lurer dessuten på om de grytesettene som finnes, feks til targia rødspritbrenner, også er beregnet å bruke over bål og andre varmekilder? Vil gjerne ha noe som er mest mulig allsidig og kompakt.

Blir veldig glad for tips og råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei!

Jeg skal gå til innkjøp av kokeutstyr, men er veldig i tvil om hva jeg skal velge.

Behovet er :

-lett vekt Gass eller rødsprit eller slangeprimus

-lite brannfarlig Gass ,rødsprit eller brenner med integrert tank

-brukes inne i teltet Gass ,rødsprit eller brenner med integrert tank

- trygt (har med barn) Gass ,rødsprit eller brenner med integrert tank

.

Jetboil er et bra gassalternativ, og svært lett. OBS er å betrakte som vannkoker.

Trangia med sprit, gass eller flytende er allsidig

Primus for flytende brennsel, og løse gryter gir deg fleksibilitet, sikkerhet som mangler på slangeprimuser samt mulighet for å fyre i kulde.

Jeg er en særing som bare bruker flytende drivstoff.

Coleman 400/442 med Sigg Tourist er mitt førstevalg.

Den tryggeste brennern for flytende brennsel er Svea 123R. Denne får du hos uniflamesupply.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut noe slikt som Primus Etapower. http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=81009

Litt vekt på den men den skal vist bruke mindre gass og.

Delvis lukket system så det er vel greit å bruke i telt og i nærheten av barn.

Dog best til sommer og litt kaldere. Siden det er gass får den vel likedan problem som andre gassbrenner når det er kaldt.

Ellers må du kjølpe ting separat. FGår vel brennere fra ca 150 gram eller så(uten at de blir for dyre).

Kjeler finnes alt fra billig sett til dyre i titan.

Vanlig alukjeler tåler litt bål men det kan gå galt og. Hvis den er over flammene er det ok, men stående i glør kan den bli deformet/ødelagt. Derfor kjøpte jeg stålsett med kobberbunn selv. Trenger jeg ikke bruke primus så mye og sparer vekt på fuel. Billig er de og.

hEr er en test på brennere http://www.klikk.no/reise/friluftsliv/article448065.ece

Her er en test på kjeler http://www.klikk.no/reise/friluftsliv/article295131.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok til å bruke den hovedsakelig om sommeren, men muligens om vinteren også...

Jeg sjekket ut den primus ETA power, og ble litt overasket - den bruker jo gass! De primusene jeg er vant til brukte bensin eller noe lignende.

Ellers så den grei og lett ut, men kokesettet som hører til er jo ikke særlig greit å bruke på bål.

Av naboen har jeg fått anbefalt omnifuel og har funnet frem til Omnifuel multifuelbrenner/gassbrenner fra Primus, den har de på Oslo Sportslager til 1999,-.

Er denne bra?

Etter å ha lest litt her på forumet så ser det ut til at det er lurt å holde seg unna både aluminium og teflon, men har funnet MSR i rustfritt stål (alpine classic) kjelesett , Optimus Terra kjelesett i hard-anodisert aluminium og Primus Litech Super kjelesett med titan.

Er det noen som har erfaring med disse og kan de brukes over bål også? Stålet regner jeg med tåler alt, medn er usikker på titan og dette hard-anodiserte aluminiumet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M.h.p. Trygt så er det jo en hvis risiko med alle flyttbare brennere, men trangia med gassbrenner fremstår som hensiksmessig for meg når du skal lage mat til flere. Sakl du bare koke vann, og bruke real turmat, og rett i koppen så har Rune flere gode forslag. Det viktigste er at du velger noe du føler deg trygg og komfortabel med! Sørg for å prøve, hvis du ikke har erfaring med typen brenner!!!!

Når det gjelder kulde så kan gassbrenneren fra Trangia (den har et rør gjennom flammen) fungere med gassboksen vendt opp-ned ved noen kuldegrader.

Teflon/Aluminium/rustfritt??? Bruker du teflon hjemme? Det blir ikke farligere om du tar det med utendørs. Aluminium fra kjeler er mistenkt som årsak til demens. Spørsmålet blir jo da i hvilke grad du inntar aluminium i kosten og hvor mange dager i året. Jeg har aldri brent mer fast i panna enn når jeg bruker rustfritt. Rustfritt innholder foresten nikkel, og det kan man jo bli allergisk mot.... Søpjern får man bare vondt i ryggen av :roll:

Kanskje ikke noen klare råd, men noen antydninger.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan med god samvittighet anbefale primus easyfuel II, den går kun på gass men det kan også brukes om vinteren pga forvarmings bøyle. den er meget driftsikker og lett i bruk. den er lett i vekt og koster ca åtte hundringer på xxl. ANBEFALEST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnifuel blir jo litt overkill ettersom det er en fullverdig ekspedisjonsprimus, men jeg har en sjøl som jeg bruker på vintern. Sommertid er det msr pocketrocket som gjelder for min del, enklere blir det ikke.

Overkill? ikke før man kommer til British Army No 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter skriver at primusen også skal kunne brukes om vinteren...

Hvorfor er det overkill med omni da? Da får du i pose og sekk, og den hverken koster eller veier all verdens...

Ser egentlig ikke grunner for ikke å velge det som gir deg størst fleksibilitet så lenge det ikke medfører ulemper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig hyggelig med så mange gode råd! Trådstarter heter for øvrig Jenny.

Jeg håper jo å komme mer på tur etter hvert, men i og med at datteren min kun er fire, så starter vi i det små. Siden jeg har ambisjoner om å avansere, så tenkte jeg at det var like greit å kjøpe noe allsidig og varig. Men det er altså unødvendig med omnifuel som også tar gass? Siden bensin o.l. kan brukes hele året?

Om vinter er sannsynligheten stor for at det blir bål uansett, syns det er litt koseligere.

Rune, du som tydeligvis er primus-mannen her, er ikke en primus en primus lengre? (slik som jeg husker fra speideren....: Masse søl og flammer over alt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primus har blitt to ting : et samlebegrep om stort sett alt av brennere til bruk på tur (men primært ting som brenner flytende drivstoff) og et merkenavn. Det siste har det vel vært hele tiden...?

Jeg har en Primus EtaPower EF, og det er et godt kjøpt. Varmer ting fort, og bruker lite gass. Den står stødig, som er en fordel når barna er i nærheten. Det går også an å bruke andre kjeler og stekpanner på den om det blir et behov. Jeg har ved å benytte meg av nye gassbokser klart å fyre den i endel minusgrader ved å snu boksen opp-ned 15-20 sekunder etter at brenneren er i gang. På den måten vil den gassen med lavest kokepunkt presse ut flytende gass, som varmes opp i bøylen over brennerhodet. Nå finnes EtaPower også med multifuelbrenner og heter da EtaPower MF.

Men alt som bruker gass, sprit eller annet drivstoff er potensielt brannfarlig, så det slipper du nok ikke unna. Men en brenner som står på bakken i motsetning til en montert på en gassboks er mye mer stabilt, og dermed mindre farlig ved bruk inne i telt.

God tur!

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En primus er en primus, men i det norske sprog bruker vi merkenavnet primus på alle kokeapparater som forgasser flytende veske under trykk.

Jeg har et noe anna syn på kokeapparater enn den gemene hop.

Etter et par nestenuhell, med dertilhørende manglende øyenbryn og bart, har jeg gitt opp slangeprimuser inni telt.

Jeg anser en god del av disse som litt for risikable i bruk.

Av slangeprimuser er Primus Omnifuel, helt klart av de bedre.

Mine ankepunkter mot slangeprimuser er:

1) Av en eller annen mystisk sak greier noen produsenter å levere pakninger som ikke tåler hverken parafin eller bensin.

2) Pumper som knekker eller lekker er ugøy med bensin på tanken

3) Mange koblinger=mye som kan gå galt, og det gjør det (Murphy)

--------------------------------------------------------------------------------------------

Speidere bruker ofte optimus 00/primus 210 eller Optimus 111.

Speidere fyrer med parafin.

Brannfaren er betraktelig lavere enn med bensin, men du kan få oppflamming= telttaket ryker

Uansett, disse speidertingene er av høg kvalitet, har vært i bruk i over 100år, og må regnes som trygge ved korrekt bruk.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Dagens turgåer vil ha ekstremt lav vekt.

Dette har ført til slangeprimuser, med sine sterke og svake sider.

Det fyres ofte med bensin, grunnet mindre forvarming, mindre fare for oppflamming.

Ulempene står beskrevet over

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Fortsettelse følger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkerhet og vekt går ikke alltid hånd i hånd, men hvis du kjøper deg et trangia sett så kan du supplere med en gass/bensin brenner som passer inn i trangia settet. Da får du et meget stabilt system, samt veldig greit å pakke bort, men det veier litt ekstra.

Du kan velge å kjøpe tangian og optimus Nova, det er en multibrenner (slange), den kan du montere i trangian på tur med barn, når du går alene eller barna har blitt større så kan du bruke nova uten trangia foten for å spare vekt på lengre turer.

Nova kommer med egne ben, men trenger en liten duppeditt for å passe i trangiasettet. Den brenner på både gass og bensin så du har valgene for hva du føler det komfortabel med på tur. Gass er som regel litt enklere, men på vinterturer så kan bensin være en fordel med tanke på kulde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, for å hjelpe deg mest mulig

1) Definer ditt behov i flg. kategorier:

a) Skal du bruke utstyret hele året,

:P bare i den varmere delen av året ?

Hvis a), gå for noe som kan ta flytende drivstoff

Hvis B) kan gass og rødsprit være et alternativ

2) Hvor mange skal ha mat

a) 1-3

B) 2-8

Hvis a) holder det meste

Hvis B) ønsker du noe med minst 2000w effekt og muligheter for å ta litt store kjeler.

3) Snøsmelting til drikkevann

a) ja

B) sjeldent

Hvis a, stor effekt og stor størelse

Hvis B) holder det meste som kan brukes i kulde

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hva bruker jeg på tur:

Jeg bruker ikke gass.

Har brukt spritkjøkken av ymse slag på sommern. Fungerer helt greit og de fleste er verd prisen.

Hadde en lang periode der en russisk Schmelb blei drassa med. Stor, tung og med russiske nykker.

Blei erstatta av en 111.

Har etterhvert begynt å verdsette lettere vekt på sekken.

I dag bruker jeg mye Svea 123R for sommerturer med meg og kona

Effekt 1400W

Patentet er idiotsikkert

Bruker også endel Optimus 8R. Samme brennern men i kasse lik en miniatyr av 111

Med hele familien, eller på vintertur:

Coleman 400/442 eller 508/533

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Svea, 8R og Coleman er bensinprimuser.

Vekt fra 690-890 gram

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Begge ungene har Coleman 400/442 og hver sin 111

Mange misunnelige klassekamerater på skoleturer

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg skal gå til innkjøp av kokeutstyr, men er veldig i tvil om hva jeg skal velge.

Behovet er :

-lett vekt

-lite brannfarlig

-brukes inne i teltet

- trygt (har med barn)

Jeg skal på ride/sykkel/fotturer, og brenner vanligvis bål/grill. Men siden jeg nå har planlagt litt lengre turer, så tenkte jeg det ville være greit med et alternativ i fjellet hvor det ikke finnes ved, på søkkvåte dager og når det er fare for skogbrann.

Lurer dessuten på om de grytesettene som finnes, feks til targia rødspritbrenner, også er beregnet å bruke over bål og andre varmekilder? Vil gjerne ha noe som er mest mulig allsidig og kompakt.

Blir veldig glad for tips og råd.

Hei, som du skjønner er det å be om primusråd et sån spørsmål som gir elleve forskjellige svar fra bare ti personer. For min del høres det ut som en gassbrenner er tingen for deg. Funker fint vår, sommer og høst. Drivstoff er litt dyrere i innkjøp enn enkelte andre alterativer men ikke så mye å tenke på for den vanlige turgåer. Da du ønsker å bruke den inne i telt vil jeg anbefale en brenner som står på bakken og ikke på gassboksen, mindre fare for velt...(Og dermed mindre brannfarlig samt du beholder middagen :wink: ) Regner med at du tenker å bruke den i ytterteltet(i innerteltet vil jeg knapt anbefale i den varme årstiden da jeg ser det som en unødvendig ekstra risiko, særlig med barn). Da har du mange modeller å velge mellom og går du for en av de kjente merkenavnene skal det hardt gjøres å gå helt feil. Kjøp gjerne en med god reguleringsevne med effekt på 2500 til 3000 watt. Anbefaler å sørge for å ha en vindskjerm når du skal fyre utendørs. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig hyggelig med så mange gode råd! Trådstarter heter for øvrig Jenny.

Jeg håper jo å komme mer på tur etter hvert, men i og med at datteren min kun er fire, så starter vi i det små. Siden jeg har ambisjoner om å avansere, så tenkte jeg at det var like greit å kjøpe noe allsidig og varig. Men det er altså unødvendig med omnifuel som også tar gass? Siden bensin o.l. kan brukes hele året?

Hei Jenny :wink:

Hvis du kjøper en omnifuel har du alle muligheter. Som du skriver skal du begynne i det små og kanskje avansere. Omni tar gass og alle mulige typer flytende fuel. Vil du begynne i det enkle kan du bruke gass (siden du slipper forvarming). Etterhvert kan du jo bruke bensin, og dette kan du også benytte om vinteren. Er du komfortabel med bensin er det ikke noe i veien for å bruke det hele året..

Uansett, med omni har du alle muligheter. Du slipper å ha flere kokeapparater for vinter & sommer, og du får en driftssikker og sikker primus. Det finnes en masse om denne her på forumet - du kan jo søke og lese hva andre skriver.

Lykke til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.