Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål vedr. teleskopstang


Gjest Phaselock

Anbefalte innlegg

Gjest Phaselock

Har fisket i mange år med "gammelt" utstyr, og tenkte å invistere i noe nytt. Da jeg var innom på G-sport i dag, så de hadde et Shimano haspelsett med teleskopstang som tidligere hadde kostet 499,- og var satt ned til 399,- Settet så meget bra ut, men jeg la merke til at på stangen var konstruert for sluker med vekt fra 5-20g. Jeg fisker stort sett ørret og har til nå brukt en stang som tar sluker fra 3-15g sammen med sluker på 4g. Har det noe betydning om jeg bruker 4g sluker på en 5-20g stang? Sikkert et dumt spørsmål, men jeg regner med at det har noe med stivheten på stangen å gjøre... Da slukvekten er mindre er det vel bedre med en "mykere" stang? Jeg har til nå brukt todelt stang, og vurderer teleskop for å spare plass under transport (sekk)... Er teleskopstenger ok?

Noen som har noe efaringer og kan komme med noen gode råd? :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har nettopp kjøpt et Shimano "tjuvfiskersett" selv, kjempefint å ha i sekken på generelle turer eller i bilen i for akutte annfall av fiskefeber.

På mer spesifikke fisketurer kommer jeg ikke til å satse på denne stanga.

Skal du kun kaste sluker under 5 gram burde du sannsynligvis satset på en annen stang.

Det er lite trolig at du kan prestere noe serlig bra kastelengder med denne kombinasjonen, men klassifisering av stenger kan variere, prøvekasting er det eneste som kan gi noe godt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok ikke regne med den helt store fiskeopplevelsen med et sett til den prisen. Det er nok mulig å fiske med, men ikke så mye mere. Ei stang med angitt slukvelt 5-20g vil trolig fungere middels dårlig med 4 g sluk. Teleskop generellt gir etter min mening dårligere fiskestenger enn normale stenger. Tror det har mye med konstruksjonen hvor den ene delen skal passe i den andre, Stanga blir dermed hurtig avsmalnende. men det finnes absolutt ok teleskopstenger også. Selv foretrekker jeg ei flerdelt stang.

Hvis du stort sett bruker sluk på 4g bør du satse på ei stang med angitt slukvekt på f.eks 2-10g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har de siste 5 årene kun brukt teleskopstang. Først en til 199,- kr. Den dro jeg mye fin fisk med, men den kilte seg fast i det ene "teleskop muffen". Har nå en med shimanosnelle som kostet 499 kompl. Den fungerer kjempebra!

Har aldri skjønt poenget med fiskestang til både en og to tusenlapper. Fisken ser ikke prislappen... :x

Kan hende jeg kunne kommet noen meter lenger ut med en 2 delt stang, men det har aldri vært noe problem. Kaster langt nok i massevis :?

Slipper mye kratt problem med teleskop i sekken.

Kan aldri tru det blir noe problem med 4g sluk. (Jeg bruker mest 7g).

Skitt fiske! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phaselock

Først og fremst, det er som utemannen sier. Fisken ser ikke prislappen. Hadde fisken sett prislappen på mitt nåværende utstyr hadde jeg nok aldri fått fisk :lol: Men det har jeg faktisk fått, så jeg tør påstå at prislappen har ikke så mye å si på fiskeopplevelsen. Etter å ha tenkt litt vurderer jeg likevel å kjøpe snelle og stang hver for seg. Dette for å få en stang som er litt mer tilpasset bruken, og for å få lengst mulig kastelengde (2-10g). Jeg stort sett står ved land å fisker med lette (4g) sluker. Jeg har også gått vekk fra teleskopstang da jeg ser at flere stenger i dag er 3-delt og ikke 2-delt.

Takker likevel for tilbakemeldinger! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd litt forskjellig stenger. har en en billig teleskop 8" som reservestang, en Elbe billig stang 8",en Shimano 9" et eller annet kjøpt på tilbud til 399, en Steelhead 8" som kostet ca 1000 inkl en Okuma snelle.

Det er klar forskjell på de synes jeg.(selv om ikke fisken vet det).

Teleskop kaster ikke noe spes bra men er som sagt mest som reserve.

Elbe fungerer men kaster best i øvre del av vektregister.

Shimano funket dårligere enn jeg håpet, kaster og vesentlig bedre i øvre del av vektregisteret.

Stellhead kaster derimot lette spinnere og sluker omtrent dobbelt så langt som Shimano'en. I øvre deler av registeret kaster den noe lenger enn Shimano.

(Så vidt jeg husker har alle 3 stengene vektregister på fra 5-6 til 20-22 gram.

Av det jeg har så fungerer ikke billigpakker så godt.

Men det kommer jo an på fiske men skal. Er det i et lite tjern og man bare skal et par meter ut kan man omtrent spikke en stang.

Jeg valgte Steelhead stanga som er 4 delt kontra ny og dyrere teleskop. Tar ikke så mye plass og fungerer veldig bra. Finnes vel stenger som er 6 delt og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phaselock

Vurderer å endre litt på budsjettet... Rett og slett for å få det jeg er ute etter. Jeg trenger en stang som tar liten plass, som er enkel å ta med seg i eller på sekken. Ser mange presser priser på fiskeutstyr på nettet. Jeg har sett på en stang som heter Shimano Exage AX STC (6') som tar utrlog liten plass, kun 35cm pakket. Har også sett på en god del dyrere stang som heter Shimano Beastmaster BX STC (8') Denne er 5-delt å er ca. 60 cm pakket. Dette er en vesentlig dyrere stang enn jeg hadde planlagt, men det ser ut til at jeg må ofre litt for å spare vekt. Noen som har erfaringer med disse stengene?

Hvor mye bedre er en lengre stang kontra en kort stang... egentlig?

Takker for alle anbefalinger så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er best avhenger av hva du skal bruke stanga til. En lang stang kaster du gjerne lengre med, en kortere stang er en fordel der det er tett skog. Selv synes jeg 9 fot er et greit kompromiss hvis du skal ha ei stang til alt. Fisker du mest der det er mye tett skog er kanskje 7 fot det beste valget. Fisker du mest med så lett sluk som 4g er også ei kort stang fin.

precision ps stengene kan jeg anbefale. 4-delte og med tube. 2-10g utgaven bør passe bra til bruken du skisserer. Villmarksbutikken.net har dem i sett med shimano seido snelle.

Guideline expedition bør også vurderes. bl.a. på xxl.no

Snøret har også mye å si. Med multisnøre som f.eks. fireline kan du bruke mye tynnere snøre og kaster dermed lengre. Jeg bruker gjerne 0,10, men hvis du ikke har brukt slike snører før vil jeg tro 0,12 er bedre. Ulempen er at slike snører er dyre. Vanlig nylon funker også greit. Snella har også mye å si. Ei snelle med godt snøreopplegg og god brems gjør at du kan fiske med tynnere snøre. Er prisen viktig vil jeg heller spare på stanga enn snella. Det beste er nok å se etter et sett, da får du som regel best pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phaselock

Blir stort sett kun fiske i fjellet etter fjellørret. Jeg er derfor meget usikker på lengen på stangen... I tillegg er jeg noe usikker på størrelsen på snella. Har sett på Shimano sine i størrelsen 1000 og 2500. Er de for små?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fjellet ville jeg valgt en 9 foter til slikt lett fiske som du skisserer. Selv har jeg en 4-delt 9-fot presicion ps 2-15g i kombinasjon med shimanosnelle i 1000 str. Vil tro det er riktig størrelse til den bruken du skisserer. Holder rikelig til det meste av fjellørretfiske i Norge. Str. 2500 er fin til sjøørretfiske og til tyngre fjellfiske når du bruker kraftigere stang og tyngre sluker etter stor fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phaselock

Det er tydelig at jeg må bite i det sure eplet å øke budsjettet en del for å få det jeg ønsker. Til nå har jeg to alternativer under kr 2000,- som det står i mellom:

Alternativ 1 (dyreste alternativ):

Exage AX STC 210/240 + Shimano Exage 1000 RB eller FB

1 er det dyreste og mest "upraktiske" alternativet siden jeg skal ha utstyret med på tur. Stangen er 5 delt med tube, men snellen må da i sekken. Men her får jeg en bedre stang med to alternative lengder.

Alternativ 2:

Exage AX STC Mini Tele 210 + Shimano Exage 1000 RB eller FB

2 er det ultralette alternativet, og som frister mest, siden jeg stort sett skal ha utstyret med på tur. men jeg er redd stangen blir for liten, hvis jeg går opp en stangstørrelse her vil kastevekten bli 10-30g i stedet for 5-20g og da er jeg redd den blir for stiv.

Dette er ikke lett! Fint om noen kan komme med synspunkter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.