Gå til innhold
  • Bli medlem

Luftige topper?


TL

Anbefalte innlegg

Etter å ha besteget Breidtinden på øya Tomma på Helgelandskysten, men ikke tatt sjansen på å stå oppreist på selve toppunktet, grunnet graden av "luftighet"; så slo det meg om andre har lignende erfaringer. Navnet "Breidtinden" er i og for seg passende når tinden ses på avstand, men toppen ender i et fryktinngytende stup, og en utstikkende steinblokk utgjør det absolutt høyeste punktet. Var borti toppunktet med skoen, men turte altså ikke å stå oppreist. Kun en gang tidligere har jeg opplevd noe lignende her på Helgeland, og det gjelder Rødøyløva. Nå har jeg riktignok hverken vært på Liatinden eller Trænstaven...

Andre eksepsjonelt luftige topper?

post-1651-133474623656_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Søre Nål på Knutseggen er jo luftig nok, med plass til et par personer og bratt nok ned på alle kanter:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=5252

Vi var to på toppen samtidig, og det var vel ikke rom for de store krumspringene fra noen av oss.

Søre Nål så jo helt rå ut, selv om primærfaktoren neppe er særlig høy. Sikkert en minnerik bestigning :wink: Innbiller meg at jeg har sett noe lignende fra Sunnmørsalpene, men er ikke sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bladet er ikke så luftig, bre på ene siden og ei renne det går an å gå et stykke nedover på den andre.

Andre eksepsjonelt luftige topper?

Det er vel nok å velge av i Trolltindane/Trollveggen. Stabben f.eks, litt til venstre i dette bilder. Den har vel overheng, 1km loddrett stup...

post-3473-133474624386_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bladet er ikke så luftig, bre på ene siden og ei renne det går an å gå et stykke nedover på den andre.

Det er vel nok å velge av i Trolltindane/Trollveggen. Stabben f.eks, litt til venstre i dette bilder. Den har vel overheng, 1km loddrett stup...

Stabben er lett – gikk den med gutten min da han var 7år.

Den hadde også besøk av to britiske fjellklatrere med svært mye utstyr, som tok det ille opp at toppen deres ble redusert til barn-topp!

Etterpå bråket de på Åndalsnes Avis, hvor de oppdikta er sann røverhistorie om uansvarlighet, som ble trykket i avisen 31. august 1985 8)

Henry Skotte var så snill å sende avisutklipp til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hadde også besøk av to britiske fjellklatrere med svært mye utstyr, som tok det ille opp at toppen deres ble redusert til barn-topp! Etterpå bråket de på Åndalsnes Avis, hvor de oppdikta er sann røverhistorie om uansvarlighet, som ble trykket i avisen 31. august 1985 8)

Henry Skotte var så snill å sende avisutklipp til meg.

:lol:

Flere slike anekdoter burde komme fram i lyset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sleit i allefall litt med balansen da jeg skulle reise meg på toppen av Bladet, gjorde ikke du Svein ? :wink: Ikke veldig mye plass der....

Stabben har "god" plass på toppen, men veien opp er litt ruskete (les: klyving m/ noe laus stein).

Trænstaven er romslig på toppen, men veien opp er utsatt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sleit i allefall litt med balansen da jeg skulle reise meg på toppen av Bladet, gjorde ikke du Svein ? :wink: Ikke veldig mye plass der....

Stabben har "god" plass på toppen, men veien opp er litt ruskete (les: klyving m/ noe laus stein).

Trænstaven er romslig på toppen, men veien opp er utsatt nok.

Hehe... det var vel luftig som var temaet og ikke balansekunst :lol: Men du har rett, jeg skal ikke uttale meg skråsikkert siden jeg ikke har gjort annet enn klyvd litt usikret opp etter pinakkelen :lol:

Bjarne, kan du scanne artikkelen og legge den ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stabben er lett – gikk den med gutten min da han var 7år.

Den hadde også besøk av to britiske fjellklatrere med svært mye utstyr, som tok det ille opp at toppen deres ble redusert til barn-topp!

Etterpå bråket de på Åndalsnes Avis, hvor de oppdikta er sann røverhistorie om uansvarlighet, som ble trykket i avisen 31. august 1985 :wink:

Henry Skotte var så snill å sende avisutklipp til meg.

Dette høres ut som legendarisk materiale. Det er påkrevet at du sporenstreks legger ut artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den gode historien, Bjarne!

Det var mye medieoppmerksomhet rundt aktiviteten i Trollveggen på denne tida, først gjennom de mange klatreekspedisjonene, og så med et voldsomt fokus rundt basehopping på 80-tallet som endte med forbudet i 1986. Sportens grunnlegger Carl Boenish omkom etter et hopp fra Stabben året før dere var der.

Mange av medieoppslagene hadde en kritisk og ofte fordømmende holdning til det som foregikk av ekstremsport i Trollveggen. Denne holdningen ser også ut til å ha påvirket journalisten som skulle gjengi de fornærmede engelskmennenes historie om bestigningen av Stabben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, vanskelig å dømme i denne sjansen. Det virker som om Bjarne liker å ta litt sjanser uten sikring, og jeg tror kanskje jeg hadde reagert på samme måte som engelskmennene. Det hadde nok blitt "bekymringsmelding" :)

Jeg har så menn ikke noe imot å bruke klatreutstyr, men liker ikke å drasse på en tung sekk 8)

Men Stabben er en lett klatretopp; det var bøttetak opp dér.

Som jeg har gjort oppmerksom på er det en oppdikta historie det ble trykt i avisen :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.