Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturer i Jotunheimen - Hva trenger jeg av utstyr?


fred

Anbefalte innlegg

I sommer har jeg tenkt å ta en tur til Jotunheimen for å gå noen toppturer. Har aldri gått i Jotunheimen før, men synes det virker som en plass med høy konsentrasjon av underverker:) Jeg har sett meg ut Austanbotntindane og Torfinnstindane og Falketind, men jeg tar gjerne imot turtips i tillegg!

Jeg er imidlertid litt usikker på hva som kreves av utstyr på disse toppene. Ser av flere turrapporter at folk går f.eks. Austanbotntindane uten sikring/breutstyr - og da tenker jeg at jeg også skal klare det. Torfinnstind virker det som at det er en rapell på, og her lurer jeg på følgende; er det nødvendig å rappellere, eller er det slakt nok til at man kan klyve ned? Uansett kan jeg bare gå ned den vegen jeg kom opp, er ingen skam å snu denne gangen;)

Krever Maradalstindene klatre-/sikringsutstyr av noe slag?

Ser på bilder fra div. turrapporter at mange har isøks med seg - blir dette brukt eller har dere den bare på sekken fordi det ser tøft ut?

Isøks er noe jeg kunne tenkt meg, så det kommer jeg antakeligvis til å investere i, men er stegjern like nødvendig?

Kommer nok til å dra midtvegs i juli. Antakeligvis alene. Håper noen har noe å komme med her. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Isøks er alltid kjekt å ha med om man må krysse bratte snøfonner eller forsere elver, man kan diskutere om mange har med øksa kun for at det ser tøft ut. :)

Jeg vet ikke hva du har av erfaring fra før, men om du skal nå Store Austanbotntind fra vest er det i høyeste grad en luftig tur som flere bruker å sikre på opp mot V-1 og siste toppstøt ved varden. Nå i juli vil jeg tro det er mindre snø enn vanlig på toppene så det kan være vanskelig å forutsi hvordan snøfonna opp mot V-1 er, stegjern og isøks bør være med i det minste.

Skal du over alle de tre Torfinnstindane så er det lett klyving i løst terreng opp til østtoppen. Videre mot Midtre Torfinnstind er det en 10-15 metersrappell før man er nede i skaret mellom de to og går til Midtre. Til vesttoppen er det tre rappeller hvorav to av dem er 25 meter lange. Anbefaler ikke å gå denne traversen uten sikring!

Falketind er grei å nå via svaene ovenfor Andrevatnet eller Stølsnosi. Skal du følge svaene bør du ikke gå om det er vått eller nysnø, det er ytterst få tak å holde i så det kreves tørt fjell. Har måttet avlyse planer om denne toppen fire ganger!

Maradalsryggen krever brepassering over Slingsbybreen om dere går vanlige vei ad Berges Chausse, og til S-3 og S-2 er det kun svapassasjer og luftig klyving. Videre ut ryggen består den i hovedsak av klyve- og svapassasjer+rapeller. Se: https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=4068

Kos deg i Jotunheimen, og håper du får fint vær! :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha!

Da må jeg nok investere i ei isøks i allefall. Det er som sagt ikke noen skam å snu for meg da jeg ikke er noen toppsamler, men kun er på jakt etter en fin tur og for å prøve meg i litt luftigere fjell enn jeg er vant med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krever Maradalstindene klatre-/sikringsutstyr av noe slag?

Kommer jo helt an på din erfaring og ferdighetsnivå, og om du kun skal opp til Nordre Maradalstind og så retur. Opp til Nordre Maradalstind via Slingsbybreen var det kun over breen vi sikret. Ellers en liten rappell etter Maradalstind S-2 (2091), som sikkert kan omgåes. Du har muligens lest rapporten fra vår tur over der i 2006:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=6197&highlight=sentraltind

Ser på bilder fra div. turrapporter at mange har isøks med seg - blir dette brukt eller har dere den bare på sekken fordi det ser tøft ut?

Godt spørsmål. :)

Vel, jeg gikk 10-12 år på toppturer i Jotunheimen før jeg skaffet meg isøks, uten at det medførte noen problem på turene. Da jeg i 2004 ble med på breturer, kjøpte jeg isøks, og har hatt den med de gangene jeg har antatt at det ville være kjekt å ha den med. Ellers dropper jeg den.

Lykke til på din jakt etter luftige fjell "fred"! Du vil nok finne de. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang må isøksa være da? Skal brukes på toppturer, så tenker at det ikke er noe vits i å drasse rundt på en lang dækel. Samtidig er det jo dumt om den er for kort. Hva bruker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.