Gå til innhold
  • Bli medlem

Gass, gass, gass - hvilke koblinger må jeg forholde meg til? Hva bruker Coleman?


jankj

Anbefalte innlegg

I denne årstiden kommer jeg til å kjøpe en gassbrennerdings, og sikler på en brenner fra Colemann direkteimportert fra USA. Men det gidder jeg ikke hvis jeg kun må bruke spesialgassflasker fra Coleman.

Hvilke tilkoblingstyper finnes det? Jeg vet bare om disse to:

- Med gjenger (7/16 ?): Trangia, biltema - og hvem andre?

- Uten gjenger (easyclick): CampingGaz og hvem andre?

Finnes det andre tilkoblingstyper - og hva bruker Coleman?

Og brenneren jeg lurer på er en engangsgrilldødare som jeg også kan koke kaffe på. Fin til ikke spesielt komplisert grillmat (ungepølser etc). http://www.coleman.com/coleman/ColemanCom/detail.asp?CategoryID=27110&product_id=9940-A55

Camping gaz har en lignende sak som jeg fikk låne til uttesting. Funker bra til bruksområdet, men jeg ville foretrukket biltema 7/16" gjenger fremfor "easy click" tilkobling. Hvis jeg kunne brukt Biltema gassbokser på Colemann brenneren ville det vært svært hyggelig.... Eller finnes det noen overganger som kunne vært brukt?

post-2372-13347462334_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror denne går på propan.

Coleman bruker da en gjengetilkobling som også brukes i her på proff utstyr av rørleggere etc.

Disse engangs stålflaskene (med pant?) selges over disk i de fleste store jernvareforr.

Neppe spesielt økonomisk i forhold til biltema-gass.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror denne går på propan.

Coleman bruker da en gjengetilkobling som også brukes i her på proff utstyr av rørleggere etc.

Disse engangs stålflaskene (med pant?) selges over disk i de fleste store jernvareforr.

Neppe spesielt økonomisk i forhold til biltema-gass.

dsk

Den går på propan. De engangsflaskene er eftrer min mening alt for dyre. Panten er vekk!!!

Jeg vil anbefale deg å lete etter noe som går på mere kurrante flasker eller bokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda, det var dårlige nyheter. Var naiv nok til å tro en stund at Coleman gjengekobling var det samme som standard 7/16", som for eksempel kan kjøpes rimelig på biltema... Men bra jeg fant ut av det FØR jeg investerte.

Det blir nok ikke en slik grill på meg, nei... Camping Gaz har grill som er nesten prikk lik, men problemet er det samme: De bruker ikke standard skruekobling (7/16"), men sin eget easy Click tilkoblingstype, og boksene er både mer sjeldne og dyrere enn 7/16" bokser. Grillene heter Party grill både hos Camping Gaz og Coleman, og ser dønn like ut. Ettersom Coleman har kjøpt opp Camping Gaz tipper jeg de har rappet modellen og bare modifisert tilkoblingen og logoen.

Med mindre noen vet om et adapter for å koble 7/16" bokser til Coleman eller Camping Gaz brennere, da... [\b]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Man må være litt sta for å få en engangsgrilldødare... Under mottoet ALDRI MER ENGANGSGRILL! kjøpte vi dingsen omtalt øverst under en reise til USA. Der selges coleman propanflasker rimelig på Walmart.

Tilbake i Norge visste jeg takket være Runegutt og DSK at tilgangen på gassflasker med denne koblingen var vanskelig. De selges kun hos proff-butikker med utstyr til gasslodding o.l. Disse butikkene finnes stort sett bare nær de store byene, har oppe mellom 7 og 4 og privatkunder som meg betraktes som hår i suppa. I tillegg er flaskene svinedyre.

Løsningen ble litt dremel-tilpasning og vips: Trangia gassbrenner (kjøpt brukt på FF) er fiks ferdig montert i engangsgrilldødaren, med meget bra resultat. Brenneren kan enkelt demonteres for bruk i stormkjøkken eller andre kreative steder. Dersom noen er interessert kan jeg beskrive tilpasningen her (men jeg tipper det er få som gidder skaffe seg Coleman-brenneren jeg har ombygd). Prismessig er denne løsningen fremdeles langt billigere enn f.eks. samme grillen solgt under merkenavnet Camping Gaz (med klikk-kobling), men det forutsetter at noen fysisk gidder slepe med seg hjem Coleman-grillen fra USA. Legg til frakt, mva og fortollingsgebyr så er regnestykket et helt annet.

Litt snålt var deg dog da fruen spurte: Men hva med primusen??? Skal vi ikke bruke den lenger... Joda! Min primus model 00 (parafin) vil aldri dø! Må ha noe som funker vinterstid og uavhengig av disse hersens gassboksene som går tomme på de mest uforutsigbare intervaller. Eneste som er aktuelt som erstatning er coleman bensinprimus... Dessverre brenner ingen av dem rent nok til at man kan grille på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.