Gå til innhold
  • Bli medlem

Dramatisk tur til Ringstinder 16. mai 2009


500fjell

Anbefalte innlegg

Her kommer en ny rapport fra "The King of Turrapports" :shock: fra helgen som var. Det ble noe dramatisk ned fra Midtre Ringstind, så nå går jeg rundt med krykker her hjemme. :lol: Blir nok bra igjen om en ukes tid heldigvis.

Les her: http://tinderanglerne.blogspot.com/2009/05/dramatisk-tur-til-ringstinder.html

Tusen takk for en kjempefin helgetur Bjørn-Even! :D Hurrungane er steike flott!!!

post-3251-133474622665_thumb.jpg

post-3251-133474622676_thumb.jpg

post-3251-1334746227_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Utenom uhellet så det jo ellers ut som en strålende tur.

Hell i uhell at det tross alt gikk såpass bra Sondre. Ser ikke helt god ut den ankelen, nei. Ingen varig skade på leddbånd o.l. håper jeg.

Riktig god bedring, Sondre.

Btw. Scarpa Ladakh er solid brukt nå i snart et halvt år og får klart bestått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vindfullt og surt ut...men det er vi jo vant til!!! :lol: Flotte bilder og artige videoer! Den foten din ser ikke bra ut....for å si det mildt. Godt gjort å komme seg ned igjen med den. Dette ble nok en vekker for oss...uhell kan skje! Jeg tok et ribbein i fjor og slo hofta mi jævlig på en annen tur...merker det fortsatt! Likevel,- dette er jo småtterier for hva som kunne skjedd!! Risikoen er der og den må vi leve med :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo litt av en tankevekker, spesielt for meg som sleit med stegjerna på vei opp ei flanke for noen dager siden og til slutt måtte gi de opp. Kommer tilbake til det i en turrapport jeg skal skrive.

Godt det gikk bra med deg! Ofte er det marginer om å gjøre. Må jo ha vært en fæl opplevelse, men man får kanskje ikke panikk i sånne situasjoner. Kanskje man bare konstaterer tørt at dette går ikke bra, og så kommer skjelven etter at det har gått bra.

Nei Hurrungane er ikke til å spøke med :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flanker generelt er ikke å spøke med. Har hendt folk har nærmest jogget forbi meg i styggbratte snøflanker der et fall ville være nærmest ustoppelig. Jeg lærte min lekse om forsiktighet i flanker på vestsiden av Storstygge Svånåtind i 94 da skiene glapp taket på skaren, etter kanskje 100 meter og rett før steinurda fikk jeg slått knyttneven og armen igjennom skaren og jeg fikk stoppet på den måten. Bra du fortsatt lever, du har fortsatt noen liv igjen (om du hadde vært en katt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle sympatiske tilbakemeldinger! Foten er bedre, bare blitt blå som et blåbær. Det var også bra å få med seg en slik aha-opplevelse for å vite konsekvensene når en ferdes i bratte og utsatte snøflanker ellers. Kunne jeg gjort noe annerledes ville jeg gått mer forsiktig for å få godt fotfeste, og en isøks hadde også vært mer pålitelig som brems enn en skistav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin turrapport - godt uhellet endte bra tross alt. Harde/bratte snøflanker er skumle saker og utglidning gir raskt veldig stor fart.

Jeg har ikke selv opplevd utglidning, men har ved noen anledninger "føttet" meg over områder hvor ett uttras ville vært "uheldig". Har også snudd rett under noen topper, da fin skare er blitt til stein hard snø/is. For 2 år siden på Geiti, og siste gang på Storjuvtind (sørflanken) for 2 uker siden, men da hadde jeg med stegjern og øks i sekken, som ble tatt på og vips var vanskelighetene borte :)

Jeg har derfor endt opp med to strategier 1) det er ingen skam å snu :) og 2) ta med stegjern og øks - utrolig hvor mye bedre det er en glatte skistøvler :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Auu, den ankelen minte meg fælt på en helvetttes-retur fra Snøhetta for noen år siden :)

Blir mye tape på turene i sommer Sondre, såfremt båndskade.

...forøvrig, ned skulle du jo alikevel!

Hadde jo vært langt verre om glisaden skjedde på vei opp, blitt feid nedover igjen og mistet mange høydemetere :)

Fra Jotunheimens Stortopper mener jeg å huske noe lignende:

Han startet glisaden som en fritenker, og endte som et fullverdig medlem av den engelske kirke

Men du er kanskje ikke helt der ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvorfor "Redningshelikopter var uaktuelt så han bet tennene sammen og gikk forsiktig ned til skiene." som det står i turrapporten.

Var det fordi skaden på foten ble vurdert som for liten til at du skulle flys ut med helikopter, eller en annen grunn.

Hvis du stod i fare for å gjøre skaden på foten værre må det vel være legitimt å kalle på redningshelikopter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var kanskje litt dårlig formulert, men det hadde bare vært så flaut å tilkalle redningshelikopter. Hadde det gått verre ville vi ikke nølt med å ringe etter hjelp.

Jeg har sett folk som har angret på at de ikke tilkalte helikopter i Hurrungane, men det var nok med større skader enn det du hadde. Jeg hadde en kursleder på et fjellsportkurs i Hurrungane som også mente at man ikke skulle være redd for å ringe etter helikopter. Men siden du kunne bevege deg for egen maskin var det vel kanskje greit å klare seg selv denne gangen. Hvis man ikke kan gå er helikopter løsningen :) Å bære folk er bare å glemme når det er enklere løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.