Gå til innhold
  • Bli medlem

billig speilrefleks eller dyrt kompaktkamera? Hjelp


Manko

Anbefalte innlegg

Annonse
Er i modus for å supplere med et kamera i tillegg til Pentax optioen jeg har i dag. (synes denne er grei å ha i lomma og det tar helt ok bilder, men heller ikke mer.) Det skal vel også innrømmes her at jeg er forholdsvis grønn når det gjelder foto :wink:

Spørsmålet er bare hva skal man velge :D Ser jo at Canon G9 (som nå da sikkert er G10) har mange tilhengere og selv har jeg siklet endel på både denne og Panasonic LX3, heller så langt mest mot LX3 (jeg innbiller meg at den er bedre i dårlig lys og har større vidvinkel - men for alt jeg vet er det kanskje feil). Så har jeg nå sett at en får speilreflekskameraer med to objektiver for rundt 5000,-, har først og fremst sett på Olympus e-420 og Pentax k-m pga hendig(ere?) størrelse.

Og da står man der med valgets kvaler, hva er "best"? Nå har jeg vært inne på Akam og Foto og generelt surfet rundt i timevis (er det bare meg eller var noen avgjørelser mye enklere før vi fikk internett :D jeg kjøpte nytt hus på tre timer og brukte tre måneder på å velge telt!) i tillegg til at jeg har vært hos tre fotoforhandlere uten at det har hjulpet noe særlig. Kan noen være så snill å ta en avgjørelse for meg!

Når det gjelder bruksområder er det generell fotografering på tur/jakt/båt/kano osv i tillegg til "vanlig" familiefotografering. Desuten er jeg gartner og nokså interessert i blomster og trær slik at det blir vel endel bilder av dette også forhåpentligvis. Har jo følt skuffelsen noen ganger (før digitalkameraenes tid) hvor jeg har blåst endel filmruller i botaniske hager og det kun har blitt noen få bra bilder.

På forhånd takk til de som kan få meg til å ta en avgjørelse.

Jeg hadde valgt speilrefleks. Det gir større muligheter.

Dersom du bestemmer deg for speilrefleks så må du også ta stilling til hvilket merke. Jeg hadde holdt meg til en av de største fordi utvalget på bra optikk er større. Kanskje ikke så viktig den første tiden, men tru meg. Det blir viktig når du skal investere i kostbare objektiver fremover.

mitt råd er å kjøpe et av de rimligste digitale speilrefleksene og begynne å spare penger til optikk.

lykke til og god fotojakt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du bestemmer deg for speilrefleks så må du også ta stilling til hvilket merke. Jeg hadde holdt meg til en av de største fordi utvalget på bra optikk er større. Kanskje ikke så viktig den første tiden, men tru meg. Det blir viktig når du skal investere i kostbare objektiver fremover.

I tillegg til at utvalget er bra, er det også mykje lettare å finne gode bruktkjøp blant dei vanlegaste merkene. Rett og slett fordi det større kvanta i omløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.