Gå til innhold
  • Bli medlem

Lengde på liggeunderlag?


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg nytt liggeunderlag, vurderer og kjøpe DownMat 7 Pump.

Er 183cm høy, liggeunderlaget er 178cm langt. Burde eg da kjøpe DLX versjonen?

Ligger jo ofte litt "bøyd" og sover. Tenker også på at vekt, pakkvolum og pris har litt betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du sover ganske rolig og lager pute at pakkeposen og har det på utenfor enden av underlaget bør det gå med 178. Men jeg ville valgt DLX. Bruker en lite pute som jeg har oppå underlaget. Er 187 selv og ligger en del på magen. Da strekker jeg jo og ut vrista på foten så jeg blir enda litt lenger. På 190 underlag da havner tærne utenfor. Liker og å ha litt ekstra å gå på for puta så den ikke sklir av.

Litt mer vekt men kanskje verdt det hvis du slippervåkne et par ganger hver natt.

DLX er vel og lit bredere enn standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 183cm høy, liggeunderlaget er 178cm langt. ... (klippe)...

Ligger jo ofte litt "bøyd" og sover. Tenker også på at vekt, pakkvolum og pris har litt betydning.

Du har vel ikke tenkt å ligge 100% stille HELE natten??? Når du ruller over på andre siden vil du rette deg ut, og da havner tærne utenfor før du krøller deg sammen igjen. Ingen krise, men litt kjipt dersom soveposen blir vått. (En forsterkning med skalljakke, fjellduk el. lign. rundt soveplassen er uansett en god ide dersom underlaget er vått (snø, gress, kondens på teltbunnen ...). Jeg vrir meg av og til utenfor underlaget og våkner pga kulde og/eller hardhet. Da er det ekstremt deilig at drømmesøvnen kan gjenopptas i TØRR sovepose) ...

Underlaget er etter min mening den viktigste komfortgjenstanden man har med seg. Dårlig underlag = dårlig søvn. Med erfaring kan man finne ut hvilke kompromisser som funker for DEG uten å gå på bekostning av søvnkvaliteten. For eksempel et bra underlag fra hode til rumpe i kombinasjon med et supertynt underlag i full lengde, eller beina oppå en tom ryggsekk. Virker for noen, hatobjekt for andre. En annen variant er å bruke 1.78 underlaget fra skulderen og ned og ha hodet oppå ryggsekken og en pute av ekstra klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.