Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt, 2 personer sommer, 1 manns på vinter


halvorep

Anbefalte innlegg

Hei.

Vet det er en del telttråder, har lest en del og trenger litt mer inputt.

Skal på langtur til sommeren og trenger et telt som er lettere enn mitt 3manns telt (3,5kg), men synes det er litt mye penger å bruke på et telt til bare 1 person, og da blir det som regel bare til sommerbruk.

Så for å gjøre teltet mer allsidig så vil jeg ha muligheten for 2 på sommer og teltet skal være mulig å bruke for 1 på vinter.

Det må være lettere enn det gamle teltet mitt, eller så er det liten vits, altså vekt for 1 på vinter. Helst 2 duker med ytterduk som settes opp først eller alla hilleberg måte.

Teltet skal også bæres av 1 alene på sommer så vekt har litt å si.

På forrhånd takk for innspill:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sett på nallo i butikk, og hadde egentlig bestemt meg for det, men syntes det var litt lite lufting for vinterbruk da den bakre lufteluken mest sansynelig blir tett av snø. Etter erfaring med tunelltelt så vil jeg ha minst 2 lufteluker som fungerer for vinterbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter skriver ingenting om sin og eventuelle leieboeres kropslengde.

Det anbefalte Nanokteltet har et innertelt på kun 210 og skrånende vegg, dette er for kort mange av oss.

Ta en kikk på Ringstind2, dette er teltet jeg selv vurderer kjøpe til lignende bruk.

Teltet har et minimalt fortelt, 2 mannsteltet gir vel bra rom for 1 +

De erfaringene jeg har hørt/lest om dette teltet er stort sett gode, er det noen som har noe negativt å melde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner selv Hilleberg. Synes Nallo 2 er et fint alternativ da :)

Har selv Nammatj 2 GT og finner denne litt for tung og omstendelig å dra med alene (veier også ca. 3.5 kg).

Standardutgaven av Nammatj burde vel være et alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kropslengde fra 179-183;)

Allak så bra ut, har fått med meg en hilleberg katalog et sted så nå står det egentlig mellom, kaitum 2, allak og jannu. Trenger ikke teltet helt med en gang så kommer til å følge med for tilbud fremover. Tipper alle de teltene her dekker mine behov sett ut i fra katalogen og Hilleberg skulle vist være et bra merke så da blir det vel ingen store skuffelser, bør ikke det til den prisen i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

allak er iallefall langt nok til meg som er 187, det har genial lufting og er genialt enkelt å sette opp! kan anbefales, se på priser på feks www.moontrail.com der får du bonuspoeng du kan bruke på annet stasj! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd allak i "drittvær", i følge Hilleberg så er Jannu bedre egnet til dette.

Hvordan er plassen i ytterteltet, er det plass til en storsekk i hvert av rommene, eventuelt en sekk i det ene og matlaging i det andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

plass til en storsekk i et rom og matlaging i det andre. er små yttertelt, det er det eneste minuset jeg har med teltet...

ikke prøvd det i skikkelig drittvær enda men det er et sterkt telt, er ikke tvil om det. selv om jannu sikkert er sterkere! gå i butikken og få de til å sette opp teltet for deg, da kan du kjenne i teltet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg unna Nanok Arxcis Duo, se f.eks. linken https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=15040&highlight=nanok+arxcis for noen av problemene jeg har hatt med teltet.

Jannu, Allak og Kaitum er alle fine telt. Jeg har selv Saivo og Nallo, og har lånt Jannu av en kamerat. Har prøvesittet Allak og Kaitum. Arxcis har lånt mye av Allak, men svikter på noen vesentlige punkter.

Er vekt og bekvemlighet viktigst ville jeg gått for Kaitum. Stangsystemet i Jannu og Allak er genialt. Det finnes ingen telt som er lettere og sikrere å sette opp alene i drittvær enn telt med klipssystemet til Hilleberg. Jannu tåler mest vær, mens Allak har mest bekvemlighet. Er man to er to innganger fint å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det blitt telt, fant til slutt ut at de teltene jeg har sett på, for meg hverken ble et lett sommertelt eller et romselig vintertelt, så derfor falt valget på Hilleberg Nallo2 for bruk i den bare delen av året. Her går det greit å bo 2 i på sommeren med fin plass til hund i forteltet. Salg på sportsnett nå!

Har satt opp teltet en gang, jeg er 183 og tar akkurat ikke oppi duken i enden, er det virkelig så mye plass som går vekk til skråtak? Skulle ikke dette egentlig ha 220benlengde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Denne tråden fortsetter jeg på, med akkurat samme problemstilling som trådstarter. 1 person vinter, mulighet for 2 i sommermånedene.

Selv er jeg nærmere 2m høy og er klar over at de fleste telt blir for korte uansett. Likevel er det viktig å finne teltet som gir mest mulig plass. Allak blir i overkant dyrt når budsjettet ligger rundt 5000,-. Nallo har jeg i utgangspunktet avfeid pga. av liggelengde. Hilleberg Unna skal derimot ha 230cm, men med skråtak lurer jeg på hvor god plass det egentlig er? Et annet problem er hvor godt dette teltet egner seg til vintertelting?

Tar gjerne i mot andre forslag.

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Orion extreme på flere vinterturer, blandt annet på hardangervidda på langs på nyåret i fjor. Det gikk berre bra! Teltet passer veldig bra til vinterbruk og har meget god plass til en person om vinteren. Har også brukt det med to personer på vinteren, og takket være gjennomtenkt konstruksjon, med to innganger og to fortelt, samt god takhøyde, er det god nok plass til to på vintertur.

Anbefales!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg nærmere 2m høy og er klar over at de fleste telt blir for korte uansett. Likevel er det viktig å finne teltet som gir mest mulig plass. Allak blir i overkant dyrt når budsjettet ligger rundt 5000,-. Nallo har jeg i utgangspunktet avfeid pga. av liggelengde. Hilleberg Unna skal derimot ha 230cm, men med skråtak lurer jeg på hvor god plass det egentlig er?

Liggelengden i Unna er som lovet. taket skrår, men i bratt vinkel. Det er også god avstand mellom dukene. Det går å sove to personer i Unna (men nok ikke 2 personer på din størrelse). Det er vanskelig å få to store sekker inn i teltet, så om dere har med mer enn weekendsekkene må dere ha med en presenning el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som hindret meg i å kjøpe Orion xtreme var liggelengden, 2m blir for knapt for min del. Endte opp med Gimle light 2, samme høyde og vekt som Orion, men med 220cm liggelengde, så lengden ble prioritert fremfor 1 ekstra inngang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.