Gå til innhold
  • Bli medlem

Trygt å soloere på topptau?


toss

Anbefalte innlegg

Annonse

Tror du tenker på clogging nå? Ved clogging fester du tauet tauet på toppen i en sikker standplass. Det er en fordel med en plass du kan gå opp til toppen. Finnes mange dingser du kan sikre deg med, jeg bruker f.eks croll eller mini tracion. Uansett må det være en klemme som tauet glir lett gjennom. Det lønner seg å kveile sammen tau på bakken og henge det en meter over bakken. Da får du vekt i tauet, og tauet glir lettere gjennom tauklemme.

På clogging trengs det litt kunnskap for å koble seg over i rappel hvis man ikke når toppen.

Forstår ikke helt hva du skal prøve på, soloering på topptau her jeg aldri hørt om. Men det går an å sikre seg selv på topptau, bruker da grigri og en håndklemme. Mye brukt i ruteskruing, lett å komme opp og raskt å fire seg ned. Men ikke noen egnet måte å klatre på.

Uansett, hvis du ikke er helt sikker på hva du gjør. Test planen hjemme i et tre, men lav fallhøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på clogging, ja 8)

Så de fleste tauklemmer fungerer til dette?

Slik jeg ser for meg toppfestet er to borebolter hvor jeg fester skrukarabiner eller to vanlige karabiner, en 120-slynge med overhånd eller noe, og en løkke på tauet laget med dobbel åttetallsknute som er festet til slyngen med en skrukarabin.. Høres det greit ut?

Og angående rapell, har du noen kjappe tips?

Hvis ikke finner jeg sikkert en side som forklarer det når jeg er opplagt i morgen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på clogging, ja :)

....festet til slyngen med en skrukarabin.. Høres det greit ut?

legg til en karabin til mellom slynge og tau -> redundans i alle ledd.

Tauklemmer som er mye brukt for topptauing: Petzl Basic.

Tauklemme spesielt for jumarering på tau : Petzl Croll (krever backup)

Har sjøl brukt Basic i mange år + slynge for å holde acsendern i rett posisjon.

+ 6mm tauslynger til å lage klemknute (til fot), hvis du mister grepet i overheng og må gå på tauet, og eventuelt som avlastning ved overgang til rapell

+ ei kort slynge (innbundet i selen) + skrukarabin som du setter i toppankeret som sikring mens du går over i rapell.

ved rappell:

riktig rekkefølge ved overgang til rapell

vurder fransk klemknute festet i låløkka som backup

først når 8-ern og eventuelt backup er koplet, tar du ut acsendern.

Ellers sjekk:

utlignet topptauanker

karabinere ikke ligger på kant eller "brytes".

ingen skarpe kanter som tauet kan slites mot

at tauet glir i ascender for å redusere slakken mens du klatrer.

Ville vurdert kurs eller vært med noen de første gangene, spesielt må topptauankeret være 100%, f.eks skal ikke kamkiler benyttes da de lettere jobber seg ut av sprekker ved mye belastning i tauet, og benyttes tre må man vurdere tykkelsen på dette osv...

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Lurer på om det er trygt å soloere på topptau?

Det kan være livsfarlig hvis du gjør det feil.

Jeg bruker å si det slik, at den dagen du mister respekten for høyden, den dagen blir du krøpling, eller død.

:):):?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tauklemmer som er mye brukt: Petzl Basic, Petzl Croll

Det er helt utrolig at noen får seg til å anbefale Croll til klatring på topptau. Croll er laget for jumarering, og den er direkte farlig å bruke til topptauing, eller clogging som noen kaller det. Hvis du faller mot veggen, kan armen gå opp og tauet frigjør seg fra crollen, og det er ikke bra for helsa.

Det er Basic som er laget for klatring på topptau, og den er helt lik den klassiske Clog, som denne klatreformen er oppkalt etter. Når tauet er på plass, sikres armen med en skrukarabin, slik at det er umulig for tauet å komme løs uansett hvilke bevegelser du gjør når du faller.

Konklusjonen er at hvis du bruker Croll, så kan det være farlig å klatre på topptau. Hvis du bruker Basic så har du en rimelig stor trygghet når du klatrer.

Ulempen ved Basic er at du må bruke fotslynge og rapell-åtter for å komme ned. Derfor er det mange som bruker GriGri eller Shunt. Da kan du klatre opp, og rapellere ned i samme dingsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt utrolig at noen får seg til å anbefale Croll til klatring på topptau. Croll er laget for jumarering, og den er direkte farlig å bruke til topptauing, eller clogging som noen kaller det. Hvis du faller mot veggen, kan armen gå opp og tauet frigjør seg fra crollen, og det er ikke bra for helsa.

Det er Basic som er laget for klatring på topptau, og den er helt lik den klassiske Clog, som denne klatreformen er oppkalt etter. Når tauet er på plass, sikres armen med en skrukarabin, slik at det er umulig for tauet å komme løs uansett hvilke bevegelser du gjør når du faller.

Konklusjonen er at hvis du bruker Croll, så kan det være farlig å klatre på topptau. Hvis du bruker Basic så har du en rimelig stor trygghet når du klatrer.

Ulempen ved Basic er at du må bruke fotslynge og rapell-åtter for å komme ned. Derfor er det mange som bruker GriGri eller Shunt. Da kan du klatre opp, og rapellere ned i samme dingsen.

Takker for påminnelsen :idea: . Har nå endret teksten så det ikke skal være noe tvil om utstyrtips kun til topptauing/clogging !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en annen løsning jeg kom til å tenke på her om dagen (uten at det er prøvd) er å kombinere grigrien og cloggemetoden med noe tungt på tauet i bunn så det holder seg tramt? noen som har prøvd det? man skal jo i teorien da slippe å dra tauet igjennom bremsen. men om grigrien låser kan jeg ikke si noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en annen løsning jeg kom til å tenke på her om dagen (uten at det er prøvd) er å kombinere grigrien og cloggemetoden med noe tungt på tauet i bunn så det holder seg tramt? noen som har prøvd det? man skal jo i teorien da slippe å dra tauet igjennom bremsen. men om grigrien låser kan jeg ikke si noe om.

Det anbefales å henge noe tungt i enden av tauet slik at bremsen drar lett igjennom. Noen bruker muligens hjelmen, ryggsekken eller kveiler opp tauet. Selv bruker jeg en 2,5 kgs vektskive med ei snor som jeg fester til klatretauet med en prusikknute. Da er det enkelt å dra vekta opp eller ned på tauet etterhvert som jeg flytter toppfestet bortover. Det blir jo kjedelig å klatre opp og ned samme ruta hele dagen.

Nå er det noen som anbefaler at man av hensyn til sikkerheten regelmessig lager en knute på tauet under seg, og fester denne til selen, slik at man ikke skal falle langt hvis bremsen svikter. Hvis man skal følge dette rådet, så trenger man ikke henge en vekt i enden av tauet, for man må allikevel mate tauet hele tiden.

Andre foretrekker å binde en prusikknute over bremsen som ekstra sikkerhet. Ulempen blir da, slik jeg opplever det, at hvis knuten er for stram så drar den tauet opp og du må hele tiden mate tauet igjennom. Men hvis knuten er for slakk så vil den jo ikke feste hvis bremsen svikter, men vil skli nedover og smelte tauet til ei smørje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Lurer på om det er trygt å soloere på topptau?

Hvilke tauklemmer er anbefalt og ikke for dette?

Jeg bruker fortsatt en Clog Clogger som jeg kjøpte i 1985 og som var vanlig å bruke på den tida, men som i likhet med Jumar og Kong ikke lenger er i produksjon. Derfor søkte jeg på

http://www.sportsnett.no/

klikk på > Klatring og > Taubrems, da kommer følgende liste opp.

* Petzl Basic er den bremsen som er laget spesielt for topptauing og som de fleste anbefaler. Ulempen er at du må stå i en fotløkke og skifte til rapellåtter når du skal ned. Fordelen er at den er så sikker at det er umulig å falle ut av den.

* Petzl Croll/Ascender er laget for jumarering, og Sportsnett anbefaler den ikke til topptauing, men jeg har dem begge og leste nettop bruksanvisningen som følger med, og Petzl sier dem kan brukes til topptauing men man må passe på så ikke armen går opp og tauet faller ut av bremsen.

Fordelen er at det er lett å skifte til rapellåtter når du skal ned.

* Trango Cinch anbefales av Sportsnett til topptauing. Jeg har den ikke selv så jeg kan ikke uttale meg, men den har i likhet med GRIGRI, Shunt og SUM en arm som stikker ut og det er alltid en sikkerhetsrisiko. Du kan visstnok rapellere ned på bremsen. Opp og ned på samme brems er alltid en fordel, sparer tid og kan klatre effektivt.

* Petzl Shunt er den bremsen som jeg selv har gått over til, men Sportsnett anbefaler den ikke til topptauing, og det gjør forsåvidt ikke Petzl heller. Faren er at armen kan presses inn mot kroppen eller fjellveggen, og da fester ikke bremsen til tauet hvis du faller.

* Petzl GRIGRI ligner på Cinchen, men anbefales ikke av Petzl til topptauing, selvom Sportsnett skriver at den er laget for topptauing. Jeg kjøpte den selv for noen år siden, men har kun brukt den en gang, fordi jeg likte den ikke, føler at den hakker for mye under rapell. Bruksanvisningen som fulgte med anbefaler den ihvertall ikke til topptauing, kun til sekkeheising, reddning, ruterensking og vanlig sikkring i taulag.

* Faders SUM ligner på GRIGRI, og anbefales ikke av Sportsnett til topptauing.

* Petzl Tibloc ser artig ut, og kan ifølge Sportsnett brukes istedenfor prusikknute, så jeg skal bestille den og teste den ut. Hvis dere ikke hører noe fra meg mer, så ikke bruk Tiblocen til topptauing.

Jeg tittet også inn hos

http://www.oslosportslager.no/

Klikk på > Klatreutstyr

* Petzl ASAP anbefales til topptauing, og den er helt ny, jeg har aldri hørt om den før.

* Petzl I'D anbefaler også til topptauing, og den er også ukjent for meg.

* Mammut Start anbefales også til topptauing, og også den er ny for meg.

Mye spennende her :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironisk nok tror ikke Lars Monsen på at det fins utfordringer - det finnes bare pyser og tapere!

....og dette var dagens lune observasjon....?

Innlegget ditt kan tolkes på 3 forskjellige måter:

1) Du kom rett fra en opphetet diskusjon og postet i feil tråd.

2) Du er et troll som vil lage litt ståhei.

3) Du har et viktig poeng som du vil dele med oss.

Hvem er taper og hvem er pyse ?

Hvis du sikkrer deg med topptau, så er du pyse men beholder livet.

Hvis du ikke sikkrer deg, kan du falle ned og dø, og da er du taper, men ikke pyse.

Eller omvendt:

Hvis du sikkrer deg med topptau så er du taper.

Hvis du ikke sikkrer deg, kan du falle ned og dø, fordi du var pyse som skulle tøffe deg for jentene og ga etter for gruppepresset til soloklatrerne, som sikkert hadde klatra ruta tusenganger og kunne alle take utenatt.

Zzzzz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adler da, hvor ble det av humoren? Det var faktisk bare ment som et morsomt innlegg i en fin diskusjon.

OT: jeg har clogga med petzl basic og brystsele, og brukte en tibloc som backup som hang lenger ned. Føler meg trygg med basic'en, den blir festet med to karabinere slik at ikke tauet kan komme ut, og den er vel rimelig vanskelig å åpne uten at det er med vilje. For overgang mellom klatring og rapell dersom man henger i tau anbefales en knute jeg ikke husker navnet på. Man tar en 120-slynge, fester en karabin i ene enden og seg selv og en i den andre. En tredie karabin settes tvert over slynga, og man surrer enden med den andre karabinen. den tredie karabinen festes til en tibloc eller prusik, og da kan man mellomforankre seg uten å bruke fotløkke for å gå over til rapell eller omvendt. Smart også til kameratredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-RM, det er ikke sikkert at Lars Monsen finner innlegget ditt særlig morsomt, for du setter ham tross alt i et dårlig lys. Du sier jo at det finnes 3 typer mennesker. Lars Monsen, pyser og tapere. Hvem er du ?

Når det gjelder din beskrivelse av overgang fra clog til rapell-åtter, så finner jeg den så komplisert at jeg tror jeg beholder min gamle måte, men takk allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 6 måneder senere...

-RM skrev:

Ironisk nok tror ikke Lars Monsen på at det fins utfordringer - det finnes bare pyser og tapere!

Jeg syntes det var et fint innleg jeg, kan bli litt kjedelig med bare faktaprat i lengden. Derfor legger jeg inn:

Svaret er ikke feil, spørsmålet er.

(spørsmålet er egentlig helt riktig, men hvis du ikke syntes du får et brukelig svar, så forandr på spørsmålet :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adler eller andre: Hvorfor er det lettere å skifte til rappellåtter med Petzl Ascender enn med Petzl Basic?

Det er like lett, da den nye Basic'en også har fått en låsearm. Men forskjellen er at Basicen har låsearmen innfelt slik at den ikke går opp så lett når du faller, mens Ascenderen har låsearmen stikkendes ut slik at den er lett å betjene når du klatrer teknisk på faste tau.

basic.gif

Hvis du kan se bildet, så er låsearmen til Basicen den lille svarte dingsen under det hvite metallet. Låsearmen ligger beskyttet inni selve Basicen og vil ikke kunne åpnes selv om du sleper langs veggen når du faller. Basicen er altså mye tryggere å bruke på topptau, enn alle de andre dingsene.

Du trenger heller ikke bruke brystslynge, slik du må med Ascenderen. Bare fest en skrukarabin i det øverste hullet i Basicen og til den oransje løkka i sitteselen din, og dra Basicen etter deg oppover. Når du faller henger du riktig, pga en genial løsning. Det er denne du trenger når du topptauer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.