Gå til innhold
  • Bli medlem

Gregory Palisade 82L eller Bora 95L


Anbefalte innlegg

Hei.

Funnet disse to sekkene på tilbud, og prismessig ganske lik. Ser at Boran har vunnet mange tester, men ikke sett at Gregory vært med i disse testene. Noen med invendinger? Hvis jeg har forstått det riktig er Gregory rolls royce når det gjelder ryggsekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt er det en del forskjell i volum på disse, men det som virkelig bær være avgjørende er hvordande sitter på ryggen din.

Både gregory og arcteryx lager veldig bra sekker, og du kan regne med å få et kvalitetsprodukt hvis du kjøper en av disse.

Der det er en del forskjeller er på våre rygger.

Prøv begge sekkene på, med en del vekt i, og prøv å gå litt med dem.

Det beste er selvsagt å gå en langtur med begge to, men det er dessverre en luksus som er få forunt.

Hvis det er butikker i nærheten av deg som har sekkene kan du gå dit og prøve dem, gjerne med en del telt e.l. i for å få testet med vekt.

Hvis du kun har anledning til å bestille fra nett har halle norske nettbutikker 14 dagers full returrett, så du kan bestille begge, og så beholde den du synes sitter best.

Dette fordrer selvsagt at du behandler begge sekkene pent, slik at det ikke blir noen problemer med returen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min heim er jeg pakkesel, så volum er jo viktig - samt bærekomfort 20-30kg, hvor begge sekkene skal være lik ut fra jeg har forstått.

Per i dag har jeg Bergans Trollhetta, ca 82liter uten dagssekken. Klarer alltid å pakke den til randen. Har prøvd Bora i en butikk, den satt som et skudd - så ingen tvil om at det er en bra sekk. Palisade blir ca 0,6kg lettere også, ikke at jeg er en gramjeger - men greit å tenke på og.

Vet ikke om noen andre i Norge enn oslosportslager som har Gregory på varelista. Tror ikke jeg tør å kjøpe en sekk over nett for å prøve, er en stor knøvvelpeis så ender sikkert opp med å ødelegge den slik at de ikke tar den i retur 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit anna alternativ kan vera Gregory Whitney 95 som dei har hjå Marius Fjellsport. Deira pris meiner eg er 3900,- og då sparar ein litt sett i høve til sportslageret.

Samd i at bæresystemet er avgjerande, men det det er ikkje greitt med ein sekk som er for liten sjølv om han sit aldri så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også samme dilemma når jeg skulle kjøpe sekk, Bora 95 eller Palisade (begge til noenlunde lik tilbudspris)... Hadde ikke mulighet til å prøve ut sekkene i butikk å gikk til slutt for Gregory Palisade kjøpt fra oslo sportslager til den prisen du får den på tilbud til nå. Jeg har hatt sekken i snart et år, og er meget fornøyd. Skal ikke skryte på meg å ha brukt den så alt for mye men ca 20 døgn kan jeg gå god for. Den lengste turen sekken har vært med på var 10dager over Hardangervidda fra Finse til Rjukan på ski i Februar i år. Sekken var pakket til randen, og en del prioriteringer om hva som skulle få plass i sekken ble gjort. Endte opp med en sekk på 32kg Hvorav 6,2kg var Forsvarets Drytech (Real Turmat), noe som ikke føltes nevneverdig tungt på ryggen. Plagdes litt med gnagsår over hoftene, og på korsryggen, men dette er vel noe man bare må reine med.

Arcteryxen har jo rundt 10l mer plass, og dette bør vel tas med i betraktning når du skal kjøpe sekk. når det er sakt så trives jeg best med så små sekker som mulig, da slipper man å dra med seg alt mulig pikkpakk man aldri får bruk for, og er litt mer obs på hva man pakker i sekken.

Tror du må tenke litt over hva du skal bruke sekken til. Skal du på lange vinterturer med telt, liggeunderlag, tykk sovepose, dunjakke og mat så er sekken alt for liten. Da må du opp på Gregory Denali Pro, Norrøna Para Ranger, Bergans Alpinist o.l. Eller pakkrammesekk.

Til lengre hytte til hytte-turer vinterstid er Palisade i minste laget men det går. Tror egentlig ikke du vil merke så mye forskjell på de 10l ekstra du får i bora 95.

På vår, sommer og høst er begge sekkene mer en store nok for flerukers-turer.

Bor du i Trondheim så tror jeg sportsbua forhandler Gregory, og Ute Arcteryx så der er det muligheter for å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt innlegg:) Har enda til gode å prøve skikkelig vintertur med telt, men hvis så - har min pappa en pulk jeg kan låne.

Bor i Bodø. Har Skandinavisk høyfjellsutstyr i byen. Har prøvd Bora der, satt som ei kule. Pakka oppi en stor sovepose og digert telt bare for å kjenne litt på vekta. Ikke funnet noen som kjører Gregory i byen.

Som nevnt tidligere er jeg pakkesel i min heim, så telt, kokeutstyr, det meste av mat, etc.. pakkes ned i min sekk. Forøvrig det med å pakke med seg det MAN faktisk trenger er jo en kunst. Hørt og lest om andre som legger alt ut over gulvet før det går i sekken, deretter plukke ut tull og fjas før det går i sekken :P Får sette meg som et mål med årets turer å forbedre meg der :)

Vil ikke akkurat kalle meg en gramjeger. Slo nettopp til på Exped 9dlx, liggeunderlag på 1,2kg. har forsvarets 111c ca 1,5kg. Får se om jeg går til anskaffelse av gassbrenner til bruk om vår og sommer. Har en 3ses.sovepose på nærmere 2kg. Ønsker meg en pose nærmere 1kg til vår, sommer. Ser på sportslageret ME Xero, men selv om på salg må man opp i 2000kr++. Så tilbake til tråden, er et håpløst tilfelle, trenger stor sekk og bærekomfort uansett tur :) Der vil Boran gjøre jobben.

Takk for gode innspill fra alle. God helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du i Trondheim så tror jeg sportsbua forhandler Gregory, og Ute Arcteryx så der er det muligheter for å prøve.

Litt off topic, men:

Forhandler Sportsbua Gregory? Trodde bare det var Oslo Sportslager som forhandlet de. Isåfall blir det en tur til sportsbua på meg..

Sportsbua forhandler ihvertfall Osprey, Arc'teryx og litt Bergans.

Skandinaviske har også Arc'teryx, sammen med Norrøna og Bergans..

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.