Gå til innhold
  • Bli medlem

Klatring i Innerdalen


adrian

Anbefalte innlegg

Heisann godt klatrefolk!

Tenk en tur til Innerdalen i slutten av mai for å starte klatresesongen! Da er jo først og fremst Innerdalstårnet et alternativ. Har prøvd å få tak i fører for området, men det er så godt som umulig. Litt synd, men da tenkte jeg å få noen råd her.

Det jeg trenger å vite er et par fine ruter i Innerdalen. Kan begynne med tårnet, som er hovedmålet. Hvor vanskelig er normalruta? Ligger den på 3 - 4 graden? Lenge siden jeg var der sist, men så vidt jeg husker er det ikke ekstremt bratt der. Dog stå jeg bare nede i dalen å så opp. Neste er jo hvor innsteget er? Har jeg en liten anelse om hvor jeg skal begynne finner jeg sikkert fram! Har lest så mange dårlige førere i mitt korte liv så stoler mer på magefølelsen. Sist trenger jeg å vite om det er noen rapell fester for å komme seg ned, eller er dette gjort ved å gå ned en lettere vei, evt med litt sikring underveis?

Til slutt vil jeg bare takke på forhånd for alle svar og hvis du har noen andre turmål å anbefale så kom med de! Trenger ikke være veldig teknisk vanskelig, men gjerne litt innslag av ordentlig klyving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Normalveien til Innerdalstårnet er vel en bratt spasertur hvor sikringsutstyr vanligvis ikke trengs. Har ikke føreren her nå, men såvidt jeg husker er det flere ruter på 4-5 tallet der. Blant annet en som går rett opp på framsida.

Skarfjell har også mange klatreruter.

Trolla bør vel kvalifisere som klyvetur.

Fuglnebba (Fulånebba) skal også være en fin tur. Mulig det her trengs sikringsutstyr.

Masse muligheter i området. Vinnufjell med Hovsnebba, Kongekrona og Dronningkrona kan vel også nevnes.

En del toppturer er beskrevet i denne: http://www.vpg.no/eshop/pub/engine.php?id=1275&PHPSESSID=2914c7930e0aaa403e64ba37638d3ef3 (dette er ikke en fører for Innerdalen)

Ser ut til at de har føreren blant annet her: http://www.oslosportslager.no/produkt/klatreforer-for-innerdalen-6499.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for alle svar! Bestilte føreren fra sportsnett.no i går kveld så den skal være på vei tror jeg. Alle mine lokale butikker i Trondheim klatre ikke å skaffe meg en kopi, og det gjorde heller ikke VPG, men ser nå ut til at den skal være i boks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

åssen ser det ut på normalruta nå? er den tørr eller ligger det fortsatt snø?

finns det mulighet for å komme opp med hund? (ser ut til at jeg blir nødt å være hundepasser i helga, men tenkte kanskje ta en tur til innerdalen allikavel)

alex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åssen ser det ut på normalruta nå? er den tørr eller ligger det fortsatt snø?

finns det mulighet for å komme opp med hund? (ser ut til at jeg blir nødt å være hundepasser i helga, men tenkte kanskje ta en tur til innerdalen allikavel)

alex.

Selve tårnet er nær sagt snøfritt, men opp til skaret var det masse snø. Begynner man tidlig nok så sola ikke treffer er det rimelig lett å gå, men når sola traff på begynte man å synke ned til knærne. Nå er det snart en uke siden jeg var der, men det betyr jo bare at det er mindre snø nå. På andre siden av Giklingdalen, oppe i Trolla-massivet og Skarfjellet, gikk det en masse skred når jeg var der. Mulig forholdene er mere stabile nå, men kan være litt farlig framdeles.

Tårnet er fult mulig hvis man orker å vasse i litt snø. Vi gikk sydeggen så ned normalveien. Gikk fint. Kan anbefale ruta hvis man drar med seg litt klatreutstyr. Ellers så egentlig alle rute snøfrie ut, men man må neste regne med litt snø på vei til innsteget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Trolla bør vel kvalifisere som klyvetur.

Fuglnebba (Fulånebba) skal også være en fin tur. Mulig det her trengs sikringsutstyr.

Masse muligheter i området. Vinnufjell med Hovsnebba, Kongekrona og Dronningkrona kan vel også nevnes.

En del toppturer er beskrevet i denne: http://www.vpg.no/eshop/pub/engine.php?id=1275&PHPSESSID=2914c7930e0aaa403e64ba37638d3ef3 (dette er ikke en fører for Innerdalen)

Ser ut til at de har føreren blant annet her: http://www.oslosportslager.no/produkt/klatreforer-for-innerdalen-6499.aspx

Trolla er vel egentlig ikke bare en klyvetur, det er flere ruter der som en bør ha sikring. f.eks trollatraversen.

(med mindre du er ekstremt tøff) :cry:

På turen til Fulånebba eller Grøvelnebba som vi sier på ålvundeid er det strengt tatt ikke nødvendig med utstyr når det er snøfritt.

tenker da på ruta fra mohaugen og følge ryggen ut til grøvelnebba.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.