Gå til innhold
  • Bli medlem

fiske i fyresdalen og omegn?


squidman

Anbefalte innlegg

Hei har lillebror fra australia med meg, vi har tenkt å fiske og telte 7-10 dager enten i setesdalheiane eller austheiane langs dnt stien til vest for fyresdalen. Spørsmål..

1) Har fiskebestanden tatt seg opp i Austheiane? Forstår det var mye surnedbør flere år tilbake.

2) Vi har tenkt å dra like etter 17 mai...er det fortsatt snø der over 800m (eller i setesdalheiane)?.

3) Området fyresdalen ser ut til å ha omfattende hyttefelt, og vi vil helst gå i noe som ligner villmark (men på sti)- stemmer dette?

4) Ellers andre områder tilgjengelig med offentlig transport fra vestlandet der det ikke er altfor mye snø (og fisk da!)?

Takk for hjelp, og sist men ikke minst - tight lines! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann.

Jeg satt akkurat og skulle forfatte noenlunde samme innlegg:). Tenkte oss i dette området 5 dager (fra 20 mai). Vi hadde planer om å ta med oss kano (Øystein Køhn beskriver noen gode ruter i området).

Jeg har hørt det skal være bra fiske der oppe, men har ingen spesielle fiskevann- tips å vise til.

ER også veldig int. i å høre om snøforholdene der.

Kjenner du til Birthedalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere

Jeg har fisket mye i Fyresdals heiene, og der er mange fine vann rundtomkring, men fisken er nok ikke så veldig stor, når det gjelder snøforhold, tror jeg nok det meste er bart nå.

Om dere tenker dere til Birthedalen vil jeg annbefale og ta kontakt med Kvipt Gardsturisme for råd og tips.

http://www.kvipt.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ble en ukes tur med tunge sekker (35 kg! ganske mye oel da)- fra Valle til Fyresdal langs bispevegen , hovedsakelig telting, en dag paa hovstoyl. Flott natur, ikke altfor mye vassing i snoe, men mye smaatt, de stoerste paa 110g. Litt skuffende fiske. Drosjesjaafoeren bekreftet dette, det er stortsett bare smaatt held ned foer man kommer til fyresvatnet. Forresten en bever rappet vintersoveposen min ved djuptjoern den siste kvelden! Helt utrolig...ble en kald natt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg var på en fin tur i Fyresdalsheia i går, reiste inn til et vann jeg aldrig har vært før, men tenkt på mange ganger, å der var det mye fisk :) , men veldig lausbitt, a ca 200 kast hadde jeg napp på ca 150 av dem, og fisken svømte langs land foran beina på meg mens jag sto å kastet, men utbytte ble kun 4 stk ørrett av ca 250g, noe som så ut for å være gj.snitt størrelsen på fisken der.

Men det blir nok flere turer dit vil jeg tro ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja det var det jeg lurte på, om det finnes noen store fisk der eller ei...noen lokal gutter påsto 2kg ørret i dalen ovenfor stalheim, har vanskelig å tro. Men over 200g er matfisk, så vidt...spørs om man gidder å sløye osv, men det kan det bli noen fine filleter av osv...personlig helst over 400g....men har ikke fått personlig her i norge enda.. :-)

Edit: tja der jeg mistet den forpu¤#% soveposen min var det nesten det samme, de var så svært bitevillig, men ikke over 100g, eller så vidt...djuptvannet het den, siste etappe i bispevegen forresten, hvis noen ser en vinterpose flytendende rundt i en svært dyr vanntett pakkpose osv...jævla#¤% bever...eller streifende fra fengsels/straffeleir nedenfra...motherfu#¤%#¤&%!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg dro opp fra Straume (forbi en bom) og padlet innover mot Straumsfjorden. Vi fant et lite vann der som jeg garantert ikke kommer til å avsløre navnet på, MEN der var det 2 kilos fisk!! Jeg klarte selvfølgelig ikke å få den opp men det var langgrunt og jeg så det svære beistet ligge 2 cm bak spinneren hele veien inn. Det er vanskelig å tro at den var noe mindre 2-3 kilo men det betyr ihvertfall at det finnes annet enn 150 grams ørret i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Tja det var det jeg lurte på, om det finnes noen store fisk der eller ei...noen lokal gutter påsto 2kg ørret i dalen ovenfor stalheim, har vanskelig å tro. Men over 200g er matfisk, så vidt...spørs om man gidder å sløye osv, men det kan det bli noen fine filleter av osv...personlig helst over 400g....men har ikke fått personlig her i norge enda.. :P

Edit: tja der jeg mistet den forpu¤#% soveposen min var det nesten det samme, de var så svært bitevillig, men ikke over 100g, eller så vidt...djuptvannet het den, siste etappe i bispevegen forresten, hvis noen ser en vinterpose flytendende rundt i en svært dyr vanntett pakkpose osv...jævla#¤% bever...eller streifende fra fengsels/straffeleir nedenfra...motherfu#¤%#¤&%!!!

hvor er stalheim i Fyresdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Tar opp igjen denne tråden da jeg er en ivrig Valle Austhei fisker. Noen flere tips om fiske i dette området kommer godt med. Torbjørn Tufte skriver om dette området - dvs Berevatn og omegn. Noen som har vært der? Han skriver også om en dagstur vestover fra Berevatn der han fikk stor fisk, noen som har noen tanker om hvilket vann dette kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.