Gå til innhold
  • Bli medlem

Villrenjakt 2009


springsteen

Anbefalte innlegg

Utdrag fra Inatur:

Søknadsfristen for villreinjakt er ute. Trekningen foretas medio mai.

Til fjellstyrene har det kommet inn 2100 søknader fra enkeltjegere.

880 villreinjegere har sendt søknad till Statskog og er med i trekning om ca 80 ledige tilbud på reinjakt.

Søknadene blir gjennomgått og kontrollert før trekningen som foregår elektronisk på inatur.no. Resultatene ventes innen midten av mai. Jegere som får jakt mottar e-post, samt at trekningslistene presenteres på inatur.no.

Nærmer seg altså! Jeg skjelver av spenning... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spennende dager å vente på trekningsresultatetet, ja.

Men mange om beinet her, Springsteen. Flere tusen søkere på de få kortene på statsgrunn gir ikke gode odds.

Reinsjakt på statsgrunn er rein bonus. :-)

Tvi-tvi :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Innertier for meg på reinstrekning iår.

Fikk simle og kalv i Snøhetta. :)

Gleder meg til å dra inn i Åmotsdalen til hausten.

Blir det noe jakt på deg iår, Springsteen??

Det håper jeg da, men ingenting foreløpig.

Gjenomgikk en mislykket mensiskoperasjon i november og skal sansynligvis forsøke igjen i september, så alt annet enn overnattning ved bil er uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:x

Og jeg var en av de 80 som lyktes hos Statskog.

Fritt under 50 kg i Kongsvold og Drivstua øst.

Aldri jaktet akkurat der, så det skal bli morsomt. For kneet mitt er det også perfekt, kan sitte en hel uke på panseret om jeg vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer folkens!

Jeg har aldri prøvd før, selv om jeg nesten garantert får kort på Hognarein om jeg søker. Hadde tenkt å prøve i år, men da det nesten garantert blir utenlandsstudier på meg tør jeg ikke ta sjansen - vil ikke ha tidspress for å si det sånn :x

Til neste år får jeg forhåpentligvis mer forutsigbar høst, så da tipper jeg at jeg slår til. Har enda ikke kjøpt meg våpen til dette bruket, men har fått det for meg at 6,5x55 er et greit reinsdyrkaliber. Har fra før M98, som er mer enn tungt nok :?

Er interessert i hva dere har å si. Hvilket våpen og kikkert bruker du? Bruker du ekstrautstyr som tofot, lyddemper etc.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert jeg er rette person å spørre, for jeg er nok en mye enklere jeger enn mange andre. Har en Brno 308 med en ganske bra kikkert. (Tror det er 3-7x35) og går i forsvarets marsjstøvler.

Det eneste jeg har som er litt fancy er rensjegerens viktigste hjelpemiddel-håndkikkerten: En Leica 10x32

Ellers er det meste gammelt, slitt og billig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Springsteen! Det hadde du fortjent iår. :x

hehe.... ja er kjent for litt vel mye "biljakt" der, men du må uansett ut for å få tak i noe. Håper kneet ditt holder da ihvertfall. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer folkens!

Jeg har aldri prøvd før, selv om jeg nesten garantert får kort på Hognarein om jeg søker. Hadde tenkt å prøve i år, men da det nesten garantert blir utenlandsstudier på meg tør jeg ikke ta sjansen - vil ikke ha tidspress for å si det sånn :?

Til neste år får jeg forhåpentligvis mer forutsigbar høst, så da tipper jeg at jeg slår til. Har enda ikke kjøpt meg våpen til dette bruket, men har fått det for meg at 6,5x55 er et greit reinsdyrkaliber. Har fra før M98, som er mer enn tungt nok :)

Er interessert i hva dere har å si. Hvilket våpen og kikkert bruker du? Bruker du ekstrautstyr som tofot, lyddemper etc.?

Du angrer aldri på at du begynner med villreinjakt, det er vel heller at du begynner å angre at du ikke begynte i yngre alder... :x

Når det gjelder utstyr, så er det ikke så viktig, 6,5x55 er det ideelle kaliberet. Kikkertsiktet bør være av solid kvalitet, for du må aldri tvile på at det. En god håndkikkert er også viktig. Og så er det nødvendig å ha en solid pakkrammesekk for å bære kjøttet.

Jeg har hatt en billig remington rifle i kal. 30-06 siden jeg begynte med reinsjakt, men har innvestert i et skikkelig Zeiss-sikte. Av utstyr ellers, bør du ikke være kravstor. Dumt å bære med seg for mye vekt, når du skal bære med slakt hjemover.

Tofot skjønner ihvertfall ikke jeg vitsen med på reinsjakt. Du finner alltids en stein, eller noe å legge anlegget mot, og hva er da vitsen med å bære på en tofot. Lyddemper har jeg ikke, eller sett noen andre bruke det på reinsjakt, så det vet jeg ikke.Det skal vel kunne gi bedre presisjon, og lettere rekyl. Men det er vel bare ekstra vekt å drasse på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyddemper har jeg ikke, eller sett noen andre bruke det på reinsjakt, så det vet jeg ikke.Det skal vel kunne gi bedre presisjon, og lettere rekyl. Men det er vel bare ekstra vekt å drasse på.

Ikke jeg heller, men selv om vi ligger i riktig ende av geværet så smeller det ganske bra. Selv om det ikke merkes så godt i stridens hete er ganske sikkert lyddemperen bra mot hørselskader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare 20 vintre på nakken, så mye tidligere har jeg uansett ikke kunne begynt. Men dette virker for meg som en veldig ærlig form for jakt; å gå et stykke for så å bære dyret tilbake får fram litt av urmennesket i en:)

Av utstyr så er jeg ganske så nostalgisk av meg, så det meste jeg bruker er fort gammelt. Var bare det at det fort er like greit å kjøpe ny børse som det er å montere kikkert på m98. Jeg har ikke tenkt å jakte i dårlig lys, så kommer ikke til å følge alles anbefaling om å køpe så fryktelig dyrt sikte, rett og slett, i alle fall ikke før jeg får en fast inntekt. Det Springsteen sier om håndkikkert er jeg også veldig enig i, absolutt noe å tenke over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare 20 vintre på nakken, så mye tidligere har jeg uansett ikke kunne begynt. Men dette virker for meg som en veldig ærlig form for jakt; å gå et stykke for så å bære dyret tilbake får fram litt av urmennesket i en:)

Minst 4 år for seint ute allerede. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare 20 vintre på nakken, så mye tidligere har jeg uansett ikke kunne begynt. Men dette virker for meg som en veldig ærlig form for jakt; å gå et stykke for så å bære dyret tilbake får fram litt av urmennesket i en:)

Av utstyr så er jeg ganske så nostalgisk av meg, så det meste jeg bruker er fort gammelt. Var bare det at det fort er like greit å kjøpe ny børse som det er å montere kikkert på m98. Jeg har ikke tenkt å jakte i dårlig lys, så kommer ikke til å følge alles anbefaling om å køpe så fryktelig dyrt sikte, rett og slett, i alle fall ikke før jeg får en fast inntekt. Det Springsteen sier om håndkikkert er jeg også veldig enig i, absolutt noe å tenke over.

Bare ikke kjøp på nettet. Du kan fort ende opp med et sikte som krever ombygging av ladearm. Gå til en våpenforretning med mausern og spør om de har noe som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ikke kjøp på nettet. Du kan fort ende opp med et sikte som krever ombygging av ladearm. Gå til en våpenforretning med mausern og spør om de har noe som passer.

Ja, vet av folk som har gått i den fella. Men tipper jeg kjøper ny børse, helst brukt trestokk som jeg tilpasser selv. Forhåpentligvis blir det mer til overs å bruke på kikkert da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Og nå fikk jeg simle og kalv i akkurat samme område, men fra Oppdal Bygdeallmenning!

Tar jeg alt sammen begynner det å bli dyrt, og ikke får jeg fordelen av å kunne velge mellom to områder etter vindretningen heller.

Samtidig er jeg redd for å havne på svarteliste foran neste år. ("Han søker og søker, men når han får kort sier han nei takk.")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar som regel alle reinskortene jeg får tilbud om, men de siste årene har det blitt alt for mye, og jakta blir litt for mye stress.

Tror ikke det gjør noe å takke nei til tilbudene, utenom at det er kanskje noen som har en slags "karantene" et år eller to etter at du har fått tilbud. Svartelisting er det uansett ikke snakk om. Det er ganske normalt å si fra seg kortene også.

Men spørsmålet går vel at det er lenge til neste gang du har så flaks med trekning...

Statistisk sett har du brukt opp "flaksen" din for en stund? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 16 år og skall første gang på reinsjakt i år. har fått kort på bukk u40 kg/simle i lesjaområdet. gleder meg sjukt:D Men kor go kikert bør en egentli ha? har desverre bere en billi Fucus kikkert: http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=931&prodid=2065

Er dette for dårlig?

Det holder lenge for en førstegangsjeger. Jeg skjøt mine første 5-6 ren med kikkert som var mye dårligere enn den du har. Om noen år vet du om du har blitt bitt av renbasillen og har kanskje litt mer penger. DA kan du investere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men spørsmålet går vel at det er lenge til neste gang du har så flaks med trekning...

Statistisk sett har du brukt opp "flaksen" din for en stund? :lol:

Ingenting å le av! :cry:

Jeg burde ha en konto der jeg kunne sette inn dyr i gode år for å kunne ta ut i dårlige år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder lenge for en førstegangsjeger. Jeg skjøt mine første 5-6 ren med kikkert som var mye dårligere enn den du har. Om noen år vet du om du har blitt bitt av renbasillen og har kanskje litt mer penger. DA kan du investere.

Veldig enig i det der. Det gjelder på mange områder. Det er mye man har lyst til å prøve, og det er tull å kjøpe alt det dyreste når man skal prøve ut ting. Blir man bitt av basillen er det helt i orden å "ta av" litt. Det er nok av folk som har kjøpt Beretta til 20 000,- som ikke har vært på mer enn en ei rypejakt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da, den kikkerten fungerer godt nok kan du si. Kjenner ikke merket, men 8x42 er meget anvendelig på reinsjakt, passe forstørring og normalt gir det også bra synsfelt. Om den er solid og tåler en støyt, litt regn osv. , så kommer du langt med den.

Men om du noen gang titter gjennom en Swarovski eller Leica, så blir man fort hekta. Om du bruker mange timer i fjellet på jakt og ellers, så vil du snart se nytten av en dyrere kikkert. Men det er ikke det første en ung jeger bruker pengene på vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 16 år og skall første gang på reinsjakt i år. har fått kort på bukk u40 kg/simle i lesjaområdet. gleder meg sjukt:D Men kor go kikert bør en egentli ha? har desverre bere en billi Fucus kikkert: http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=931&prodid=2065

Er dette for dårlig?

Reis til fjells i sumar for å bli kjent i området. Dersom du greier å finne rein med kikkerten, er han god nok. Dersom du ikkje finn rein, kan det vera fordi det ikkje er rein der du leitar :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.