Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykkelturer i Bergensområdet


Torgeir

Anbefalte innlegg

Jeg sykler mye for tiden, men blir fort lei av å sykle samme rute om og om igjen. Så da er jeg ute etter tips om lite trafikkerte veier rundt Bergen, helst med god asfalt (racer). Det bør også helst være rundturer, slik at jeg slipper å kjøre samme vei tilbake.

Ruter som jeg bruker ofte:

Ulriken rundt

Utgangspunkt ved Safari Midtun, gjennom Helldalen til Indre Arna, utover forbi Ytre Arna til Vågsbotn, inn mot sentrum via Eidsvågneset, og til slutt over Skansen og Landås til Nesttun og tilbake til Midtun. Flott runde som i hovedsak går på sykkelstier og lite traffikkerte veier, ca. 56 km.

Gullfjellet rundt

Samme utgangspunkt som før. Over Ulsmåg og Valleheiene til Os, deretter mot Samnanger via Rolvsvåg. Inn på Rv.7 over Gullbotn til Trengereid, og deretter gamleveien til Garnes og gjennom Helldalen til Midtun. Dette var en fin runde inntil ganske nylig, med sine 86 km. Men for noen dager siden ble gamleveien fra Trengereid til Arnanipatunnelen "asfaltert" om igjen... De har lagt en kaldprodusert dekke bestående av olje og løs singel, og det er et sant helvete å kjøre der med racersykkel. Den idioten som har bestemt dette skulle vært kastet på fjorden ellerno.. Jaja, jeg skal i alle fall ikke kjøre der på ei stund.

Kalandsvatnet rundt

Fra Midtun til Nesttun, og deretter på sykkelsti helt ut til Fana kirke. Tar av mot Kalandseid der, og kjører over høyden langs Kalandsvatnet til E39. Deretter på sykkelsti langs riksveien, over Valleheiene og Ulsmåg til Midtun. Grei runde på 27 km, men den blir litt for kort til mitt bruk.

Har du tips om andre ruter? Skriv et svar da vel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.