Gå til innhold
  • Bli medlem

Aller første tur i ny Ally 17"


Anbefalte innlegg

I høst startet jeg en tråd om hvilken Ally kano jeg burde velge (https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=14109), og fikk masse god hjelp til det. Valget falt på en "rød" modell (altså med rett kjøl - kanoen er grønn), nemlig Ally 17" DR.

Alternativet var den bredere 16,5" Allyen ("modell Lars Monsen"). Til å begynne med virket den som det opplagte valget, siden bred betyr stabil og siden det er "standardmodellen". Men etter mange gode svar som anbefalte begge modellene her på forumet, og etter å ha vurdert mitt bruksområde så falt valget på 17". Jeg var litt bekymret for stabiliteten til en litt smalere kano... og så jeg som bare har padlet én gang før i mitt liv, og det var på videregående (må ha vært i ca. 1992-1993). Jeg har lest bøker om padleteknikk og sett videoer på YouTube om J-tak, hengetak, brekktak og så videre, så teorien var der. Men praksis... der var det altså lite å skryte av. :)

Så i praksis har jeg aldri padlet før. Spenningen var derfor stor sist fredag (8. mai) da tiden var inne for jomfrutur på Barduelva. Elva hadde vært åpen i ca. ei uke, og selv om det lå litt is her og der langs elvebreddene og det fløt ett og annet isflaket forbi, så klarte jeg ikke å vente lenger. Kanoen har stått parkert i Ally-pakksekken siden før jul, og nå var det tid for å teste den. Været var nydelig, det var helt vindstille, og vannet var helt blankt og rolig. Som et speil. Siden Barduelva er demt opp for kraftproduksjon, er det masse vann men lite strøm (en knapp kilometer i timen strøm midt uti elva).

Etter å ha fraktet kano og utstyr ned til elva, fylt vann i 3 vanntette poser som ballast (at jeg padlet alene gjorde jomfruturen enda mer spennende, hehe) var det på tide å teste teoriene i praksis og kjenne hvordan kanoen faktisk føles på vannet. Jeg satte meg forsiiiiktig i kanoen og skyvde forsiktig fra mot land slik at jeg sakte drev utover mens jeg kjente på stabiliteten og fikk en følelse med hvordan kanoen reagerte på mine bevegelser. Deretter tok jeg mine første ustø åretak og padlet rolig oppover elva, mens jeg holdt meg helt inntil land. Og den første halvtimen føltes kanoen utsabil og utrygg, den var vanskelig å styre (J-takene virket enklere i teorien enn i praksis), og det svarte vannet virket veldig dypt. :lol:

Men etter å ha padlet forsiktig i en halvtimes tid, så begynte jeg gradvis å føle meg tryggere. Det gikk greiere å styre kanoen, og jeg padlet helt inntil land og prøvde å lene meg over på sida for å føle sekundærstabiliteten. Og jo mer jeg lente meg over, desto større ble kraften som ville rette kanoen opp igjen, og jeg innså fort at den lille ustabiliteten jeg følte helt i starten er milevis unna det som skal til for å velte den. Det er klart at alle kanoer kan velte hvis man gjør noe dumt, men ved vanlig padling der man ser framover og følger med på det man gjør, så skal det veldig mye til. Og da er det greit at den ikke føles som en flatbunnet flåte når man sitter vanlig i den, men at den får lov til å krenge litt og leve litt.

Og så fikk jeg øye på to svaner som svømte ute på elva (og lagde noen forferdelige lyder, hehe). Da de fikk se meg bestemte de seg for å ta av, og det var et fantastisk syn. Det er nettopp slike opplevelser som er blant grunnene til at jeg ble interessert i å kjøpe kano. Og etter hvert som jeg padlet fikk jeg mer og mer kontroll på retninga og mer og mer tillit til kanoen. Da jeg kom tilbake til der jeg startet, hadde jeg padlet over 4,5 kilometer! Ikke verst for aller første testtur.

Jeg padlet igjen dagen etter. Det var litt mye vind den dagen, og jeg oppdaget fort at en kano er ganske sårbar for vind. Det var ganske tungt å padle mot vinden (og mot strømmen - disse kom fra samme retning), og på ett tidspunkt hadde jeg kanoen 90° på vinden og strømmen, og hadde store problemer med å vri kanoen mot vinden igjen. Den lette fronten på kanoen ville bare la seg blåse med vinden, og jeg måtte ta noen skikkelige krafttak med åra for å få nesa til å peke den veien jeg ville. Men de plassene der det svingte slik at vinden ikke kom rett langs elva, lærte jeg fort å padle inntil land på den sida vinden kom fra, og brukte skogen som ly mot vinden, så det gikk etter hvert veldig greit. Og det er veldig sjelden at det er vind her på innlandet uansett, så det vil ikke bli noe problem. Denne dagen padlet jeg totalt 9,5 km. Motstrøms og i motvind var farta tidvis nede i under 2 km/t (hadde GPS i båten), mens på vei tilbake igjen var det lett å padle i 5-6 km/t uten å bruke mye krefter. Snittfarta ble på litt over 3 km/t, men det inkluderte masse leking, testing og øving på å styre kanoen, og perioder da jeg bare lot meg drive med strømmen mens jeg tok opp video av ender som svømte ute på elva. Skal bli artig å se om det går fortere med 2 i båten.

Uansett - har man gooood tid og har tenkt å være ute i mange timer og ikke har noe bestemt mål om hvor langt man gidder å padle, så er ikke farta så viktig. Har man det travelt med å komme seg fra A til B kjører man bil.

Jeg er overrasket over hvor fort det gikk å venne seg til både kanopadling generelt og båten spesielt. Etter noen få timer på vannet hadde jeg full kontroll på J-takene, og hadde ingen problemer med å få kanoen til å gå dit jeg ville, uten å bytte hvilken side jeg padlet på hele tida. I TV-seriene med Lars Monsen ser jeg at han bruker bremsetak istedet for J-tak (altså at han vrir tommelen opp istedet for ned, og holder åra der i 2 sekunder som ror for å korrigere). Jeg prøvde det også, men følte at båten nærmest stoppet opp mellom hvert tak. Så for meg fungerte ordentlige J-tak best. Litt vanskelige å perfeksjonere, men etter et par timer var det ikke noe problem. Men det er jo mulig at jeg fikk hjelp av at 17-foteren er veldig lett å få til å gå rett frem da.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med valg av kano. Og jeg gleder meg til at det nordnorske været skal skifte om til strålende sol igjen, for det er mange flotte naturopplevelser og artige kanoturer som venter! Nå har jeg jo ikke prøvd noen andre kanoer, men jeg føler at 17" Ally er perfekt til mitt bruk. Litt utpå sommeren (etter at vårflommen er godt og vel ferdig), blir jeg sikkert å få med meg brodern på en medstrøms-tur nedover Målselva også. Men noen større vanskelighetsgrad enn det blir jeg neppe å prøve, så for meg er det ikke viktig å ha en god whitewater-kano. For meg er det idyllen og naturopplevelsene med rolig padling på stille vann som virkelig er poenget med padling. Folk er forskjellige sånn. Det er vel derfor det finnes forskjellige kanomodeller. ;)

Så til slutt: en stor takk til dere her på forumet som var til stor hjelp i valget av kano. Jeg er ikke i tvil om at jeg har valgt riktig. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Gratulerer!

Høres ut som en storfornøyd kanoeier, ja :wink:

Du får kose deg videre med nye kanoutfordringer og turer.

Bra trekk å studere en del teori på forhånd, man merker stor forskjell med bedre padleteknikk.

Husker første gang padleteknikk og alt stemte for Fimax og meg, man merker godt når man kommer dithen hvor ting er i "flyt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil garantert oppleve en fartsøkning når dere er 2 i kanoen. Veldig gøy hvis du kan legge ut farten du får med 2 sammenlignet med 1. Jeg har bestillt en 15.5 fots av samme type som du har, er litt nysjerrig på hvordan marsj farten blir i forhold til 18fots elve ally'en jeg har nå.

Det gøye framover for deg vil bli når du kjenner hvordan terskelen for hva du får til økes hele tiden. Jeg husker selv hvordan jeg slet med vind o.l før. Nå skal det veldig mye til før det er ett stort problem. J-taket er kjempe og ha orden på, hvor ofte måtte du bruke det får å ha kanoen på rett kurs?

I elve modellen så må jeg bruke det i annehvert tak, til og med hvert tak hvis det er mye vind. (det skal sies at 18fot er mye når du er alene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker stort sett J-tak på hvert tak, men størrelsen på "J"-delen (altså hvor mye jeg vrir åra utover på slutten av taket) varierer etter hvor stor fart man har, hvordan båten har en tendens til å bevege seg (pga. strøm og vind) og hvor man har tenkt å svinge.

Så når jeg padler rett fram på rolig vann, så skal det ikke rare korrigeringen til på hvert tak for å gå rett fram. Det føltes egentlig som en naturlig måte å avslutte taket på, og når jeg gjør det på hvert tak, så blir det ingen sikksakk-padling, men rett fram.

Jeg skal måle farta med 2 i kanoen ja. Skal bli artig å se og sammenligne med solopadling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med kano :D

A propos vind og retningsstabilitet: Har du prøvd med mere ballast / bagasje? Du skal laste ganske mye for å etterligne virkningen til en frampadler på 75 kg ... Jo høyere stevnen ligger i vannet jo mer følsom for motvind er du. Både fordi kjølen blir kortere/grunnere (=vesentlig mindre retningsstabil) og fordi vindfanget blir større. Prøv deg fram! Kanoen skal være tyngst bak, men trenger ikke være annet en ørlite grann tyngre bak enn foran for å ha riktige svingegenskaper.

Når det er sagt så er min holdning at motvind og kano i beste fall bare er slit og pes. Som regel er det også hat..... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også gratulere med ny kano!

Kanoen skal være tyngst bak

Det er helt riktig som du sier at det er viktig å legge tyngde framme. I kraftig motvind og vind på skrå forfra, og spesielt når en padler alene, vil det faktisk mange ganger lønne seg å fordele vekta slik at kanoen er tyngst foran. Vinden vil da svinge kanoen opp mot vinden slik at du slipper å bruke krefter på å styre kanoen opp mot vinden.

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk. :D

Jeg har 3 stk vanntette sekker som jeg fyller med vann og bruker som ballast foran. Hver pose er på 32 liter, men jeg fyller dem jo langt fra helt opp (knapt halvfull). Så total ballast er kanskje 40 kilo eller deromkring. Fordelen med å bruke vann som ballast istedet for stein eller sandsekker, er at vannet ikke vil kunne dra kanoen ned i dypet om uhellet en dag skulle være ute. :wink: Pluss at man etter padling bare tømmer ut vannet igjen, så kan ballastposene pakkes sammen uten å veie noe eller ta mye plass.

Vannposene legger jeg så langt fram som jeg får dem (den framste ligger heeelt frami baugen, under det lille trekantede spruttrekket som 17-fotern har), så vannposenes tyngdepunkt ligger lenger fram enn tyngdepunktet til en person i framsetet vil gjøre. Og det virker som om båten har en rimelig grei trimming. Den flyter litt høyere framme enn bak (og det skal den jo normalt), men baugen er iallefall nede i vannet. Av bagasje har jeg bare hatt med med en forholdsvis liten (20 liter) vanntett pose med diverse klær, termos og niste, så den har jo vært veldig veldig lett på begge mine turer så langt. Det gjør jo at hele kanoen flyter grunnere i vannet og er mer påvirkelig for vind.

Og det er jo klart at vannposene mine veier mindre enn en person, pluss at en person i framsetet vil kunne hjelpe til med å styre kanoen i slike tilfeller. Men som sagt så var det bare ett tilfelle av at jeg slet med å styre retninga på grunn av vinden. Og styreteknikkene mine er jo ikke heeelt perfekte enda, hehe... Jeg prøvde å vri kanoen ved å veksle mellom å padle hardt fram på høyre side og hard bakover på venstre side for å vri den til venstre, mens det sikkert hadde vært lurere å bare padle framover på høyre side til kanoen fikk litt fart framover, og så svinge istedet for å bakse og plaske rundt slik jeg gjorde. :D Eventuelt holde seg litt nærmere land og bruke skogen som le for vinden slik jeg gjorde etter hvert.

Ellers var det jo litt tungt å padle i motvind, men det gikk ganske greit. Og på dager med lite eller ingen vind, virker kanoen lett å kontrollere. Og her på innlandet er det veldig sjelden at det blåser mye.

Men det var både artig og lærerikt å bli overrasket av vinden og oppleve at kanoen hadde sin egen ide om hvor den ville at vi skulle padle. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannposene legger jeg så langt fram som jeg får dem (den framste ligger heeelt frami baugen, under det lille trekantede spruttrekket som 17-fotern har)

Har du problemer med at kanoen buler opp på midten dersom du laster tungt foran og bak, men ikke i midten? Jeg har gammel 16.5 DR, og den er såpass myk at den vil bule svært mye opp på midten hvis jeg laster slik du beskriver.

Ellers er det bare å stå på og prøve deg frem, så finner du de variantene som funker optimalt for DEG

:wink:

Noen som har noe erfaring med å padle Ally med kajakkåre?

Aldri prøvd det sjøl, men mener å huske at en norsk ekspedisjon i Amasonas brukte kajakåre med begrunnelsen at det var mer effektivt og kjappere, spesielt i stryk. Mulig det var djevelgrotte-ekspedisjonen til Rune Gjelnes & co i 2001?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

AllyRune: hvordan er størrelsen på kanoen? Vi er en familie på 2 voksne og 2 barn. Er 17 fot stor nok til å reise på helgetur med telt og bagasje? (de fleste svar jeg har sett på dette spørsmålet er at det er plass nok til 3 voksne med bagasje)

.-KristianT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har en 16,5DR og vi er 2 voksne, 2barn (4 og 8år) og en liten hund. Vi har ingen problemer med å dra på helgetur med den.

Mener å huske at den er litt breiere, men litt kortere enn den på 17fot. Skulle tro det vil gå greit.

mvh

Ken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en familie på 5, to voksne og tre barn mellom 10 og 4 år. I vår Ally på 18,5 fot er det utrolig god plass til alt vi trenger for en telt/lavvo-tur over mange dager, så en 17-foter vil nok ha god plass til en familie på 4 med oppakning!

Mvh Ken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man bare padle litt får du plass til mange i en Ally 17 (hatt med fire voksne og to små barn). Skal du padle litt lengre og ha med overnattingsutstyr er det litt større begrensninger. Alderen til barna er viktig. Det er plass til to 80l sekker plassert på tvers foran akterpadler og bak frontpadler. Mellom legger en liggerunderlag. To mindre barn (<6 år) sitter greit ved siden av hverandre. To normalt bygde tiåringer får det trangt. I baug og akter bør en ikke legge for mye vekt, da det påvirker kanoens fremdrift.

post-3635-133474624873_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, dette er fin lesing for en som vurderer å gå til innkjøp av en Ally.

Hvordan opplevde du monteringen første gang? Eller hadde du trent på rigging i løpet av vinteren? Hørt at dette kan være en utfordring de første gangene og har blitt anbefalt å montere/ demontere kanoen hjemme før første tokt.

Hvis noen erfarerne padlere leser dette, setter jeg pris på tips til årer. Ikke for dyrt, men trenger heller ikke være av den billigste sorten. Viktigste er at de er gode og padle med og at de er av god kvalitet. Har ikke tatt noe standpunkt i forhold til materiale.

Ser frem til en sommer med padling på diverse vann og sjøer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den samme kanoen i grønn utgave - så den må ikke være rød.

Jeg har kun opplevd at kanoen var for liten en gang: på gjende i frisk bris/kuling med tre voksne menn med overnattingsutstyr og isklatringsutstyr. Båten ble liggende så lavt i vannet at vi bestemte oss for å sette en på land......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan opplevde du monteringen første gang? Eller hadde du trent på rigging i løpet av vinteren? Hørt at dette kan være en utfordring de første gangene og har blitt anbefalt å montere/ demontere kanoen hjemme før første tokt.

.

Spørsmålet var vel ikke stilt til meg....men jeg opplevde det ikke som et problem. Det eneste jeg har hatt problem med i så måte er at strikken som fester spruttrekket er for stram...og at jeg burde ha brukt strips for å feste sammen kanoen når det er litt sjø....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding. Har også sett på en Mad River kano, men alle fordelene ved en sammenleggbar kano taler til vår fordel. Plassering når kanoen ikke blir brukt, turer til Finnmark med fly, lengre avstander mellom vann, etc. Blir nok en Ally!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr vind- og retningsstabilitet kan man ganske enkelt si at når man er alene og uten oppakning eller ballast av noe slag så stikker baugen litt opp av vannet. Altså er kjølen effektivt kortere samtidig som du har fått en høyere profil. Baugen kan i dette tilfellet betraktes som en værhane, og slv den minste vind kan være irriterende med tanke på retningskontroll.

En annen faktor er selve vekta du skal padle rundt med. Det kreves kraftigere vind for å påvirke en tungt lastet kano enn en som ikke har last.

Jeg har en 16,5DR og laster den slik at tyngdepunktet ligger ca 2/3 til 3/4 bakover kjølen. Jeg er oftest alene med bikkja på tur, så jeg plasserer den foran (ca 40kg), deretter sekk og teltutstyr i midtpartiet (kan også stroppe de fast der i tilfelle man plutselig tar seg en rulle) (ca 30-40kg avhengig av turens lengde), og meg selv bak inkludert fiskeutstyr (ca 110kg) og helt bakerst har jeg en kjøleboks med litt mat og drikke (5kg). Ut ifra det får jeg en viss vektprofil og vet sånn ca hvor tybgdepunktet ligger. Hele kjølen er i vann, som gir retningsstabilitet, og tyngdepunktet er i bakre del slik at kanoen er lett å padle og håndtere.

Kjøpte min ifjor vår og monterte den første i hagen. Det er greit å ha god oversikt i kontrollerte former, og man har endel ting tilgjengelig som mn normalt ikke tar med seg ut på tur. Ved første motering var det en tight fit, og jeg lurte på om jeg gjorde noe galt. Det ble titting både i monteringsanvisningen og videoen, og det jeg gjorde var visst rett. Etter litt elbow grease så kom ting på plass og vips var den ferdigmontert :) . Jeg lot den da stå oppslått i 2 døgn for at den skulle sette seg ordentlig. Deretter ble den demontert og remontert, demontert igjen og pakket inn i bilen og sjøsetting. Nå tar det meg 15-20min å montere den og 5min å demontere den. Første gang var det nok 90min, men som sagt tok jeg meg god tid. Litt surt hvis man stresser og gjør noe feil første gang og det evt får ringvirkninger senere.

Ha en fin kanosesong! Bruk den masse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

fikk min nye 15.5 forts ally av samme type nettop.

Har testet fart med den og alene i normal padletempo ligger jeg rundt 5 km og med 2 stk lå vi så høyt som 8 km! det var dog helt tom kano så den blir nok endel tregere når en laster den opp. Det skal vel nevnes at jeg sikkert padler litt mer intensivt enn snittet.

Spranget fra min gamle 18fots beist av en elvekano var sjokkerende! Jeg var på en 1mnd's tur i lappland i fjor med min fetter og vi holdt en fart på ca 3-4 km timen. (tungt lastet var jo kanoen men likevel!)

Utrolig morsomt med denne modellen, rett og slett glimrende i flattvann. Retningstabil, god selv med en hel del vind og rask. Helt topp kano og en drøm for en som har bakset med 18 fots monsteret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.