Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av fjellsko!


HeidiHo

Anbefalte innlegg

Noen som har noen anbefalinger om fjellsko? Vi er to jenter som skal bære 15-20kg i ca tre uker i fjellet, samt en del på skogsveier. Har gått mye i fjellet før, men de gamle skoa må pensjoneres.. Ønsker ikke stoffsko/goretex, men helst skinn/lær for det har vi best erfaring med. Det er jo et hav av sko å velge i, og når man først skal kjøpe sko er det greit å gjøre det skikkelig!

Alle tips mottas med stor takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

crispi beseggen og scarpa hekla er jo klassikere, men det viktigste er at skoene passer godt på foten ikke hva de heter. besøk en seriøs turbutikk der de vet hva de snakker om (ikke type g-sport) og dere vil få god hjelp! :lol:

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyres bra ut med 3 veker på tur. På veg vil dåke ha mjuke sko med lite stiv såle, til fjell og stor sekk stiv sko og såle....

Eit bra alternativ her kan vera crispi besseggen, solid sko med gummiert tupp, men goretex membran. Er vanskeleg å finna sko som er skikkeleg fulllær notildags, så godt som alle skoa har membran av goretex. Scarpa Sl er ein fullærssko uten membran, stiv såle og god med tung oppakning. Ikkje så god på grusveg naturleg nok. Eg har mitt andre par av desse no, og er strålande fornøyd med egenskapane til denne skoen. Vanskeleg å få tak i ettersom alle butikker har kun goretex sko, som etter min erfaring held i inntil 6 mnd før membranen går til h. Fekk tak i Sl skoa på PLatou i bergen, ring og spør. Dei andre platoubutikkane har ikkje denne skoen.

-J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat vært gjennom samme problemstilling og var i utallige forskjellige butikker for å teste ut sko og finne ut hva som er der ute.

Jeg testet titalls forskjellige sko og sjekket for passform og hvordan de føltes ut i forhold til foten min. Vekt var ikke et hinder da de aller fleste lær/skinnsko veier omtrent det samme (+-100gram)

Deretter gikk jeg hjem og søkte i tester etter de skoene jeg hadde likt best og brukte det som konklusjon om skoene var gode nok. Det var mange som virket gode i butikken som fikk stryk når det kom til komfort med vekt på ryggen.

Det jeg fikk erfare var at Crispi Besseggen var den mest utbredte skoen, men modellen er egentligt 10år gammel og har bare gjennomgått noen små forandringer.

Fikk prøve en besseggen og en Crispi Skarven (ett hakk dyrere modell) på hver sin fot og da var det ikke lenger noen tvil. Besseggen var veldig god på foten, men støtten som jeg fikk på Skarven var så mye mer behagelig i forhold.

Gikk hjem og googlet modellen og fant denne testen : http://www.klikk.no/friluft/friluftsliv/article368038.ece

Prøvde endel Alpha-modeller, men de viste seg å være for brede over foten slik at de ikke gav noen særlig behagelig støtte.

Fikk en god pris når jeg kjøpte 2 par samtidig til meg og min kjære.

Egentlig pris var 1899 (crispi rondane til kona som ville ha en lett sko) + 2699 (crispi skarven)

pris uten krangling med selger ble 1999 for hvert par. Noe som tilsvarer 15-20%

Det er det som Crispi bessengen koster på xxl.

prisen for besseggen ligger stort sett på 2099 de fleste plasser i Stavangerregionen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på randen til å gå til innkjøp av fjellsko selv for øyeblikket.

jeg står mellom to modeller - "toppmodellen" (som selges i Norge) av Scarpa og La Sportiva. De ligger begge på svimlende 2700 kr, men har altså betraktelig mer å by på enn de som ligger på tusenlappen under. de er utrolig lette i forhold til hvor robuste de er - god ankelstøtte, membran (altså vanntett) samt ekstra beskyttende gummilag rundt foten, noe som minsker slitasjen. Dette er altså sko man kan ha i et tiår. Hvilke av disse to som er best er individuelt da, jeg er selv usikker, det har med passform osv. begge føltes utrolig bra på foten i butikken i alle fall.

Det spørs jo på hvor mye penger du vil bruke, men en god fjellsko er en god investering. Husk å tenk på passform på fjellskoen - ikke for brei, ikke for stram rundt risten - hælen skal ikke glippe. La den heller ikke være for stor. på nedturer kan da fremste tå hele tiden dunke frem i fronten av skoen - noe som blir irriterende og lite kjekt etter en stund.

lykke til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale at du kjøper innleggsåler sammen med støvlene. De koster 300-500,- kr men er verdt det. Innleggsålene gir mye bedre støtdemping enn sålene som følger med, og har bedre passform. Støtdempingen har mye å si når en går på grusvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært og prøvd Crispi Besseggen nå, fantastisk god å ha på foten, men ifht hva jeg har vært vant til før, så er den nesten litt klumpete. Det er ikke akkurat noe klatresko jeg skal ha, men hvordan blir dette i veldig ulendt terreng? På våte steiner, og i små vassdrag der en kan gå over med skoa på, vil man kunne balnsere seg trygt over? Er litt redd for at bakkekontakten ikke blir like god. Kan hende det bare er uvant men?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes lærstøvlene er bèdre å gå med over ulendt terreng enn joggeskoene, på grunn av støtten så balanserer man ikke lenger, man trør på.

Skjønt, det er bare i prinsippet, i praksis er man litt forsiktig både med skotøy og ankler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein stiv sko med stiv såle er veldig mykje betre i ulend terreng og med sekk på ryggen. Prøv å gå med fjellsko med stiv såle i steinur vs. joggesko så kjenner du forkjell. Men ein stiv såle gjer og at du får mindre grep f.eks når du skal krysse bekker. I tillegg vil ofte fjellsko ha hardere såle, dvs at den er litt glattere enn mjuke såler (f.eks. støvler eller joggesko) men den er mykje meir slitesterk. Dersom du skal gå mykje på fjell (altså stein og berg etc) så velg ein sko med stiv såle, har slitt ned sålen på eit par fjellsko tidlegare til det ikkje var meir såle igjen.

Så kva sko du velger så vil det vera for- og bakdeler, stive sko betyr og litt mindre følelse med underlaget men betre i ulend terreng og for bering med tung sekk...

La sportiva har nokre relativt lette modeller som også er stive, desse er mindre klumpete enn besseggen, kan vera verdt å prøva desse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefalle Keyland contact!

Fantastisk gode sko. Lette på foten, god støtte, ingen gnagsår (men smartwool ullsokk i) og en kan gå rett opp ganske bratte/steiner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valg av sko avhenger av fotens utforming. Svært mange skoprodusenter lager smale sko som ikke er like egnet for nordiske føtter, som gjerne er bredere og med høyere vrist enn hva man har lenger syd.

Selv har jeg en svært bred fot og ditto høy vrist. Jeg endte derfor opp med et par Alfa Walk King, dameutgaven heter Alfa Walk Queen. Samboeren min har en smal, lav fot, da passet Scarpa Ladakh ypperlig.

Mitt beste tips er derfor å finne en sko som er tilpasset foten, og ikke bare se seg blind på gode anbefalinger, bra tilbud og fine sko.

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.