Gå til innhold
  • Bli medlem

[www.fjelletibilder.no] Nytt nettsted lanseres


morten

Anbefalte innlegg

Etter nesten 9 måneder med jobbing av sterkt varierende intensitet, er det litt deilig og gøy å "offisielt" kunne lansere ei ny nettside:

http://www.fjelletibilder.no

Dette er en versjon vi internt kaller versjon 1.0. Vi er mer eller mindre i gang med å jobbe videre mot en versjon 2.0 som kommer i løpet av de neste 9 månedene. I mellomtiden vil det etter alt å dømme være en jevn strøm av nye bilder som dukker opp.

Følgende underportaler er også tilknyttet portalen foreløpig: www.jotunheimenbilder.no www.jotunheimenibilder.no www.valdresbilder.no www.valdresibilder.no

Bildearkivet inneholder mange funksjoner, bl.a. spesielle turprefiks som # = utsiktsprefiks og £ = påveitilprefiks. I tillegg til en rekke andre "speialtags". Bildene er tilgjengelig i forholdsvis høyoppløst versjon, og de fleste er utstyrt med mer eller mindre informative bildetekster.

Bilder fra Jotunheimen er utstyrt med en ca. geotagging, og kan søkes grafisk i et kart.

Første versjon er komplett på norsk og delvis også i engelsk og tysk språkdrakt.

Målet til lansering var 4500 bilder totalt og ca. 4000 fra Jotunheimen (og med det et av de mest omfattende Jotunheimenarkiv på nett, i allefall om man snakker om søkbare og indekserte bildearkiv). Vi greide vel 5200 bilder, hvorav 4600 fra Jotunheimen.

Vet man ikke hva man skal søke etter, så har man den (vi er litt stolte av den) automatiske kategorisorterte søkeordkatalogen og galleriene (disse er riktignok i en tidlig testfase).

Hjelpefiler skal (i alle fall på norsk) gi "hjelp på stedet" underveis.

Håper noen vil ta en titt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forresten, du som er en god fotograf. Jeg er en nybegynner når det gjelder foto, har nettop fått meg speilrefelks "cannon eos 450d".Og jeg ser at du nevner lukketid på mange bilder. Jeg bruker den blomsten i rullemenyen på kamera. tror den er for nærbilder. Det er når jeg tar bilder av blomster da. Men er det noe forskjell på den lukketid tingen i forhold til "blomsten"? hehe

Her er et bilde jeg har tatt med blomsteeffekten.

5.jpg

3.jpg

tipstipstips slik at jeg kan gjøre d bedre!! :lol:

takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser bra ut, morten

her må jeg inn og titte litt mer. lurer på en ting angående søkefunksjonen. det ser ikke ut til at den fanger opp alt. hvis jeg f.eks. søker på Vetle så kommer det beskjed om at "søket ga ingen treff" selv om jeg vet at det er bilder med Vetle i underteksten. er det jeg som gjør noe feil?

i tillegg får jeg ikke opp noe hvis jeg skriver deler av et ord. f.eks fikk jeg ikke opp noe da jeg skreiv Nautgardstind, men det kom opp 53 bilder på Nautgardstinden. Betyr det at man MÅ skrive hele ordet, og at den ikke søker på deler av ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ingen treff på "Ringstind".

Ellers er det bare å ta av seg hatten for kvaliteten på bildene. Utrolig bra. Jeg synes også det er morsomt at det står nøyaktig angitt når bildene er tatt med dato og klokkeslett. Dette kan bli en enorm side hvis det blir lett å søke seg frem til steder man er nysgjerrig på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er mye som kan gjøres for å bli funnet i søkemotore.

Dere burde lime inn denne koden i startsiden, øverst i kodene "endre innholde da"

gjerne flere fks "jotunheimen bilder," massee! obs; enkeltord kan bare skrives maks 7 ganger.

osv

Disse kodene gjør at google finnere dere!! det er sant, jeg har prøvd

jeg lærte det på skolen i informasjonsteknologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vetle, Nørdre, Søre osv. er lagt i etterkant av ordet, f.eks. Ringstinden Midtre. Jarmol: Det er nok litt latskap, for det optimale ville selvsagt vært duplikatreigstrering med "Vetle Midtmaradalstinden" og "Midtmaradalstinden Vetle". Det er heller ikke noen "intelligens" bygget inn i søkemotoren, slik at den skjønner at det er en sammenheng mellom det ettersøkte "Vetle Midtmaradalstind" og det registrerte "Midtmaradalstinden Vetle". En annen årsak er et foreløpig søkes det kun i stikkord, og ikke i bildeteksten (bl.a. fordi disse vil bidra til å gi mange mindre relevante treff. Men kanskje senere som en tilleggsopsjon?

Det er brukt bestemt form, mest etter SSR. Bruk * eller % etter starten på søkestrengen, så er det lettere å få treff. F.eks. "Rauddalse*", så slipper man å irritere seg over at vi har brukt Rauddalseggje og ikke eggi, eggen eller egga.

Ringstind* eller Ringstind% gir i alle fall noen treff på Ringstinder (43 for å være nøyaktig).

Man kan også gå inn i søkeordkatalogen, velge kategori "Norske 2000-metertopper" f.eks. og søke opp derfra.

http://www.fjelletibilder.no/gallery.php?module=frontpage.keywords&id=1

Husk også på muligheten for å trykke på "Tilfeldig" i stedet for "Søk" noe som kan gi et mer blandet og variert søkeresultat på enkelte søkeuttrykk med mange treff og mange relativt like bilder etter hverandre.

Thord: Ang. spørsmålet ditt. Vet ikke helt om jeg forstod det. Kjenner ikke ditt kamera, og har ikke så mye peiling på fotografering og kameraer selv. Knipser mest. Kan litt. Bruker aldri autoprogrammer riktignok, mest P, noe AV eller TV.

For blomster er det viktig at lukkertiden er rask nok til å fryse ev. litt vindskjelving. For øvrig er det vel relativt stor blender på nærfotografering for å skille blomsten ordentlig fra bakgrunnen. For mer blomster i landskap bilder, er vel liten blender med stor dybdeskarphet en fordel. Anbefaler foto.no om du vil utforske mer, lære mer og spørre mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten skrev:

Det er brukt bestemt form, mest etter SSR. Bruk * eller % etter starten på søkestrengen, så er det lettere å få treff. F.eks. "Rauddalse*", så slipper man å irritere seg over at vi har brukt Rauddalseggje og ikke eggi, eggen eller egga.

Hva med oss som synes det burde skrives "Røddalseggen"? Hvordan skal vi unngå irritasjon? :lol:

Spøk til side: Nå kom det så meget flere treff, ja. Men Valdres i bilder uten Skaget? Så lenge det er lett å finne info på siden om hvordan søkemotoren fungerer, skal nok den biten gå greit.

Og resten er jo veldig, veldig bra. Siden seiler umiddelbart opp blant de beste i fjellnorge, og for folk som er spesielt interesserte i Jotunheimen og Valdres er den en skattkiste.

En mer generell betraktning er at det er mangel på gode sider fra Nord-Norge. Er det noen som vet om slike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

fjelletibilder.no har store tilgjengelighetsproblemer om dagen, ting utenfor vår kontroll (tror jeg), og nå bærer det på ferie. Rimelig kjip start i grunnen, men når vi er tilbake så SKAL det løses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.