Gå til innhold
  • Bli medlem

Mobildekning og snøforhold på Saltfjellet og beiarfjellet i Juni


Lutra

Anbefalte innlegg

Relativt lite stoff om Saltfjellet her på forumet, men jeg vet det er iallefall et par stykker som kanskje kan gi meg svar.

Planlegger tur fra Tespdalen, over til bjøllådalen og forbi nordre bjøllåvatn. Videre gjennom Gåsvatnan verneområde til Lurfjell og ut til sivilisasjonen igjen forbi børvasstindan. I utganspunktet langs DNT's rutenett.

Turen startes rundt 10. Juni.

Ifølge senorge.no skal hele strekningen normalt være snøfri på denne tiden. Noen med andre erfaringer?

Dekningskartet til Telenor mener jeg blir uten dekning hele veien fram til nordre bjøllåvatn, mens jeg på resten av turen optimalt sett skal ha dekning. Kan jeg stole på dette?

Setter stor pris på eventuelle svar :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann :lol:

Gikk fra Lønsdal til Beiarn/Gomfjord i fjor via Nordre Bjøllåvann og Midtistua. Mener å huske det var null mobildekning i området rundt Bjøllåvann og Midtistua, var kun plasser jeg fikk kontakt. Dekningskartet til Telenor stemmer i allfall der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du vil slite med mobildekningen på første del av turen.. I Bjøllådalen er det neppe mye å hente.. Når du kommer til Beiarfjellet og svinger vestover vil det nok bedre seg betraktelig..

Når det gjelder snøforholdene så må du nok regne med å gå på en del snø den 10.juni.. Er ikke spesielt mye snø i Saltfjellet i år, så været framover nå vil avgjøre.. akkurat nå snør det vel der oppe... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker! Da virker det som det er bred enighet om mobildekningen der oppe. Får vel bare gå litt ekstra forsiktig i starten :wink:

Ifølge yr.no skal det bli sol og null nedbør fra onsdag og en uke framover, så jeg håper det tiner litt da. Senorge.no mener at det allerede er barmark fra nordre bjøllåvatn og stort sett resten av ruta, så da regner jeg med det er Bjøllådalen som er mest kritisk med tanke på snø i Juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Jeg har vært en del turer på Saltfjellet de siste årene, og min erfaring er at det generelt er tidlig vår i Bjøllådalen. Men et "problem" kan være alle de tynne, blå strekene på kartet. Turen din vil vel foregå i den verste snøsmeltingsperioden, så vær forberedt på litt vann. Når det gjelder mobildekning (hvorfor så viktig?), er det kanskje mulig å plukke opp en strek eller to i Lappflyttarskardet, øst for Tespvatna. Ellers ville jeg ha kontaktet Statskog Mo i Rana og Fauske og hørt om snøforholdene.

God tur og lykke til med fisket, Sør-vatnet svikter nok ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for det, Balle.

Mobilen er en sikkerhetsfaktor for meg siden jeg går alene. Har brukket både armer og ben tildligere, og vet hvor slitsomt det kan være å hinke rundt.

Du har nok rett i at de blå strekene kan bli spennende. Satser på at det ikke blir et problem. Har hørt mye bra om Søndre Bjøllåvatn, så jeg ser fram til å prøve der. Får bare håpe røya er i slaget når jeg stikker innom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Det er også i alle fall en liten dekningsflekk ved Saltfjellstua, rett sør for Søndre Bjellåvatn. Du finner stedet når du går fra hytta til stidelet/vegviseren som står der sommerstien går inn mot Stallogropa. I dette området får du dekning både hos Telenor og Netcom.

Det er også dekning tror jeg når du nærmer deg Gåsvatnet, og i alle fall langs veien til Beiarn. På Lurfjellhytta er det dekning i ett av rommene, men jeg husker ikke hvilket, du får prøve deg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hittade mobildekkning i vinduet i gamla Saltfjellshytten + vid sista backen føre søndre bjøllovatn. Vi planlegger en tur til Bjøllovatn til helgen. Passar på å fråga om det är nån som varit där nyligen å kan berätta om forholdene for isfisking?

Håper du får en fin tur!

Mvh, Katarina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et flott område du har tenkt deg opp i, men jeg har aldri vært der såpass tidlig. Gikk selv mye av den samme turen første helgen av kuli for noen år siden, og da var det svært bløtt, men ikke noe problem med bekker og slikt.

Som du allerede har fått gode indikasjoner på er mobildekningen ikke veldig bra på Saltfjellet. Godt å slippe statusoppdateringer over kveldsmaten i et slikt landskap spør du meg... :D Men; det er også en flekk utenfor en av hyttene ved Bjellåvassua hvor det er dekning. Nøyaktig hvor har jeg aldri notert meg, men dette er noe som er kjent for de fleste av turlederne til Bodø og omegn turistforening. Søk, og du skal finne, er det ikke slik? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hejsan igen! vi har haft en fantastisk løånghelg på bjøllovatn i helgen! skidføret var perfekt, så det var alltså gott med snø där ännu. isen på søndre bjøllovatn var ca 60 cm tjock och det børjade bli riktigt bløtt på isen och på kanterna. barfläckarna var helt torra så det blev ett torrt tältande! :wink:

får passa på att ønska dig också en god tur!

(om du vill se bilder från turen m tanke på snømengde osv... så ta kontakt!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Heisann. Har du dratt nordover? Er det ikke mye snø igjen?

Er akkurat kommet tilbake fra fjellet. Over 500m.o.h var det fortsatt rimelg mye snø igjen, og særlig hadde snøen en tendens til å ligge over bekker og elver... Isen lå fortsatt på de fleste vannene, så det endte opp med at jeg gikk turen på 5 dager i stedet for en uke slik det var planlagt.

Det ble en rimelig strabasiøs tur. Jeg gikk nok i gjennomsnitt rundt 10 timer hver dag, med mange omveier rundt skumle snøbroer og lange snøpartier. Mulig jeg legger ut en rapport her etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.