Gå til innhold
  • Bli medlem

Teltplasser ved vann og utsiktspunkter i Nordmarka


Anbefalte innlegg

Annonse

Da er et besøk med overnatting i vinylboligen ved Manntjernet unnagjort, årets første sådan. Jeg holdt på å dra feil først, for det er et annet vann nord for Tømte som også heter Manntjern, dvs. uten et-endelsen, men heldigvis sjekket jeg kartet litt nøyere før jeg drog og kom meg altså til det rette Manntjernet.

Nydelig vær bidro til en fin turopplevelse, men jeg tok ikke med fiskestanga fordi jeg kom meg litt sent avgårde. Sykkelen kom rett fra sykkelverkstedet, og vitale deler var visst veldig utslitt (krans foran og bak, drivverk, kjede, etc), så det ble en dyr overhaling, men nå håper jeg at jeg har en sykkel som tåler minst 15 år til før disse delene må skiftes ut igjen.

Jeg ble fort bløt på beina da jeg skulle finne den beste teltplassen, og jeg droppet såklart å ha med ekstra sokker, men husket heldigvis et par med tørre joggesko. Veldig fin teltplass, og OFA har rillet inn Manntjern på den ene sittebenken. Jeg synes de burde skrevet Manntjernet, altså med et-endelse, for det heter da vitterlig Manntjernet på kartet. Uansett, den teltplassen bør komme opp blant de fem beste på lista mi, men det eneste som trekker ned er at det er ganske bløtt rundt leirplassen. Og man må regne med å bli bløt inn til leiren hvis man har med sykkel selv om det er lagt ut planker på de de bløteste partiene. En annen ting som trakk ned litt var en ganske sur lukt fra bålplassen. Tror muligens lukta kom av noen råtne egg, for det lå noen eggeskall der. Ellers var det ganske ryddig.

At man ser syklister sykle forbi fra leirplassen gjør forresten ingenting da det er såpass langt unna og endel trær dekker innsyn. Men mitt sennepsgule telt ble observert et par ganger, for det er utrolig lytt, og man kan av og til høre hva enkelte syklister snakker om til tross for avstanden :) Jeg observerte også en stor trailer kjørende forbi, og da tenkte jeg i mitt stille sinn at syklister syklende mot traileren ikke burde kjøre for fort i en uoversiktelig sving...

936813.jpeg

936848.jpeg

936844.jpeg

936832.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Nå synes jeg det er på tide å vekke til liv igjen denne gamle tråden! Har selv ikke vært spesielt aktiv på turfronten de to siste årene, men i går pakket jeg endelig veskene og syklet til Skamrek i Krokskogen. Akkurat passe langt fra sentrum. Iflg Runkeeper er det 33 km fra Briskeby ved Majorstua. Her er ruta jeg valgte om du vil studere den nærmere: http://runkeeper.com/user/stianoslo/activity/404269858?&activityList=false&tripIdBase36=6oowma 

Dette blir ingen lang turrapport, men jeg kan konstantere at Skamrek er veldig fin å telte ved. Enkel adkomst fra grusveien, og det er tre fine teltplasser like ved hverandre. Jeg hadde med mitt tomannstelt, og valgte teltplassen med minst innsyn. Jeg fikk to besøk av tre turgåere dagen etterpå; han ene lurte på om han hadde kommet til Storflåtan, og senere kom to eldre damer bort til meg og lurte på veien til Løvlia. Felles for alle tre var at de ikke hadde med kart :logik: Såvidt jeg har fått med meg er Skamrek privateid, altså ikke et OFA-vann. Det står ingen skilt om det, men jeg droppet uansett å ta med fiskestanga og tok bilder isteden. 

På vei hjem sjekket jeg Lille- og Store Oppkuvvann i håp om å finne et egnet sted å sette opp teltet, men fant kun noen små og litt for ujevne plasser på sørsiden av Store Oppkuvvann. Om noen har tips til en passe flat og stor nok teltplass for et tomannstelt ved Store Oppkuvvann, tar jeg gjerne imot!

Under følger bilder fra Skamrek:

a2NpTXZR.jpeg

ZzFGbm54.jpeg

T3lsNTVH.jpeg

YWE2QlJO.jpeg

ak5BYmxo.jpeg

VS9NN05S.jpeg

QTE3ejFx.jpeg

WHIzdGdK.jpeg

 



 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

God tur! Skriv gjerne her hvor du teltet (hvis det er i Nordmarka). Kom selv hjem igår fra en todagers telttur hvor jeg overnattet ved Øyvannet (nevnt i denne tråden) og på Kikuttoppen. Må si det frister igjen å telte ved en topp! Legger ved et bilde senere!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg teltet altså ved Øyvannet og Kikuttoppen denne uka. Som regel sykler jeg, men bestemte meg denne gangen for å gå fra Sørkedalen skole. Pga somling ankom jeg Øyvannet etter mørkets frembrudd, og hadde problemer med å finne stien inn til nordenden av vannet. Jeg bommet litt og måtte klyve over trær som var falt overende og falt nesten i noen lumske groper. Fant tilslutt teltplassen, men må muligens ta tilbake om at den er hardpakket og flat. Den er flat, men røtter stikker ut her og der, så det er ikke store plassen man har uten å måtte sette teltet over røtter. Med et tomannstelt er det uungåelig, men det gikk akkurat med mitt enmannstelt. Likevel, det er en fin teltplass.

bS9DM3BW.jpeg

 

Y2E0RENE.jpeg

akxMa1ow.jpeg

Så ingen som teltet ved vannet, og det var kanskje ikke så rart siden dette var en tirsdag. Men dagen etter hørte jeg motorsaglyder på sørenden av vannet. Det ødela dessverre idyllen, så jeg bestemte meg for å pakke sammen og komme meg videre. Dessverre glemte jeg å putte kartet i sekken før jeg dro hjemmefra, så jeg bestemte meg for å gå skogsbilveien til Kikutstua for å evt. kjøpe kart.

På vei dit tok jeg et iphonebilde av der man må gå inn for å treffe stien som leder til teltplassen ved nordenden av vannet. Man går altså inn til høyre rett før den den slake bakken blir helt slak. Naturligvis mye enklere å se stien i dagslys! Om teltplassen er opptatt finnes det en fin teltplass ca midtveis på østsiden av vannet, men den er ikke like stor.

eGdzc2lP.jpeg

Kom meg til Kikutstua før stengetid og kjøpte et kart som jeg studerte over en kaffe og en vaffel. Dessverre var det et kart jeg ikke er vant til i målestok 1:100 000, men en hjelpsom syklist tilbød sitt slitte turkart over Oslo Nordmark i 1:50 000, og jeg gav han derfor kartet jeg kjøpte som takk! Planen var å telte luftig, og han bak disken på Kikutstua kunne fortelle at det var flere fine teltplasser på Kikuttoppen, så jeg bestemte meg for å telte der. For å spare tid valgte jeg den bratteste ruta fra Kikutstua, noe som i ettertid ikke var så smart om man ikke er glad i klyving på alle fire med tung sekk. Når man nærmer seg toppen blir det bratt, og det går forsåvidt greit uten tung sekk, men med sekken på måtte jeg altså ned på alle fire på de bratteste partiene. Bestemte meg derfor å velge den slakere, men noe lengre stien ned til Fyllingen neste dag. Stien til Fyllingen kan jeg uansett anbefale selv om man ikke har tung sekk. Slakere og finere å gå.

Men det var verdt strevet opp til Kikuttoppen! Jeg skal ikke skrive mye om selve toppen siden dette er en tråd om teltplasser ved vann i nordmarka, men kan konstatere at det ikke blir siste gang jeg telter ved en topp! Lar bildene tale for seg. Men husk å fylle opp med rikelig vann før man rusler opp. 

eXl5RzFR.jpeg

a3A4azFl.jpeg

akoxam5q.jpeg

UFZ5S1gz.jpeg

Her er ruten:
Tirsdag (Sørkedalen skole – Øyvannet): http://runkeeper.com/user/stianoslo/activity/412556178
Onsdag (Øyvannet – Kikutstua – Kikuttoppen): http://runkeeper.com/user/stianoslo/activity/413072512 (her er det nok finere å velge blåstien framfor skogsbilveien som jeg gjorde for å spare tid. Blåstien går over luftige partier som Midthyttehøgde og Middagskollen)
Torsdag (Kikuttoppen – Sørkedalen skole) : http://runkeeper.com/user/stianoslo/activity/413774358 (her rota jeg meg bort fra blåstien etter 3 km og fulgte rød løype med mye bløøøt myr helt til jeg kom til skogsbilveien som førte meg back on track igjen. Men skylder på dårlig blåmerking etter 3 km...)

I dag er beina gode og møre :)






 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.../

På vei hjem sjekket jeg Lille- og Store Oppkuvvann i håp om å finne et egnet sted å sette opp teltet, men fant kun noen små og litt for ujevne plasser på sørsiden av Store Oppkuvvann. Om noen har tips til en passe flat og stor nok teltplass for et tomannstelt ved Store Oppkuvvann, tar jeg gjerne imot!

.../

Hei igjen Stian.

Det er som du sier ikke mange teltplasser ved Store Oppkuven, i alle fall ikke rett ved vannet. Men det er en ok en på sørsiden. Dersom du sjekker kart vil du se det er en vik inn på sørsiden.

Rett til høyre for den, om du står vendt mot vannet er det en bitteliten bukt med en myrflate (ikke veldig våt dersom det ikke har bøttet ned i dagevis) og en knaus. På den lille myrflaten har jeg slått leir noen ganger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Martin. Jeg mener jeg gikk der, men mulig jeg overså den teltplassen. Uansett har jeg nå blitt mere hekta på å sette vinylboligen på utsiktspunkter. Så jeg lurer på om det er mulig å endre navn på denne tråden til "Egnede teltplasser ved vann og utsiktspunkter i Nordmarka"? Eller er det muligens en egen tråd for teltplasser ved utsiktspunkter i Nordmarka? Jeg tror at det kan bli mere liv i denne tråden om vi også kan diskutere teltplasser ved koller, topper og lignende i Nordmarka. 

Jeg kom hjem i går fra en tredagers tur i Nordmarka og kan uansett fortelle om en veldig fin topp å telte ved :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Martin. Jeg mener jeg gikk der, men mulig jeg overså den teltplassen. Uansett har jeg nå blitt mere hekta på å sette vinylboligen på utsiktspunkter. Så jeg lurer på om det er mulig å endre navn på denne tråden til "Egnede teltplasser ved vann og utsiktspunkter i Nordmarka"? Eller er det muligens en egen tråd for teltplasser ved utsiktspunkter i Nordmarka? Jeg tror at det kan bli mere liv i denne tråden om vi også kan diskutere teltplasser ved koller, topper og lignende i Nordmarka. 

/...

Hei Stian.

Jeg har endret heading til tråden din.

Ser fram til noen ord og bilder fra 3-dagers turen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topp! Dette er pirk, men kan du også fjerne "Egnede" slik at headen blir "Teltplasser ved vann og utsiktspunkter i Nordmarka"? Grunnen er fordi da blir hele headen synlig på forsiden under "De siste diskuterte emnene". Takk!

Ok, det ble en spontantur på tirsdag hvor jeg planlagte kvelden før hvor jeg skulle dra. Kjøpte Osprey Exos 48-sekken dagen i forveien, og den måtte selvsagt testes ut! Fikk plass til alt jeg trengte unntatt leirsko, men hadde jeg droppet en genser og litt annet smårusk (som på turen ikke ble brukt) ville skoene fått plass. Kunne selvsagt festet de utenpå sekken, men liker ikke at ting henger og dingler mens jeg går, så det droppet jeg. Vekten på sekken stoppet på snaue 10 kg (uten vann). 

 

Jeg kjøpte togbillett til Stryken på Oslo S, men da konduktøren på toget sjekket billetten, spurte han tørt:  – Du vet at dette toget ikke stopper på Stryken før 3. november?

Det visste jeg ikke selv om det sto på billetten. Så da ble valget enten å gå av på Hakadal eller Harestua. Jeg valgte Harestua for å ikke forkludre ruta for mye, så det ble en fem km ekstra spasertur med sol i ansiktet sørover på den lite trafikkerte veien langs Harestuvannet.

 

MXFBR2NP.jpeg

Togbilletten med Harestuvannet i bakgrunnen.

 

Første overnattingssted hadde jeg planlagt å være på Skinnskattberget, men først måtte jeg sjekke ut om det var en egnet teltplass på Musevika ved Store Skillingen. Det var det, men jeg vil tro plassen nok mere er benyttet som en rasteplass enn overnattingssted. Uansett, kjekt å vite at det er god plass til å sette opp flere telt der.

 

N3NBaUhw.jpeg

 

Det var godt å få blåsti under føttene etter seks km med trasking på asfalt og grusvei. Ruta var fin og variert, men et par steder var blåmerkingen litt utydelig, spesielt der trær hadde falt overende og sperret utsikten til neste blåmerke. Bregner som omkranset stien var det ikke mangelvare på heller.

 

bHBLSkxM.jpeg

 

VElMcWFB.jpeg

Handkleputthytta.

 

Like ved Mantjern møtte jeg et fransk par som hadde tatt toget før meg og gått av på Harestua. Vi hadde trolig fulgt nøyaktig samme rute, men jeg hadde altså hentet inn forspranget deres. Jeg tror de må ha gått enten sakte og/eller eller tatt lange pauser, for jeg går ikke spesielt fort. Jeg var litt overrasket over at de valgte Nordmarka når de først var på ferie her. Kanskje de ble skremt av de høye prisene og rømte til skogs? De virket litt usikre på hvor de skulle sette opp vinylboligen, så jeg anbefalte Mantjern som overnattingssted, men da jeg ruslet bort dit og de etterhvert kom etter, valgte de å gå forbi. Kanskje jeg skremte de bort også? ;)

 

NXkwaDBk.jpeg

Mantjern.

 

Jeg kunne konstatere at stort det eneste som var forandret ved teltplassen ved Mantjern var benken som var flyttet nærmere bålplassen. Og den sure lukta som var der for noen år siden var heldigvis borte. Jeg spiste en sen lunsj, fylte opp vannflaskene og satte kursen opp mot Skinnskattberget.

 

ejNvYjdQ.jpeg

Masse blåbær i marka nå, men nå er det ikke lenge til de råtner.

 

På vei opp til Skinnskattberget kom jeg over denne utsikten like før toppunktet, men dessverre uegnet teltplass.

TjJMcEUv.jpeg

 

Fant en mere egnet plass noen meter øst for stien, men utsikten var så som så. Med andre ord var ikke Skinnskattberget noen højdare å telte på, men jeg hadde heldigvis noe langt bedre i vente dagen etter...

 

bUlDUG5n.jpeg

Skinnskattberget.

 

R1ZJTmVK.jpeg

Skinnskattberget.

 

Første etappe fra Harestua til Skinnskattberget ble 14.6 km fordelt 5 timer og 18 minutter. Ruta kan ses her: http://runkeeper.com/user/stianoslo/activity/418585616

 

Jeg kan ikke påstå at det ble kvalitetssøvn på knausen, men sola rakk heldigvis å tørke opp teltet før jeg pakket det ned og kom meg avgårde ved halv-ett-tiden. Planen var å følge blåstien til Sandungskollen – en kolle bl.a. Lars Monsen og Marius Nergård Pettersen er begeistrede for. Jeg hadde med andre store forhåpninger om dette utsiktspunktet.

 

Underveis var det på sin plass med en selfie på den ene brua over Haklokalven. Mørke skyer betød at snart var det lurt med en lunsjpause.

MGIyY294.jpeg

 

Ved rasteplassen ved sørenden av Store Sandungen rakk jeg akkurat å spise en Japp før himmelen åpnet seg. Jeg søkte ly under et stort tre.

bUJYQUds.jpeg

 

Været bedret seg imidlertid ganske fort, og jeg var ved godt mot på den 3,5 km lange blåstien langs Store Sandungen. En helt grei sti, men til tider mørkt og dyster. Flere råtne/nedsagde trær sperret utsikten, men blåmerkingen var heldigvis veldig bra.

 

aWdWWW02.jpeg

Blåstien langs Store Sandungen.

 

TjZKMi8r.jpeg

Blåstien langs Store Sandungen.

 

Beina var møre, og litt sløv og sulten fylte jeg vann på flaskene mellom Vesle og Store Sandungen før jeg begynte oppstigningen mot Sandungskollen.

 

RWV3b0lt.jpeg

Store Sandungen.

 

Stien begynte svært lovende (som de ofte gjør), bred og lettgått, men den ble etterhvert verre og verre. Jeg orket ikke ta så mange bilder (les: ingen) av de verste partiene, men etter at stien delte seg ble det mye klatring over trær, bløte myrer og generelt utrivelig terreng. 

 

MHVuUThj.jpeg

Lettgått sti til å begynne med.

 

Sandungskollen består av mange småtopper, og på de første toppene var utsikten ok, men ikke noe å skrive hjem om. Jeg ble derfor usikker på om blåstien ville føre meg til den storslagne utsikten som Monsen og Pettersen skrøt av. Det begynte å bli mørkt, så jeg hadde ikke allverdens tid til å lete. Men idet jeg begynte å tvile mest dukket en storslagen panoramautsikt opp! Jeg var ikke i tvil om at dette var kollen over alle koller, iallefall her på Sandungskollen. Ikke bare var utsikten formidabel med stupbratte klipper med så og si ingen trær som blokkerte utsikten, men jeg kunne i tillegg telle minst fire egnede teltplasser. Det eneste som skjemte utsikten var det halvråtne busktreet på hyllen hvor jeg satte opp teltet. Det kunne sikkert med fordel vært sagd ned.

 

cWpDRzRo.jpeg

Sandungskollen by night.

 

Selv med en nærmest perfekt teltplass med panoramautsikt sov jeg dårlig igjen. Endel av årsaken er at liggeunderlaget er for smalt, så den er nå lagt ut for salg på finn.no. God søvn er viktig når man skal gå lenge og være skjerpet, så jeg skal kjøpe et bredere oppblåsbart underlag. Så får det heller ta større plass i sekken – den blir med uansett!

 

OE1jODFi.jpeg

Sandungskollen by morning.

 

Andre etappe fra Skinnskattberget til Sandungskollen ble 11.81 km fordelt på nesten seks timer. Ruta kan ses her: http://runkeeper.com/user/stianoslo/activity/418585657

 

Nedstigningen via Kikuttoppen, ned til Vestre Fyllingen, opp til Middagskollen og ned til Sørkedalen skole brukte jeg litt over 4.5 timer på fordelt på 13.4 km. Ruta kan ses her: http://runkeeper.com/user/stianoslo/activity/418585685

 

TXN2RjEz.jpeg

Telenors 20 meter høye, utskjelte mobilmast.

 

eitmb3Bm.jpeg

Nedstigningen fra Kikuttoppen mot Fyllingen.

 

emtrb3VI.jpeg

Man kan ikke klage på merkingen på blåstien underveis mot Middagskollen.

 

ZUgyc2tI.jpeg

Middagskollen med døde hogstrær var dessverre et trist syn. 

 

Med gnagsår på hælen, mørbankede bein og sløvt sinn var det godt å bite tennene i en vaffel og kvikne til med kaffe på Sørkedalen kafé mens jeg ventet på bussen til Røa.

ei83R3pu.jpeg

 

Men jeg har allerede begynt å tenke på neste tur :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strålende, Martin! Har du gått opp til Sandungskollen også?

Det blir nok en enklere tur med kun én overnatting, trolig Mellomkollen eller Kjerkeberget. Men så vil jeg få til en tur til når høstfargene kommer. :) Da satser jeg på at et bedre liggeunderlag er på plass. Også sikler jeg litt på lettere dunsoveposer... Ja, jeg liker å ha det komfortabelt når jeg først slapper av på tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, har vært på Sandungskollen (videre over Askekollen og Kikut og ned bratteste sti) flere ganger. Sist på lettvektsturen.

Har også tatt turen opp fra Kikutstua via den bratte stien og videre til Sandungen med tung sekk.

Det er slitsomt men vel verdt det når man kommer opp og får utsynet over marka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det, Martin. Men jeg synes den bratte stien fra Kikutstua til Kikut(toppen) er, ja nettopp, for bratt. Da går jeg heller en km lenger på grusvei til oppstigningen fra Fyllingen isteden. Koseligere sti og man slipper å klyve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da blir det ny telttur idag. Vrikket ankelen såpass mye forrige uke at jeg velger å sykle framfor å gå. Derfor blir det heller ingen utsiktspunkt jeg camper på, men satser på å finne en egnet teltplass ved store eller Lille Daltjuven (takk for tips, @borgern) like ved grusveien. Har kjøpt nytt bredere liggeunderlag (mer om det senere) og dunsovepose, så jeg håper på skjønnhetssøvn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er teltturen unnagjort. Kom hjem på fredag, men har ikke hatt tid før nå til å skrive noen ord. 

 

Jeg planla å telte ved enten store eller lille Daltjuven i Nordmarka, men jeg fant ingen teltplasser på vestsiden av grusveien som var bra nok. Det er godt mulig det er bedre teltplasser andre steder rundt vannet, men med fullt oppakket sykkel er det ikke hensiktsmessig at teltplassene er langt unna grusveien. Jeg syklet derfor tilbake et lite stykke og tok til venstre inn til Mantjern. Tenkte å muligens inspisere lille Daltjuven i samme slengen, men droppet da det siden det antagelig ikke er sti inn til vannet fra grusveien. Rett meg gjerne om dette ikke stemmer.

Ved Mantjern har jeg campet én gang før, og det er fin og flatpakket teltplass. Dessverre litt vått og myrete her og der, og det lukter fremdeles litt surt fra bålplassen, men stanken er betydelig mindre nå. Har dessvere ikke klart å lokalisere kilden til den vonde lukten.

Uansett, hovedgrunnen til at jeg dro på telttur var for å teste ut nye liggeunderlag med ny dunsovepose. På bagasjebrettet fikk jeg plass til Ridgerest SOlite large liggeunderlag, men det er nok for stort å drasse med seg om man går med sekk.

 

VHhFbG96.jpeg

 

Over liggeunderlaget blåste jeg opp Thermarest NeoAir Venture (large), og skjønnhetssøvnen satset jeg på å bli sikret med den nyinnkjøpte Rab Ascent 500 Leaf soveposen som jeg kjøpte på tilbud hos fjellsport.no for en uke siden.

 

b2hhcWF5.jpeg

 

S2FEYklD.jpeg

 

YU43K2Yx.jpeg

 

Siden dette egentlig er en tråd for teltplasser ved vann og utsiktspunkter i Nordmarka skal jeg fatte meg i korthet: Jeg frøs ikke med dette oppsettet, men trodde jeg skulle være varmere. Det virket som det var litt kjølig på det oppblåsbare liggeunderlaget, men NeoAir Venture har en R-verdi på kun 1.8, så det forklarer muligens saken selv om jeg altså hadde Solite-underlaget underst.

 

I dag er bålforbudet opphevet, men jeg tjuvstartet bålkosen for tre dager siden. 

 

WEdvUWh3.jpeg

 

Her er ruta jeg tok til store Daltjuven og Mantjern: http://runkeeper.com/user/stianoslo/activity/432470855?&activityList=false&tripIdBase36=75hcnb

 

RGNuaW1m.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kort rapport fra turen jeg hadde i helga. Mye surt vær kombinert med mye jobbing den siste tiden har ført til mange utsettelser, men på lørdag fikk jeg endelig pakket sakene og syklet avgårde. Planen var å sykle til Fyllingen og gå opp til Sandungskollen, men jeg kom sent igang, og da jeg skulle fylle på vannflaskene ved oppstigningen, kjente jeg at foten fremdeles ikke var helt intakt etter forstuelsen i begynnelsen av september. Det begynte dessuten å bli mørkt, så jeg fant fort ut at det var mere fornuftig å telte ved et tjern med kort adkomst fra grusveien. Haklokroktjern øst for Kikutstua visste jeg hadde en ok teltplass etter å ha fisket der for noen år siden, så jeg satte kursen dit.

 

Fikk reist vinylboligen og varmet opp litt Real Turmat. Tiden går fort når man etablerer leirplass, så mørket kom fort på. Ikke hadde jeg med fiskestang, så etter en liten gåtur la jeg meg usedvanlig tidlig (for meg å være) i teltet. Det ble en urolig natt med masse vind som røsket tak i vinylboligen, så søvnen ble ikke akkurat optimal. Burde brukt ørepropper, men samtidig var det fascinerende å høre vinden ule mellom trærne.

Blesten fortsatte neste dag, så jeg varmet opp frokosten i det lune forteltet.

 

Kort oppsummert: Seks mil ble fasiten tur/retur (se ruta her: http://runkeeper.com/user/stianoslo/activity/459196945?&activityList=false&tripIdBase36=7le6mp), og nå har det blitt leggetid, så jeg lar bare bildene tale for seg.

YWpiTzFo.jpeg

dFFrZ1o3.jpeg

 

MjBOR2s2.jpeg

 

bkxFaUNC.jpeg

cVlxWk1X.jpeg

 

ZVBIYkRG.jpeg

 

K3NpcUFD.jpeg

 

eEdHYitF.jpeg
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
  • 1 år senere...

Takk for det, @Joachim Næss. Det er stort sett meg som holder sporadisk liv i denne tråden, så det er vel naturlig for meg å svare også 😌 

Jeg tror det kan bli litt snaut med et tremannstelt på en de største fjellhyllene på Sandungskollen. Men sikker er jeg ikke. Tror dere har bedre muligheter med tre enmannstelt slik at dere kan fordele dere på flere hyller. Kongeutsikten er uansett der jeg lå for snaue to år siden, og på den hylla er det såvidt jeg husker bare plass til ett telt på nogenlunde flatt terreng. 

Med tre enmannstelt er dere iallefall sikre på å få plass hvis det er ledig der ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 2 uker senere...

I går følte jeg behovet for å oppsøke Askehøgda igjen (som jeg feilaktig har kalt Sandungskollen i tidligere poster). Det er over tre år siden sist jeg var der, og da var det så varmt at jeg måtte varme opp mat ved et uttørket lite myrparti like nedenfor. Men jeg husker også at det var en de roligste nettene jeg har opplevd i telt. Ikke én lyd forstyrret nattesøvnen. 

Jeg brukte litt over en time med elsykkelen fra Løren til oppstigningen fra stien ved Østre Fyllingen. Da jeg ankom Kikuttoppen fikk jeg lyst til å undersøke kollen på motsatt side. Like etter at man runder berget med stempling/skilt, er teltplassen til høyre. Det går en umerket sti dit. Teltplassen er passe stort til et enmannstelt, og man får fantastisk utsikt. Så om man ikke ønsker å gå til Askehøgda er dette et veldig bra alternativ. 

 

IMG_4966.jpeg

IMG_4964.jpeg

IMG_4967.jpeg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

StianOslo skrev (1 time siden):

I går følte jeg behovet for å oppsøke Askehøgda igjen (som jeg feilaktig har kalt Sandungskollen i tidligere poster). Det er over tre år siden sist jeg var der, og da var det så varmt at jeg måtte varme opp mat ved et uttørket lite myrparti like nedenfor. Men jeg husker også at det var en de roligste nettene jeg har opplevd i telt. Ikke én lyd forstyrret nattesøvnen. 

Jeg brukte litt over en time med elsykkelen fra Løren til oppstigningen fra stien ved Østre Fyllingen. Da jeg ankom Kikuttoppen fikk jeg lyst til å undersøke kollen på motsatt side. Like etter at man runder berget med stempling/skilt, er teltplassen til høyre. Det går en umerket sti dit. Teltplassen er passe stort til et enmannstelt, og man får fantastisk utsikt. Så om man ikke ønsker å gå til Askehøgda er dette et veldig bra alternativ. 

 

IMG_4966.jpeg

IMG_4964.jpeg

IMG_4967.jpeg

Tenker det er her..... IMG_20210810_190110.thumb.jpg.cc6fa4c60f20a3b90981c4d601925d1f.jpgIMG_20210811_082655.thumb.jpg.5eb6320cb52653ef082169598d5f6a2e.jpg

Teltet der 10/8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.