Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor trygg er sykkelen min på camping i Norge?


Sven

Anbefalte innlegg

Har et litt spesielt spørsmål:

Jeg har i alle år sykla rundt på en gammel GT, og har aldri vært redd for at den skal bli stjålet. I det siste har jeg begynt å tenke på en solid oppgradering til langturene mine. Kan godt tenke meg å bruke 8-10 000 eller deromkring på en skikkelig tursykkel. Og her kommer problemet: På langturer (vanligvis i grisgrendte strøk og helst nordpå) camper jeg - på campingplass hvis jeg kan, men også ute i det fri hvis jeg finner det for godt. Jeg har selvsagt en skikkelig lås i 1000-kronersklassen, men likevel - er en evt ny, dyr sykkel sånn noenlunde trygg da? Er det noen som har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vil jeg tro. De fleste syklene som blir stjålet er nok ulåste sykler som tilfeldigvis står der når en eller annen idiot trenger transport hjem fra byen. Det er de færreste som går rundt med utstyr for å åpne en skikkelig sykkellås, og i allefall hvis den står låst fast til noe solid. pass på at du har en kabel-lås som du trær gjennom setet og begge hjulene. Har opplevd at forhjulet var borte en morgen. Festlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel ... Den tilfeldige sykkeltyv er nok lett å eliminere med en skikkelig lås, men med en flunka ny sykkel til masse penger så frykter jeg mer de gutta som turnerer landet med varebil og avbitersaks ....Skulle vært interessant å vite hva slags erfaring andre campere har hatt med dyre sykler på tur ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse gutta som turnerer landet med varebil kommer neppe til å stoppe et sted jeg har satt opp teltet for å sjekke om sykkelen er stjelbar. Dessuten er det ytterst sjelden jeg slår opp teltet på et sted som er synlig fra vegen når jeg er på tur. Jeg må innrømme at jeg ofte ikke engang låser sykkelen på sånne steder (noen ganger bruker jeg den til å feste barduner i, da....)

Slike bander konsentrer seg naturlig nok om tettere befolkede områder, og det er mindre arbeid for dem å raide låste bakgårder enn å lete i skogen og på campingplasser.

På campingplasser må det låses, for der kan det være fare for brukstyverier.

Jeg er ihvertfall mest bekymret for telt og innhold i sykkelvesker når jeg låser sykkelen i en by for å handle, men har aldri fått noe stjålet. Tar med meg styreveska som inneholder kamera, gps, mobil, penger, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er redd for at den skal bli stjelt i løpet av natten når du sover, så finnes det varianter av låser med alarm.

Eventuelt så kan du jo låse den fast til teltet ditt. Da vil det jo nødvendigvis bli litt bevegelse i teltet slik at du våkner og gir tyven grisebank tyven, før du igjen legger deg.

Litt flåsete sakt, men bruker man litt fantasi og sunn fornuft så tror jeg nok sykkelen din er trygg de fleste steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil det jo nødvendigvis bli litt bevegelse i teltet slik at du våkner og gir tyven grisebank tyven, før du igjen legger deg.

OK! Da blir det balltre i bagasjen i år! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt flaasete sagt, men en sykkel ser ikke pen ut etter noen dager paa veien. Godt lukter den heller ikke. Ta med en skikkelig laas og laas den fast til stolpe/tre, men ikke til ei ku som jeg engang nesten gjorde.

Man behover heller ikke gjore sykkelen spesielt attraktiv naar man sykler. Litt skitt paa lakken tar ikke sykkelen skade av saa lenger de viktigste tingene fungerer.

Jeg har hatt mer problemer med rev, svaner, maaker, sauer, kyr og ekorn som prover aa ribbe sykkelen for alt spiselig enn sykkeltyver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.