Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt for en (med mulighet for to intimt)


Svare

Anbefalte innlegg

Atter en ny telttråd. Har sett meg lei på å bare ha tilgang på store "familie" tunneltelt. Må alltid være to for å fordele vekta av teltet for å dra på tur. Nå har jeg lyst til et telt jeg kan dra på tur alene med, men som jeg også kan dele med noen jeg ikke er redd for å være intim med (ligge i høyden?).

Har et par alternativer, og har lest nesten alle tråder her på forumet - men er likevel ikke kommet helt i mål og klart å bestemme meg. Kanskje du kan hjelpe...

Jeg kommer til å bruke teltet mest som 3 sesong, men har erfaring med at når det blåser opp i Sylan er det greit med et telt som tåler skikkelig ruskevær og snøfall. Jeg drar ikke på 14 dagers turer med sekk aleine, men opp til 4-7 dager og har alltid DNT nøkkel i sekken:). Har en 70+15 liter berghaus sekk som jeg aldri pakker helt full men som tåler litt vekt uten å bli ubehagelig å bære (veldig fornøyd med den sekken!). Ikke redd for å bli sliten og anser meg selv som sterk og seig i forhold til vekt/høyde (70/178). Er jente, men føler ikke at det skal spille noen rolle. Vil ha fortelt med grei plass til sekk, klær til tørk samt kokeaparat ved ruskevær. Og helst uten at det regner inn på alt utstyret om man åpner "ytterdøra" (Utelukker hilleberg telt med "frontåpning"). Ønsker meg ok høyde i innerteltet slik at det er behagelig å oppholde seg i i løpet av en dag med styggvær uten å få kink i nakken. Har erfart at når jeg strekker meg ut så er 2,0 meter lengde litt knapt - sparker lett i duken eller evt stanger med hodet/albue.

1) Exped orion Extreme: Kuppeltelt/tunneltelt hybrid med to innganger og to fortelt

Weight: Minimum*: 3 kg,

LightPackers: 2.3 kg; fly, poles and footprint(sold separately)

UltraLight Packers: 2 kg; fly, poles

Packaged: 3.5kg

Høyde innertelt: 1,3-1,4 m

Bredde x lengde: 1,2x2,05 m

http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage.nsf/b43HomePageE?openframeset

+ stabilt telt

+ solid duk (bra vannsøyle)

+ bra omtale og "best i test"

+ god høyde innertelt

- kort liggelengde

- høy vekt (men kan strippes ned)

2) MSR Mo Room 2: kuppel/tunnell hybrid

to innganger og to steder å oppbevare bagasje

vekt: ultralight pakket: 3080 g

fullt pakket: 3520 g

Høyde innertelt: 1,1m

Bredde x lengde:: 1,3x2,2 meter

http://cascadedesigns.com/msr/tents/basecamp-tents/mo-room-2p/product

+bedre lengde og bredde innertelt gulv

+stort fortelt ene siden

- ytterduken skal på til sist

- lavere takhøyde

3) helsport fjellheim camp 2

tunelltelt som skråner i fotenden. En inngang med fortelt.

Vekt strippet: 2,3 kg

Vekt totalt: 2,7 kg (testveid)

Innertelt høyde: 1,05m

bredde x lengde: 1,3(1,0) x 2,3m

http://www.helsport.no/helsport/producthandler.aspx?t=fjellheimen%2bcamp&containerid=23044&parentid=23032&entrypage=true&guid=1&lnodeid=5&pageid=5004

+ kjenner modellen og har god erfaring med overnatting i 3versjonen (ruskevær + snøfall)

+ stort fortelt

+ lang lengde

+ enkelt å få gjort reparasjoner/klager

- lav høyde (sånn akurat på grensa)

- ikke like tett bunnduk

- man må riste av snø jevnlig for at teltet ikke skal "legge" seg

- litt mye gjennomlufting, blir fort VELDIG gjennomtrekk når det blåser opp

Evt andre alternativer? Prisklasse <5000,-

Dine erfaringer og kommentarer mottas gjerne!

post-6056-133474622172_thumb.jpg

post-6056-133474622175_thumb.jpg

post-6056-133474622178_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For omtrent samme formål valgte jeg Helsport Ringstind 2. Jeg har skrevet om mine erfaringer her:

http://www.bekkelund.net/blogg/2008/07/07/helsport-ringstind-2/

Det eneste som ikke sammenfaller helt med ditt ønske, er plass i forteltet. Det går greit å ha en sekk eller to der, men det er det. Forteltet er direkte uegnet til matlaging. Sånn sett er det like greit å dra med seg et lett overseil/tarp i tillegg til teltet.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med Ringstind. Lite og lett og plenty av plass til én, grei plass til to. Bruker teltet alene når jeg er på tur med andre, eller som tomannstelt med samboeren. Innvendig høyde, lengde og bredde er veldig bra. Selv måler jeg 193 på sokkelesten og sitter fint oppreist innvendig, i tillegg er liggelengden god. At det er lett å reise, rive og pakke er også et pluss.

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Ringstind 2 og kan henge meg på og anbefale det, mitt veier tett opp til 2 kg inkl repsettet. Jeg vurderte også Fjellheimen 2 Camp når jeg skulle kjøpe, men valget fallt på Ringstind pga at det har mindre pakkstørrelse og er lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.