Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt for en (med mulighet for to intimt)


Svare

Anbefalte innlegg

Atter en ny telttråd. Har sett meg lei på å bare ha tilgang på store "familie" tunneltelt. Må alltid være to for å fordele vekta av teltet for å dra på tur. Nå har jeg lyst til et telt jeg kan dra på tur alene med, men som jeg også kan dele med noen jeg ikke er redd for å være intim med (ligge i høyden?).

Har et par alternativer, og har lest nesten alle tråder her på forumet - men er likevel ikke kommet helt i mål og klart å bestemme meg. Kanskje du kan hjelpe...

Jeg kommer til å bruke teltet mest som 3 sesong, men har erfaring med at når det blåser opp i Sylan er det greit med et telt som tåler skikkelig ruskevær og snøfall. Jeg drar ikke på 14 dagers turer med sekk aleine, men opp til 4-7 dager og har alltid DNT nøkkel i sekken:). Har en 70+15 liter berghaus sekk som jeg aldri pakker helt full men som tåler litt vekt uten å bli ubehagelig å bære (veldig fornøyd med den sekken!). Ikke redd for å bli sliten og anser meg selv som sterk og seig i forhold til vekt/høyde (70/178). Er jente, men føler ikke at det skal spille noen rolle. Vil ha fortelt med grei plass til sekk, klær til tørk samt kokeaparat ved ruskevær. Og helst uten at det regner inn på alt utstyret om man åpner "ytterdøra" (Utelukker hilleberg telt med "frontåpning"). Ønsker meg ok høyde i innerteltet slik at det er behagelig å oppholde seg i i løpet av en dag med styggvær uten å få kink i nakken. Har erfart at når jeg strekker meg ut så er 2,0 meter lengde litt knapt - sparker lett i duken eller evt stanger med hodet/albue.

1) Exped orion Extreme: Kuppeltelt/tunneltelt hybrid med to innganger og to fortelt

Weight: Minimum*: 3 kg,

LightPackers: 2.3 kg; fly, poles and footprint(sold separately)

UltraLight Packers: 2 kg; fly, poles

Packaged: 3.5kg

Høyde innertelt: 1,3-1,4 m

Bredde x lengde: 1,2x2,05 m

http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage.nsf/b43HomePageE?openframeset

+ stabilt telt

+ solid duk (bra vannsøyle)

+ bra omtale og "best i test"

+ god høyde innertelt

- kort liggelengde

- høy vekt (men kan strippes ned)

2) MSR Mo Room 2: kuppel/tunnell hybrid

to innganger og to steder å oppbevare bagasje

vekt: ultralight pakket: 3080 g

fullt pakket: 3520 g

Høyde innertelt: 1,1m

Bredde x lengde:: 1,3x2,2 meter

+bedre lengde og bredde innertelt gulv

+stort fortelt ene siden

- ytterduken skal på til sist

- lavere takhøyde

3) helsport fjellheim camp 2

tunelltelt som skråner i fotenden. En inngang med fortelt.

Vekt strippet: 2,3 kg

Vekt totalt: 2,7 kg (testveid)

Innertelt høyde: 1,05m

bredde x lengde: 1,3(1,0) x 2,3m

+ kjenner modellen og har god erfaring med overnatting i 3versjonen (ruskevær + snøfall)

+ stort fortelt

+ lang lengde

+ enkelt å få gjort reparasjoner/klager

- lav høyde (sånn akurat på grensa)

- ikke like tett bunnduk

- man må riste av snø jevnlig for at teltet ikke skal "legge" seg

- litt mye gjennomlufting, blir fort VELDIG gjennomtrekk når det blåser opp

Evt andre alternativer? Prisklasse <5000,-

Dine erfaringer og kommentarer mottas gjerne!

post-6056-133474622178_thumb.jpg

post-6056-13347462218_thumb.jpg

post-6056-133474622182_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs om om målet ditt er å¨spare mest mulig vekt eller å spare litt vekt men fremdeles ha mye plass.

Exped telt er jo 2 manns med bra plass til 2 i følge noen jeg kjenner som har det.

Fordel er høyden på det. Men det veier jo en del og er vel et jeg anser som for stort hvis jeg skal skaffe et telt for 1 pers+ selv.

Selv ville jeg heller tenkt i retning av Ringsting 2 Light, Big Agnes Copper UL2(kun på nett fra utlandet), Eureka Mountain Lite 2, MSR Hubba 2.........KOmmer jo litt an på pris du tenker på, er jo en del forskjell på de her.

Selv bruker jeg en Helsport Lavvolight til slikt. Veier 2,3 kilo inkl. stang og bunnduk. God plass kontra telt som veier det samme, er 2 m stang så det går greit å stå å skifte klær, kan lett sitte oppreist.

Du får lett inn en person til. Vanligvis bruker jeg det med 2 pers og 2 hunder. Da er så og si all bagasje og inn. Ulemper med det er at det har bare en duk så det kan bli kondens på dukk som lager "dusj" hvis det blåser. Skjer gjerne når det er rundt 0 grader til noen pluss og i varmt vær hvis bakken er fuktig etter regn. Er jo heller ikke så vindstabilt som et telt men jeg har ikke hatt noen problemer. Dog har jeg kune brukt det i marka sommer og vinter og aldri på fjellet. Er stormmatter på det og du greier feste 12 barduner. Har aldri brukt mer enn 6 stk selv.

Skal jeg ha noe lite telt da til bare meg og bikkja bør det være lettere enn den lavvoen. Eks Big Agnes Copper 2UL som vel veier ca 1,5 kilo.

L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 kg er altfor høy vekt for et telt til 1 person. Dette er mer en vektklasse for 2-personstelt som ikke er spesielt lette. Du bør helst finne noe til 1,5 eller maks. 2 kg.

Husk at når du ligger alene i et 1,5 mans telt, at du kan putte litt av bagasjen i teltet istedenfor i forteltet.

A ha 2 innganger er overkill for 1 person i sommersesongen. Det veier litt å ha ekstra glidelåser. Jeg skulle gå for et telt med 1 inngang som f. eks. Hilleberg Akto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte meg ett 1 mannstelt for litt siden valgte jeg Terra Nova Laser. Det er ca 1.3kg, og romselig for en, og man klarer å få plass til 2 om man er meget gode venner. 2009 modellen har 2 innganger også.

http://www.terra-nova.co.uk/Product_Type/Tents/Superlite_Tents

Det kan bestilles fra http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/ til underkant av 3000 inkl frakt. Så kommer moms i tillegg.

De har også en Laser Competition og en Laser Photon modell som er enda mindre og lettere, men jeg liker å ha litt plass på tur. Laser modellen er 20 cm høyere i hode og fotenden noe som jeg setter stor pris på.

Det var litt vanskelig å sette opp første gangen, men nå har de kommet med en instruksjonsvideo, og jeg annbefaler å sjekke ut denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange takk for tilbakemeldinger! glad for alle tips :wink: Er veldig interessert i erfaringer med teltene i fjellet med ruskevær. Kanskje noen av mine antagelser om en del av teltene er feil...

jeg prioriterer slik:

1) komfortabelt nok til å holde ut en hel/halv dag i telt under styggvær uten å få kink i nakken

2) fortelt - jeg vil helst ikke ha utstyr og stæsj inn i teltet med vått lyng dritt og lort som følger med - og heller ikke ha sekken stående utenfor teltet og bli klissvåt og sånt (selv med regntrekk)

2) vekt - helst ned mot tre kg og under det (tar heller med meg telt enn en flaske vin)

derfor:

ringstind 2 light har jeg ansett som litt for trøblete å få spent ut duken skikkelig på (snøfall og kraftig regn) samt for lav høyde - fjellheim er på grensa

Big Agnes Copper UL2 hadde jeg ikke hørt om før, men sjekket det ut nå: ca samme høyde som fjellheim (1,0 meter) - bra størrelse på gulvet, bra vekt, ytterduken på til slutt

:( javascript:emoticon(':(') , trangt fortelt (?) og så er jeg litt skeptisk når så mye av innertelet er i netting, for har erfart at på fjellet tidlig på våren eller seint på høsten når det blåser skikkelig så blir det vanvittig gjennomtrekk om man ikke har mulighet til å tette igjen litt samt at ytterduken slutter langt over bakken og evt er vanskelig å få tettet ned mot bakken.... Noen erfaringer? Likte det også godt:) Men String Ridge 2 bedre! http://www.backpackgeartest.org/reviews/Shelters/Tents/Big%20Agnes%20String%20Ridge%202/Owner%20Review%20by%20Ray%20Estrella/

Eureka Mountain Lite 2 = litt det samme som Big Agnes Copper UL2 (det har jeg sjekket ut før). Vurderte mer Eureka Autumn Wind (lav vannsøyle på duk?)

MSR Hubba 2 vurderte jeg ganske grundig med det falt bort pga netting innertelt samt at det ser ut som om ytterduken ligger litt høyt over bakken. Men veldig bra telt bare at jeg er så usikker på hvordan det står seg i trøndersk høstvær. (full gjennomtrekk)

Hilleberg akto er nok for lavt i høyden... har vudert allak og jannu (høy pris.. )

2 innganger har jeg ikke bruk for, men det er det på de fleste av disse teltene.

er det noen av dere som vet noen gode alternativer som er mindre enn de jeg har tittet på men som samtidig har litt størrelse på fortelt og ok høyde inni? Jeg klarer ikke å finne noen 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo sett på Fjellheimen Camp 2.

Der er vel plass ok minus på grensa. Bestiller du hos Helsport kan du få det md påsydde stormatter hvis du vil.

Var akkurat en test på 3 sesongers telt i Villmarksliv. Der vant et Fjällräven telt Akka shape r/s 3. Det er 3 manns versjon. Finnes og i 2 manns. http://www.oslosportslager.no/produkt/fj%C3%A4llr%C3%A4ven-akka-shape-rs-2-2-manns-telt-7732.aspx

Hvor stor forskjell det blir på 3 manns og 2 manns vet jeg ikke. Vekt var ikke mer enn 2,3 kg heller.

Så finnes Exped Venus 2 Extreme. Den er litt høyere men har 2 innganger igjen. Veier og ca 3 kilo.

http://www.oslosportslager.no/produkt/exped-venus-ii-extreme-2-manns-telt-6631.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du vurdert allak så burde du vurdere exped venus II extreme.. er knallfornøyd med dette.. litt likt allak .. men større vestibyler noe som er kjekt synes jeg... litt mindere soverom.. 125bredt og 220 langt ... er jo oxo biligere.. veier akk. 3kilo.. hvis du prøver deg på dette teltet så ville jeg passet på å få den nyeste vesrsonen der begge inngangene til soverommet er like store det er det ikke på den gamle versonen.. veldig lett for en pesron å slå opp.. løsninger som jeg har satt stor pris på.. har faktisk en kompis som har både allak og venus II og venusen får mest skryt faktisk.. han synes minuset ved allak var at vestibyllene var mindre enn på vanusen.. verd å ta en titt.. er du kjempeheldig så ring marius fjellsport ,, de solgte venusen for halv pris altså 200okr... vet ikke om han har fler men........................lykke til med valget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja tittet lit på venus, men siden det var litt lavere skøyv jeg det til side - men fint å høre at du har trivdes bra i det! Absolutt et bra alternativ med lavere vekt og litt større fortelt:) takk for tilbakemeldinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner den.. jeg hadde orion extreme og fant heller ut at jeg ville gå ned noen cm i høyden for å få ned vekta.. orionen veier jo 3,6-3,7kg..... jeg fant ihvertfall ut at jeg ville heller ha større grunnflate å legge ting på enn å være oppe i luften hele tiden.. men individuelt dette.. får ikke lagt noe der oppe.. så sant du ikke er kjampelang da.. husk også på at orionen er bare 205 langt .. det suntes jeg ble kort enda jeg er 180....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja.. tok det med under minus lista at orion var litt kort i lengden. Vet ikke men det virker som jeg eter på meg minst 20 cm når jeg legger meg ned i forhold til høyden når jeg står... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehehe ja..... ikke lett det der gitt.. hehehe vil også nevne det at jo lengre soverommet er jo større grunnflate vil det jo oxo bli i forteltet.. ta eks. orion vs venus: de har like lang må ut tror det er 95cm jeg men venusen er da 15cm lengre mao. mere grunnflate å boltre seg på i forteltene.. hmm nå babler jeg i vei vettu.. holder sikkert nå hehehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terra Nova har en Voyager XL som er 110cm høy, har aldri prrøvd eller sett den, men jeg er meget fornøyd med kvaliteten på Laser teltet mitt, men det veier nesten 2,5 kg da:

http://www.terra-nova.co.uk/Product_Type/Tents/Lightweight_Tents/Voyager_XL.html

De har også en Laser Space modell med over 1,5 m høyde, stort fortelt på rett over 3 kg, som er en forvokst utgave av den modellen jeg har.

http://www.terra-nova.co.uk/Product_Type/Tents/Superlite_Tents/Laser_Space_2.html

Laser teltet mitt er 95 cm på det høyeste, og her har ikke mere enn ett par cm klaring når jeg sitter inne, men det er akkurat nok (jeg er 183 høy). Blir været skikkelig ille har jeg hektet av halve innerteltet, som gir meg nesten 10 cm ekstra takhøyde, og mye større plass mens jeg lager mat etc. Ellers så foretrekker jeg å ligge å lese, halvsove e.l. inne i teltet under slike forhold. Jeg har ikke brukt teltet i skikkelig uvær, men det takler fint en del vind om ytterteltet er bardunert skikkelig, ellers blafrer det en del i vinden. Det takler fint litt sludd også, men har lest på nettet at hvis det kommer en del snø vil tyngden av den veie på ytterteltet så dukene kommer sammen.

Big Sky Evolution har også telt jeg synst ser spennende ut, men har ingen erfaring med de, men skulle jeg kjøpt telt nå hadde det absolutt vært en kandidat:

http://www.bigskyinternational.com/SummitShelters/BigSkyEvolution1PEXdetails.htm

http://www.bigskyinternational.com/SummitShelters/Big_Sky_Evolution_2P_details.htm

2 manns varianten skal ha høyde på 107 cm (og føres av Oslo Sportslager)

Men de eneste teltene jeg kan uttale meg om er de to jeg har: Terra Nova Laser og Hilleberg Nallo GT 3. Jeg bruker Laser teltet når jeg er på tur alene eller ikke skal dele telt med noen, og Nallo GT når jeg skal dele telt med noen.

Jeg føler at jeg har mere rom og frihet alene i Laser teltet enn sammen med noen i Nallo GT, klart alene i Nallo GT hadde jeg hatt kjempemye plass, men det er 1,5 kg ekstra som jeg heller bruker på en liten flaske cognac eller whisky og litt sjokolade, eller litt lettere sekk (all things beeing equal).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei svare.

Slik jeg tolker dine poster og tanker rundt teltkjøpet, så leter du etter "det perfekte teltet", men det finnes nok ikke. Det blir alltid give&take, og derfor må du sette opp en prioriteringsliste som har de viktigste punktene for deg.

Kan være at du må overleve å ha fult mesh-innertelt, og heller finne ut hvordan du skal løse det problemet.

Jeg synes at du først og fremst skal bestemme deg for vekta, dvs, sett ei grense på 2.5kg.

Blir det slik at du må sekken i teltet, ja så får du heller ta med en søplesekk å legge den på.

Å lage mat i telt går helt fint bare man bruker hodet, selv om høyden ikke er allverden.

Minimum burde være at du kan sitte i teltet, gjerne kunne stå på kne.

Det ble nevnt Helsport ringstind 2, det veier 1.6kg. Tar man med en lett tarp/overseil og evt en vandrestav å spenne opp med (fjelltur), så blir det straks mer plass til matlaging og lagring, samt nyte utsikten selv i litt dårlig vær. Det er også et telt som er lett å sette opp og ta ned, samt man unngår å måtte sette opp innerteltet først, da slipper man vått innertelt. Selv med denne løsningen blir vekten under noen av de teltene du har vurdert.

Legger ved noen forslag til telt. De er ikke de dyreste.

Sierra designs – meteor light 2 person

Sierra designs – Convert 2 (1 duks telt)

http://www.sierradesigns.com/tents.display.php?id=944

The north face tadpole 23

http://www.thenorthface.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=70213&storeId=207&catalogId=10201&langId=-1&from=subCat&parent_category_rn=11750&variationId=854

Bergans – Compact light 2 person.

http://www.sportsdeal.no/produkter/friluft/telt/1155640092/1232716758

Lykke til da, blir nok et godt kjøp du gjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer faktisk på om det er Expect venus 2 extreme som kommer nærmest opp til det jeg prioriterer mest. http://www.oslosportslager.no/produkt/exped-venus-ii-extreme-2-manns-telt-6631.aspx

Får heller supplere med et telt som passer til midtnorsk/nordnorsk "1 sessongs" (sommer) telt seinere. Først bare med bruk i sommersessong tørr jeg satse på mesh innertelt og minimum fortelt. Tipper de letteste av forslagene funker greit på østlandet der være kanskje er tørrere og vinden ikke så uregjerlig(?). Kommer til å telte fra april til oktober og min erfaring er at man må påberegne "fire sessonger" når som heltst på ytterkantene av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.. bestemmmer du deg for venus teltet så vil jeg anbefale å få den nye versonen.. jeg kjenner 2 til som har samme teltet og de har en stor og en "halvstor" inngang til soverommene + et tørkeloft på den ene siden... jeg fikk tydelighvis den nye versonen med 2 like store innganger til soverommet + et tørkeloft på hver side.. helt knall.. se evt på exped sin side det har du kansje gjort.. ville ihvertfall nevne det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tips, har sett litt rundt at mange sportsbutikker har en mixa av hamle og nye helsport telt med og uten den nye helt runde åpningen, og det samme ang exped teltene (med stor og liten inngang) - får bare dobbeltsjekke selve teltet før jeg kjøper det:) har også lyst å testveie førjeg kjøper (i butikk) - men tror de som jobber i butikken at jeg er helt nazi på vekt da? Hvis jeg spør om de har noen vekt jeg kan låne.. ? vet i allefall at det kan variere litt fra telt til telt på helsport sine produkter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe enig i det med helsport.."bøffer"med vekta ass.. jeg hadde fjellheimen camp 3 som står til 2,6kg +- 10% men det er jo alltid over + 10% på helsport.. mitt veide 3kg.. 260g er 10%+,,, jeg mener dette er FY HELSPORT!!!! hehe..... Drit i hva de i butikken tror hehehe du bestemmer ..... dobbeltskjekk ting og be om vekt ja.. dette er jo ting som vi er optatt av og er viktig for oss....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

venus 2 extreme vil jeg vurdert som teltet for "ytterkantene" av 3-sessong. Du får det til virke som om det ikke er "vær" i Nord-Norge eller Hardangervidda kontra Trøndelag, det er jo bare tull. Du vil helt klart finne et lettere, solid og praktisk nok telt for dine turer der du bor i landet. Jeg synes det er unødvendig med et telt på over 3kg for 1-2 person.

Kjøp heller et eget telt for "ytterkantene" og vinterbruk.

Lykke til-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du som kjøper som er i posisjon til å stille krav, enten det gjelder størrelse, vekt, antall personer eller funksjonalitet etc...

Du må selv ta stilling til hva du mener er det viktigste for deg.

Når det er sagt, har jeg ingen problemer med å anbefale Helsport Ringstind 2 Light. Har dette selv og vekten stemmer med hva Helsport reklamerer med 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du mener vekt er viktig ettersom du vil veie de i butikken, og i så fall tror jeg du vil komme til å angre på å velge ett 3 kg telt.

Noe av det som fikk meg til å gå for mitt Laser telt var denne reviewen av Laser Competition teltet, og da spesielt en av de siste paragrafene:

"You don’t need any more tent than this 99% of the time. The detractors are just feart of it and should stay on their couch, or just carry that 3kg “mountain” tent, just in case the monsoon comes or the end of the world happens while they’re out."

http://www.petesy.co.uk/?p=97

Jeg valgte å gå for Laser modellen da den er litt større enn Laser Competition ettersom det er kjekt med litt ekstra plass. Jeg hadde en Hilleberg Nallo 3GT fra før som ikke akkurat er blytung (ca 2.8kg), og tenkte jeg kunne bruke denne tidlig vår og sen høst. Så langt har det ikke skjedd, Nallo teltet blir brukt de få gangene vi er på ukestur og jeg deler telt med noen.

Og Laser teltet taklet fint forholdene den ene gangen jeg fikk en fin liten høst "storm" (var vel ikke mere enn kuling til stiv kuling) på vestlandet, med sludd og litt sne.

Så jeg vil annbafale deg å se om du finner ett telt under 2 kg, eller aller helst 1,5 kg. 1,5 kg spart høres kansje ikke så mye ut, men forskjellen på en sekk på 17 kg og en på 18,5 er faktisk ganske vesentlig etter å ha bært den en del timer, spesielt om du har tenkt deg på turer der du skal bære sekken dag etter dag.

Personlig prøver jeg å holde meg på 15-16 kg eller mindre, i stedet for de 20-25 jeg bar på tidligere. Og man har da mye mere energi når man faktisk slår leir, for ikke å snakke om når man skal slenge på seg sekken for nye 8 timers marsj dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som deg tilgang på flere tunnel telt ( 1 McKinley, 3 Helsport, 1 Hilleberg), 3 manns og oppover, bra saker, men småtungt for noen av turene man ønsker å ta. Jeg brukte en del tid på å spece opp mitt bruksbehov, og endte på ett Nemo Tenshi telt. Har nå brukt det en del netter i vinter og må si meg meget fornøyd. Du finner mer info om det på forumet eller på internett.

Mine hovedkrav og vurdering av teltet er:

1-2 manns -> bra for 1, 2 er mulig, men trangt.

moderat lett -> uten fortelt 1,9 kg, med fortelt og alt 3,05 kg

størrelse (areal, høyde og lengde innertelt) -> bra sittehøgde, lett å plassere, akkurat langt nok (er 1,78 høy).

4/5 sesongers -> absolutt, tåler snø, vind, mygg, varme, kulde..

selvstående -> to stenger i kryss, trenger ingen barduner, men sidebarduner gir bedre plass inni.

regn/vind -> bra en duker og meget stabilt, lite flaprelyder. Teltet kan settes opp innenifra, og man unngår vått utstyr. Tåler også bra vind fra alle kanter, men best fra enden.

skalerbart -> ja, termobunn, fortelt, kondensduk og barduner etter behov

lufting -> meget bra, ikke opplevd kondens. Alle ventiler kan åpnes innenifra og myggnetting kan åpnes/lukkes. Man kan f.eks velge å åpne ventiler bort fra vinden.

lett å sette opp/ta ned -> meget bra, også i hard vind. Bruker 2 min (4 plugg,stenger), 5 minutt (inkludert full bardunering), 10 min med fortelt, bardunering og snø over matter aleine

anerkjent firma med mulighet rep/del avd.-> teltet har vært Editors Choice i klatreblad, og kåret for innovativ design, har også rep utstyr.

Pris -> kjøpte det av en her på forumet og fikk dermed okei pris (4000kr), alternativ var exped polaris, men det er litt tyngre og var ikke like "billig" når dette ble kjøpt.

Ellers:

Sømmer ser ut til å holde bra

I tillegg virker det som om den gule fargen/stoffet modererer solinnstrålings effekten inni.

Stormmatter på fortelt for bedre tetting i snø/vind.

Bra pakkpose.

2 lommer innvendig.

Borrelås for å holde stengene på plass inni er litt fiklete, men de kan utelates ved rolig vær.

http://www.nemoequipment.com/nemo09-tenshi-tent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.