Gå til innhold
  • Bli medlem

valg av nytt telt


hkipsen

Anbefalte innlegg

heihei!

skal gå til innkjøp av nytt, godt telt. Etter flere år med et slitent og svært tungt telt har jeg valgt å prioritere sparepengene på et nytt telt :-)

Jeg vil gå for helsport sine telt; godt rykte, god kvalitet og ikke minst garanti. Det jeg er usikker på, er hvor viktig er vekten?

Jeg står mellom et ringstind light II, som skal ligge på 1,6 kg, og romsdalshorn III, som skal ligge på 3,1 kg.

Selvsagt er ringstind mer praktisk i forhold til størrelse og tyngde, men romsdalshorn er da mer praktisk i forhold til at jeg kan bruke det til felles-turer, og teltet er kanskje mer behagelig (les: høyere). Så spørsmålet er; hvor viktig er vekten? Hvor stor forskjell er det å gå med et telt på 1,6 kg i forhold til 3,1 kg? planlegger å gå turer alene på opptil en uke med teltet i/på sekken, så en lett sekk er av høyeste prioritet.

håper på innspill og erfaringer om disse telttypene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hvor stor forskjell er det å gå med et telt på 1,6 kg i forhold til 3,1 kg? :)

Det skulle vel være en forskjell på ca. 1,5 kg :-)

Men...

Det vil si at du kan ha med f.eks. 1,5 kg mat ekstra. Eller ha en sekk som veier f.eks 18,5 kg istedet for 20 kg.

Forskjellen ligger også i som du nevner i plass i teltet, noe som vil være viktig dersom matlaging m.m. skal gjøres i teltet.

Pakket i sekk vil også teltene ta ulikt med plass.

De fleste av oss liker nok også det å kunne sitte noenlunde oppreist i teltet, uten å bli både krokrygget og duknakket.

Så, dersom komfort i leir + plass er viktig; gå for 3,1 kg varianten

eller

om vekt på sekk er viktigst + du stort sett skal bruke teltet alene; gå for 1,6 kg. varianten.

Har forøvrig sett at flere hevder at Helsport oppgir for liten vekt i teltopplysningene sine. Selv har jeg aldri eid et Helsporttelt.

Edit: Mener for øvrig at romsdalshorn veier 3,4 kg og det andre 1,7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på det å gå med det ene eller andre av disse to teltene, er at det største er omtrent dobbelt så tungt som det letteste. Da kommer det litt an på hva man vil prioritere. Jeg vi tro at komforten er bedre med et litt større telt enn hva Ringstind er. Selv vektlegger jeg at det er noe takhøyde i teltet, og bærer da glatt noen kilo ekstra med telt for å få denne komforten. Så kommer det jo selvsagt an på om du i løpet av en ukestur skal gå lange etapper hver dag, da ville jeg unektelig ha valgt lettvekteren. Dersom dagsetappende er på et relativt makelig nivå og komfort er sterkt vektlagt ville jeg kanskje også ha vurdert siste tilskudd hos Helsport; Gimle light. Vekten er omtrent den samme som romsdalshorn, men her får du en innvendig takhøyde på hele 145 cm. Forskjellen på Gimle og Gimle light er i hovedsak at light-varianten ikke har gulv i forteltet og ikke har panoramavindu med myggnetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du velge mellom to telt som varierer ca. 100% i vekt så avhenger det av hvor mye sekken din veier før du legger på teltet. Er sekken 8 - 10 kilo så betyr et par kilo ekstra nesten ingen ting, men hvis sekken nermer seg eller er i ferd med å passere 20 kilo så er et par kilo til eller fra ganske mye. Og så kommer det selvfølgelig an på hvor lange dagsetapper du beregner. Ikke tenk kilometer, tenk timer. Jeg har hatt turer på 3 - 4 døyn vinterstid med sekk på 12 kilo + sovepose og telt og det går helt fint. Jeg har også gått ukestur på sommeren med dagsmarsjer på opp til 10 - 11 timer og med sekk på 20 - 22kg, og det er ikke å anbefale om du ikke er en "Goliat".. (Jeg er ca. 1.75 og ca. 70 kg.)

Det betyr også en del hva du skal bruke teltet til. Skal du bare sove i det eller skal du "bo" i det. Dvs. skal du oppholde deg lenge i teltet, lage mat, skifte klær etc. Skal det kun brukes om sommeren eller også om vinteren i snøen. Sommerstid kan du gjøre det meste ute, men om vinteren kan det f.eks. være grit hvis du har plass nok til å lage en kudegrop i ytterteltet som er dyp nok til at du kan stå oppreist og kle av og på deg. Denne gropa kan også brukes for å tørke klær. Legg skistavene over og sett primusen på bunnen så legger du de våte klærne på skistavene og de tørker ganske fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig i at dette med takhøyde spiller en stor rolle. Vil nok bruke teltet hovedsaklig ved sommertider, og hovedsaklig alene, men komforten men å kunne i alle fall sitte behagelig i teltet er viktig. ser ringstind light er 120 på det høyeste i forhold til 145 som gimle light har. Faktisk ser jeg at romsdalshorn er kun 110 cm! noe som fører teltet ut av konkurransen. Gimle var et godt tips, men står vel igjen med det samme valget om komfort vs. vekt. veldig usikker her, har lite erfaring med lange turer med tung sekk - men planlegger nå en 7-dagers tur med 2-3 tunge toppturer i jotunheimen i sommer. det medfører mest sannsynlig en tung sekk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står mellom et ringstind light II, som skal ligge på 1,6 kg, og romsdalshorn III, som skal ligge på 3,1 kg

Nå kan det godt være grunner for dette som jeg ikke kjenner, men for meg ser dette ut som et rart valg. Helsport har jo mange telt som ligger imellom disse to teltene, både i størrelse og vekt. Jeg ville kikket litt mer på fjellheimen og rondane light, men først ville jeg bestemt meg for om jeg skulle hatt to eller tremannstelt, å kjøpe tremanns ville ikke jeg gjort hvis ikke jeg var mye på tur med gode kamerater. Selv foretrekker jeg tomanns, og sover som oftest alene med hunden i det. Liker å ha litt egentid når vi er flere sammen på tur. Men det er stort nok til å få plass til et eller begge barna når de er med på tur, og drar hele familien, så får vi bruke to telt.

Ser at Gimle light ser spennende ut, men det er etter mitt syn for tungt ift tislvarende telt fra andre produsenter til at jeg ville gått for det. Men det ser deilig ut med selvstående telt, med stor åpning og god takhøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er 175 min mening er at ringstind har god plass for en person, men greit for to personer. jeg er en som er opptat av vekt å på en ukes tur ville jeg heller ha hatt med meg 1,4 kg kjøtt og snop osv. så jeg vill helt tatt ringstind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mente jeg ikke at Ringstid ikke var et bra telt, det jeg stusset på var at valget sto mellom et lett tomannstelt og et tyngre tremanns, når det også finnes mange alternativer i området mellom disse to teltene, både med hensyn til størrelse og vekt. :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv ringstind teltet. Er 189, og sliter litt med å kunne sitte normalt inne i teltet. Dette er helt klart ett telt som passer turer der du forflytter deg hver dag. Tar nesten ingen plass og veier ekstremt lite. Skal du på en 7 - dager i J.heimen, anbefales dette teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tar poenget ditt manko :idea: så riktignok på 2-mannsteltet av romsdalshorn, men har sett feil på spesifikasjonene til gimle og rondane light. trodde de var oppe i 3-4 kg. Tror likevel jeg vil gå for ringstind II, jeg er kun 176 cm høy selv og tror derfor ringstind vil duge. vil stort sett bruke teltet alene, evt med kjæresten, men da skal vi vel få plass :wink: på lange turer gjelder det å spare så mange kilo som mulig.

En jeg snakket med på sportsforretning nevnte at ringstind måtte barduneres for å stå - mens andre tilnærmet like lette slapp dette. Dette var et Terra Nova telt, har ikke hørt noe særlig om dette merket? Er det vesentlig om et telt kan stå uten barduner?

kanskje mange dumme spørsmål her, men viktig innkjøp 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Ringstind 2 i noen år nå, og takhøyden er helt fin for mine 172cm.

Likevel er det begrenset med plass fordi det bare har én stang, noe som gir god takhøyde i midten av teltet, mens det er umulig å sitte oppreist i endene. Jeg syns ikke dette er noe problem, fordi takhøyden er god nok i massevis der det teller, slik at man kan sitte oppreist foran inngangen, og reise seg opp når man ligger i posen.

Men da jeg hadde med dama på ukestur over Hardangervidda ble dette et problem, fordi det var utrolig vrient når begge skulle skifte eller sysle med andre ting, og det nærmest bare går an for en person å sitte oppreist av gangen. Bruker nå Ringstind kun som alene-telt, noe jeg syns det fungerer utmerket som, men siden du nevnte at du kanskje skulle ha med kjæresten din tenkte jeg det kunne være verdt å nevne.

Hva bardunering angår er det litt krevende. Med sin ene stang er ikke vanlige pluggfester nok, og i motsetning til mange andre telt der barduneringen er en ekstra stabilisering, er det en nødvendighet for å få skikkelig stram duk på Ringstind. Fotenden har tre barduner som må spennes ut for å få løftet ytter- og innerteltet skikkelig, resten av bardunene er i for seg unødvendige så lenge man ikke er på vidda. Mange sier Ringstind er lite vindstabilt, men med alle bardunene godt forankra tåler det faktisk skikkelig ruskevær. Ulempen er selvsagt at om stanga først skulle knekke er det den eneste som holder teltet oppe, og du ligger plutselig i en bylt av duk uten å finne utgangen.

Som et enmanns sommertelt er det ypperlig, som et tomannstelt er det altfor trangt (også med dama, fordi problemet ikke er at man sover for tett, men at alle andre gjøremål inne i teltet blir problematiske), og som et vintertelt fungerer det helt greit, selv om det har mangler (som stormmatter).

Vekta Helsport angir på 1,6 er vel uten stenger og plugger, tror jeg, så i realiteten må man bære med seg noen hundre gram mer. Dette gjelder forøvrig alle Helsport-telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser man der ja, ikke lett dette. vet noen om andre telt fra helsport i liknende vektklasse ( rundt 2 kg) hvor dette med bardunering ikke er et like stort problem? det kan være greit å sleppe, spesielt når man er alene på tur. kanskje er rondane light 2 på 2,0 kg et bedre alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser man der ja, ikke lett dette. vet noen om andre telt fra helsport i liknende vektklasse ( rundt 2 kg) hvor dette med bardunering ikke er et like stort problem? det kan være greit å sleppe, spesielt når man er alene på tur.

Eg forstår ikkje kva som er problemet med at ein må bardunere. Det er riktig som det er nevnt, at Ringstind treng 3 stutte bardunar i eine enden for å stå stramt. Dette er ikkje noko problem, heller ikkje om ein er aleine.

Dersom det er plass til å setje opp eit større telt, er det også rikeleg med plass til å finne fester for dei 3 bardunane. Bardunane er ein halv meter lang og er festa i teltet 15cm over bakken. Dersom ein ikkje finn plass til desse bardunane, er det ikkje mogleg å setje opp eit større telt som treng pluggar, då er det bare sjølvståande kuppeltelt som kan stå oppe, og leirplassen heiter svaberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Hilleberg Akto, et enmannstelt som er ganske likt Ringstind i formen.

De to pluggene som må brukes på bardunene i hver ende står så nære teltet at det ikke burde være noe problem å finne plass til disse.

Dette burde i hvert fall ikke være avgjørende for valg av telt.

Skal du ungå barduner er det vel sikrest å gå for et telt med iglo form.

Disse og noen tunnell telt står greit uten barduner, så lenge det ikke blåser for mye da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Boomstick!

Litt på siden kanskje, men. . . . . . .

Ser at GSV har fått nytt garnisonsmerke. Hvor er det blitt av den sorte ulven på blå og rød bunn?

Jeg har fremdeles den gamle feltjakken med svart og gul snor hengende i skapet.

Tror jeg har snora innerst og nederst i skapet et sted jeg også, og den er, som garnisonsmerket, gul og sort.

Jeg var der i 2001-02, men jeg vet ikke når ulven ble gul, annet enn at det må ha vært en eller annen gang mellom din og min tjenestetid. Klarer vi å snevre det inn?

Kan jo legge ved en liten PS om Ringstind også da, for å holde dette litt on topic. Jeg har heller ikke sett barduneringen som noe hinder, ofte tvert imot fordi det gir mulighet til å binde til trær/røtter og liknende, noe som føles tryggere enn en plugg i bakken. På vidda forsøker jeg å finne meg noen små forvridde trær og/eller busker, og legge fotenden til dem.

Eneste begrensningen barduneringen har er at teltet blir strammere jo lenger fra teltet man strekker bardunen, så man bør ha i mente at det er en meter eller to å gå på. Så du kan ikke legge deg kloss inntil en fjellvegg, eller med fotenden i vannkanten. Bør ikke være et stort tap...

Men jeg holder fast ved at det ikke er noe tomannstelt, så i dette tilfellet kan kanskje et selvstående telt gi dobbel gevinst; ingen bardunering (hvis det er en faktor), og større takhøyde i hele teltet, slik at to kan sitte oppreist samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja har faktisk plassert vekk ringstind-teltet. ikke pga barduneringen, fant ut at det er en bagatell og har argumenter for og imot. men, når jeg først skal ut med seriøse penger for et seriøst telt, vil jeg ha et telt med plass til 2. Ligger foreløpig på rondane light II, som ligger på nette 2,1 kg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

Ser at rondane light 2 har bare 90 cm innvendig høyde og 120 cm innvendig bredde. Det blir for lite hvis to personer blir liggende mer eller mindre værfast ett døgn i teltet. Har selv et telt nesten som dette:

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=83317

Mitt telt er 3 personers utgaven, innvendig høyde 100 cm og innvendig bredde 155 cm. Og selv det er lite for 2 personer og litt dårlig vær med innendørs matlaging.

Ville tatt en titt på dette:

http://www.helsport.no/helsport/EntryPage.aspx?objectid=10017

http://www.helsport.no/fileshare/thumbRoot/11_thumb_20675.jpg

Det er et fjellheimen 3 telt, har 110 cm innvendig høyde, 165 cm innvendig bredde samt inngangsparti med 2 glidelåser som gjør at du kan flytte inngang i forhold til vinden og det kan være kjekt selv i litt vind.

Vekten er heller ikke avskrekkende; 2,3 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm ja, fjellhjeimen så bra ut det. 2,3 kg er overkommelig. overraskende hvor mange telt jeg overser på nettsiden til helsport! eneste minuset til fjellheimen var prisen, avskrekkende mellom 5-6000 i forhold til rondane som ligge på 4000. Mye penger som må skrapes sammen :-) stor forskjell på fjellheimen 3 camp og fjellheimen 3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat kjøpt et Fjellheimen 3 Camp, men har bare slått det opp på plenen hjemme foreløpig.

Sittehøyden er fin og det er god plass i forteltet. Jeg er riktignok kun 172cm, men jeg har også god klaring til telttaket.

Vekten er angitt til 2,6kg, men mitt telt veier 2,85kg ferdig pakket inkudert reservesettet.

Teltet blir veldig lite ferdig pakket, soveposen tar større plass i sekken :-)

Forskjellen på Fjellheimen 3 og Fjellheimen Camp 3 er bare at Camp har større fortelt.

Prisen på XXL er for tiden 3999,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nettopp gått til innkjøp av et fjellheimen 3 camp på xxl :-) takker alle for hjelp. rimelig sikker på at jeg endelig har funnet det rette telt, vekt og komfort tatt i betraktning :) gleder meg stort til en sommer i fjellene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nettopp gått til innkjøp av et fjellheimen 3 camp på xxl :-) takker alle for hjelp. rimelig sikker på at jeg endelig har funnet det rette telt, vekt og komfort tatt i betraktning :) gleder meg stort til en sommer i fjellene!

har faktis samme telte bare i 4 mans og ikke camp, synes dette ser bra ut men har bare satt det opp på plenen til nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.