Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av nytt telt


Gjest Phaselock

Anbefalte innlegg

Gjest Phaselock

Jeg er ute etter et nytt telt til sommer/høst. Det må være lett, maks 2,5 kg og ligge i prisklassen kr 3000-4000,- I utgangspunktet er det jeg og samboeren min som skal på tur så et 2 mannstelt er fristende, men jeg er redd det blir for lite. Derfor har jeg hovedsaklig sett etter et 3 mannstelt. Det nye Rondane Light 2 eller 3manns ser veldig fint ut. Men har også sett på MSR telt.

Når det gjelder de fleste amerikanske telt så har de noe merkelig fremgangsmåte på oppsetting. Man setter opp innertelt først, deretter ytterteltduken. Hva skjer hvis det regner? Da vil jo innerteltet vært søkkvått innen man har fått opp ytterteltduken... :roll:

Noen som kan komme med anbefalinger? Det finnes alt for mange modeller og produsenter :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ringstind 2 høres ut som et telt som er innenfor både pris og vekt har dette selv. eneste ulempen er litt lite ytter telt, men det veier jo ingen ting. dett er et telt jeg vil anbefal som er 3-sesongers telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv bestilt meg et Arctic Alpine Design, WBT 3 fra nortstar.se. Dette er et telt som northstar selv produserer, og som opererer med spesifikasjoner som ligner på Hillebergs nallo, det vil si med en vekt på 2,75-3kg. Siden teltet kom ut på markedet i midten av Mars er det veldig få erfaringer å lese om på nettet, men jeg har valgt å ta sjansen :lol: Kommer med utfyllende rapport etterhvert som jeg får testet det.

Nevnte jeg at teltet koster ca 2900,- ferdig importert til Norge ? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phaselock

Takk for svar! Når det gjelder Ringstid 2 så synes jeg man får mer plass for pengene om man velger det nye Rondane Light teltet fra helsport. North Star var nytt for meg. Skal ta en kikk. Hvordan er det med reservedeler til Artic Alpine hvis man skulle trenge det? Jeg har sansen for at teltet har et romslig fortelt slik at man evt. kan oppbevare utstyr i le for vær og vind, i tilegg til å kunne lage litt mat der.

Flere forslag? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med reservedeler til Artic Alpine hvis man skulle trenge det? :-)

Med teltet får man seamsealer og lapper. Stengene er av type Dac NSL featherlite, som er en vanlig stangtype for telt i toppklasse, brukt av blant annet Hilleberg, så det bør være greit å få tak i nye stangdeler om noe skulle gå i stykker. Ellers er det bare barduner, bardunstrammere og plugger som gjenstår, og dette selger Northstar i nettbutikken(selges også i de fleste sportsbutikker rundt om i landet. Iallefall i de som selger noe mer enn klær...)

Følg linken under om du vil lese mer om bakgrunnen for teltet.

http://www.fjaderlatt.se/2009/03/nytt-svenskt-talt-pa-vag-mot-ultralatt.html

Jeg har brukt de siste månedene til å lete etter et telt som kombinerer god plass og lite vekt, og var på tur til å kjøpe et Hilleberg Nallo 3gt før jeg plutselig kom over dette teltet til ca halve prisen. Det er på tur i posten nå (en prosess som forøvrig tar mye lengre tid en jeg skulle ønske...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett Terra Nova Laser telt som jeg er meget fornøyd med. Det er ett UK produsert telt der man setter opp ytterteltet først, eller både yttertelt og innertelt. Jeg setter opp begge samtidig med mindre det regner mens jeg går dag for dag, da pakker jeg ned innerteltet så det holder seg tørt under marsj.

Laser modellen er nok litt liten for 2, men Laserlarge modellen eller Voyager XL modellen burde passe bra

Laserlarge 1:

1.9 kg, veiledende pris er £370, men jeg har sett de til rundt 250-270.

http://www.terra-nova.co.uk/Product_Type/Tents/2_Person_Tents/Laserlarge_1_GREEN.html

Laserlarge 3:

2,3 kg, meget stort fortelt, veiledende £450

http://www.terra-nova.co.uk/Product_Type/Tents/2_Person_Tents/Laserlarge_3_GREEN.html

Voyager XL:

2,4 kg veiledende £490

http://www.terra-nova.co.uk/Product_Type/Tents/2_Person_Tents/Voyager_XL.html

Jeg ville også meget sterk vurdert dette teltet som virker veldig lovende:

Evolution 2P

1,65 kg, 4000,-

http://www.oslosportslager.no/produkt/bigsky-evolution-2p-to-manns-telt-8698.aspx

Review:

http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/big_sky_evolution_2p_tent_review.html

Eneste bakdelen som jeg ser det er at det har en ganske stor glipe ved bakken (som de fleste amerikanske telt), så mygg og knott kommer fort inn under ytterteltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phaselock

Har var det mye spennende! Amerikanske telt ser veldig fine ut, og på feks. eBay kan man gjøre et skikkelig kupp. Men det er som ULoland sier at det er noen designmessige glipper. Som jeg nevnte i første post synes jeg fremgangsmåten for oppsett er merkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som "plager" meg mest med mange amerikanske telt er at man skal sette opp innerteltet først, og så legge ytterteltet over. Hvis det regner så blir da innerteltet vått. Denne konstruksjonen finner man også på enkelte europeiske telt, men er mindre vanlig har. Det finnes også amerikanske telt der man setter opp ytterteltet først, f.eks. Big Sky Evolution teltet.

Ved regn ser jeg det som en stor fordel å kunne sitte inni teltet å pakke sekken inkludert innerteltet tøert, og så ta ned yttertelt og pakke det utenpå sekken.

Nå trives jeg best på tur når det ikke pøsregner (eller regner litt engang), men det er ikke alltid værgudene er samarbeidsvillige.

Jeg hadde forøvrig veldig lyst på Big Sky Evolution teltet da jeg skulle kjøpe meg nytt lettvektstelt, men det var veldig vanskelig å få tak i det enkelt, så valget falt da på Terra Nova Laser. Det som var ett av de største trekkplasterene på Evolution modellen var at man kunne åpne det så mye på begge sider - genial om været er fint - og at det hadde 2 inganger - gå inn ot ut i le.

Ettersom Oslo Sportslager nå fører teltet er det jo lettere å få tak i.

Terra Nova teltet ble forøvrig bestilt fra http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/ som har veldig hyggelige fraktpriser. Men det er lett å glemme 200,- grensen for moms når man bestiller (noe jeg ikke gjorde, men kjenner andre som har gjort det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsetting av amerikanske telt er noe uvant for oss Norske Nordmenn.

Har selv et par Eurekatelt. (Pinnacle Pass)

Det første, ble kjøpt fordi jeg var lei av trange telt der jeg sparker i duken hele natta.

Teltet er ikke et førstevalg for K2, men tåler utrolig mye vind.

Pluggene var bare tull, så de bytta jeg med en gang.

Stenger i Duraluminium er bra (holder det til flypropeller holder det til telt)

Lufting er meget bra, plass og vekt suveren

Og så til oppsett:

Det å sette opp innerteltet først føles merkelig, og er det "pissvær," navnet på en typisk NordNORSK småkommune, må du være kjapp.

Det som blir vått, er gulvet.

Dette lar seg rimelig lett tørke av med en klut, håndkle e.l.

vegger/tak i innerteltet er laget av mesh, et stoff som har noe av samme egenskapene som damestrømper.

Disse holder ikke på fukt.

Ulemper "The American Way"

- Regner det, blir gulvet vått under oppsetting

Fordeler

Du kan sove i bare innertelt, noe som er skjønt i sola.

Plass nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phaselock

Ser ut til at jeg må gå for Helsport. Tar ikke sjansen på å kjøpe et såpass kostbart telt utenlands. Mye greiere med garanti og skaffe reservedeler her i Norge hvis noe skulle gå i stykker (for det gjør det helt sikkert). Det er jo mange norske nettbutikker som selger amerikasnke telt, men etter norske forhold må man regne med regnværsdager i fjellheimen. Da er det kjekt å ha et tørt telt å krype inn i på en regnværsdag, og ikke et badebasseng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.