Gå til innhold
  • Bli medlem

Bomtur til tross for Semeltind i boks, Besseggen som bonus (1-3.mai 09)


oyvindbr

Anbefalte innlegg

Denne rapporten er ikke verdens mest interessante, men jeg skriver den ned om ikke annet fordi det er ålreit å få turene dokumentert, og fordi det er fint å plukke fram egne rapporter som fremkaller minner i blant.

Jeg og JPV startet fra Bessheim litt over kl. 20 torsdag kveld. Det bar opp til Bessvatn, og planen var å legge seg til på Bandet og stå opp grytidlig neste dag siden målet var Semeltind. Det gjelder jo å komme seg forbi allerede bestegne tinder og opp på nye, så da måtte det bli langt. Men vi forsto raskt at Bessvatn ikke var så veldig mye tryggere enn Gjende nå (Gjende er håpløs nå :P ), så vi måtte stampe rundt vannet såvidt innpå land. Etterhvert ble søvnbehovet påtrengende, og vi slo oss til på noen barflekker litt over halvveis til Bandet.

Det ble ei kort natt under åpen himmel, og kl. 05.30 sånn ca var vi i gang igjen. Det var stadig av og på med skia og opp og ned i terrenget. Ved Hesttjørn fant vi en brukbar leirplass og slo opp teltet. Fin utsikt mot Gjende, Høgdebrotet og Tjørnholstind i småsol. Surtningssui ble herja med av skyer og så utrivelig ut. Semeltind som var vårt mål lå for det meste inni skyene. Men været var litt fram og tilbake, så vi bestemte oss for å prøve i tilfelle underet skulle skje.
Etter en lang og seig tur nådde vi omsider foten av toppen, og siden vi først hadde kommet så langt kunne vi likegodt fullføre. Da ville vi føle oss bedre når vi kom tilbake til teltet. Til topps gikk det greit, våre egne spor var en fin rettesnor for returen og toppvarda var godt synlig. Vi kunne ane det enorme øststupet og syntes det var synd at denne toppen kun ville bli et kryss i lista, men det blir bare i denne omgang, selvsagt skal vi tilbake for å samle på godværsutsikten også :P:)

Etter en avstikker på sørtoppen ble det en lang og pinefull tur tilbake. Men fra tidligere har jeg lært at det bare er å sette på autopilot, så går det over til slutt. Likevel klarte vi ikke å fri oss fra tanken om at det nå er nok med disse langturene på ubestemt tid. Heretter vil vi enten være lenge på en topp og nyte livet eller kanskje sanke topper som ligger nær hverandre og strategisk til i forhold til leirplassen. Det smakte iallfall å komme til teltet igjen.

Dagen etter, altså lørdag, var vi skikkelig late og bare lå og kopa i teltet og hørte på vinden og nedbøren. Vi purka og sov og sto opp i blant for å spre sur nedbør som en viss Monsen kaller det.

Etterhvert vurderte vi om været var ok nok til en kveldstur på Midtre Surtningssui, men ganske kjapt ble vi innhenta av en aldri så liten snøstorm, og da var det lett å snu. Er det noe jeg virkelig ikke gidder så er det å oppsøke topper i nedbør. Noe annet er det om man allerede er godt underveis, men har man valget der nede er det iallfall et lett valg for meg.

Søndagen var jo brukbar da. Selvsagt, siden vi skulle hjem så kunne denne dagen bli fin. Både Besshø og ikke minst Midtre Surtningssui fristet, men da ville det bli altfor seint i forhold til de evinnelige pliktene i dette hersens hverdagslivet, så for å slippe ekstra stress droppa vi alt som het topper. Men vi orka ikke tanken på å vasse i tung og råtten snø langs Bessvatn, så vi tok likegodt turen over Besseggen. Jeg hadde aldri trudd at jeg skulle tilbake dit i livet, men nå var det jo plutselig som en forlokkende bonus å regne. Turen ble fin den! Folk så vi ikke før vi var på vei ned motsatt side av Veslefjell, derimot så jeg en stressa og altfor hvit harepus i full gallopp før Bandet. Den hadde nok grunn til å være stressa, for både jeg og JPV mener at spora vi så etter den avlyste Midtre Surtningsturen måtte tilhøre jerv.

Besseggen kan selvsagt ikke måle seg med stortoppene, men selvsagt er det ei fin fotturrute, og i full ensomhet var det bare å nyte fjellets ro.

Nedturen til Bessheim avslørte at JPV for lengst har blitt en mye bedre skikjører enn meg. Vel nede tok jeg meg tid til å studere litt mogop, og ved parkeringsplassen ble vi møtt av en søt kattepus. :D
Fin avslutning på en tur som ikke ble som den skulle ha vært, men som vi sikkert vil huske lenge.

Jan Petter legger til bilder.

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner at turen sitter i kroppen fortsatt, men det er jo bare en god følelse. Besseggen var artig nok den ja, men det var jo litt stusselig å ikke få være på en skikkelig stortopp når været faktisk var ganske bra på søndag.

Legger ved noen bilder, men dette var vel egentlig ikke turen for de helt store fotografiske høydepunktene :P

post-4299-133474620901_thumb.jpg

post-4299-133474620921_thumb.jpg

post-4299-133474620941_thumb.jpg

post-4299-133474620959_thumb.jpg

post-4299-133474620976_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at folk tar Besseggen på denne tida :)

Vurderte dere ikke kandidaten like bortenfor sørtoppen? Skikkelig kul liten sak det, dog noe utsatt :-)

Etterhvert vurderte vi om været var ok nok til en kveldstur på Midtre Surtningssui, men ganske kjapt ble vi innhenta av en aldri så liten snøstorm, og da var det lett å snu. Er det noe jeg virkelig ikke gidder så er det å oppsøke topper i nedbør. Noe annet er det om man allerede er godt underveis, men har man valget der nede er det iallfall et lett valg for meg.

Helt enig, man får mer enn nok skitvær underveis på turer, om man ikke skal starte i det også, spesielt slik det var meldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kandidaten har jeg ikke fått med meg. Sør for Sørtoppen av Semeltind altså? Kan se om jeg tør prøve om det blir sommer- eller høsttur dit.

Ja det der med været er ikke greit, særlig når man er meg. Dårligere holdninger til ruskevær på topper skal man lete svært lenge etter blant fjellfolk for å finne, sjøl om endel kommentarer her i det siste tyder på at jeg har endel med meg likevel. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårligere holdninger til ruskevær på topper skal man lete svært lenge etter blant fjellfolk for å finne, sjøl om endel kommentarer her i det siste tyder på at jeg har endel med meg likevel. :lol:

Å, du skal ikke behøve å lete så veldig lenge Øyvind. :D

Jeg skal gi deg en hard kamp om den tronen der. Tidligere var jeg langt mer tolerant mht drittvær på toppene, men nå skal jeg ha godt betalt for å dra på topptur når været er dårlig, og utsiktene resten av dagen også er dårlige.

Forøvrig artig variant av rute til Semeltind det er Øyvind! Den toppen ligger jo i utg.punktet langt fra bilvei av 2k'ene, men dere synes det kanskje var for nærme lell? :wink:

Fin tur og rapport igjen Øyvind! :) Synd været, eller ihvertfall skyene, ikke holdt seg der de bør være - over toppene. Eller var fraværende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var egentlig mer enn langt nok til Semeltind, iallefall det stykket der vi bar full oppakning. Det var et fole slit (som vi sier på sunnmøre) underveis, men det er moro å tenke tilbake på en sånn tur i ettertid. Været får vi gjort fint lite med, men når en først er i området så må en jo nesten gjøre litt ut av det..og dermed kanskje ta en topptur eller to selv om skodda henger tjukt rundt toppene. Så får en heller komme tilbake i godvær senere og nyte utsikten :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Semeltind ligger definitivt ikke for nærme i forhold til riksveier, men joda, det er jo en vei i Leirvassbuområdet som etter min mening ikke hadde trengt å eksistere så langt inni fjellheimen. :D

Jeg har nok ikke like god værstatistikk på topper som deg Nils, men etterhvert har gråværstoppturene kommet i kraftig mindretall heldigvis. :D

Er litt moro med såpass lange turer, men man får litt nok også. Blir endel opp og ned før man kommer til saken. Men sånn er det når man skal på nye topper på denne årstida. Man skal likevel passe seg for å bare tenke nytt. Det har ført til at jeg ikke har vært i Leirungsdalen på snart 2 år, og jeg savner virkelig stemninga og toppene der.

I år har jeg lyst til å nyte mer, ikke bare dure videre fra topp til topp mellom Surtningssui og Austre Memurutind eller over Tverrbotntindan eller å gå på Stølsnostind fra et ukurant utgangspunkt. Det er jo tross alt tida på selve toppen som er høydepunktet på turen, og derfor savner jeg godfølelsen fra Vestre Leirungstind hvor vi tok livet med ro i ca 3 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.