Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av kniv


123hjk

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 5 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei!

Coldsteel srk er ikke noe dumt valg som en alround kniv. Har brukt den en del selv og er veldig fornøyd med ytevnen kontra størlse/vekt. Ellers er jo fallkniven a1 lit større og tyngre også et godt valg (persjonlig favorit). Kommer jo lit ann på hva du skal bruke kniven til men til kutting av ved osv. blir nok srk lit i minste laget. Ut i fra min erfaring bør du opp i rundt 20 cm blad helst med lit tyngde i forhold til sameknivene (som egner seg brukbart til brødkniver(min ligger i skuffen)) Kniver av den størlsen er lit uhånterlige til fiskesløying osv. Har selv en coldsteel recon scout jeg syntes fungerer greit ellers kan jeg tenke meg at fallkniven a2 er en super kniv uten å ha prøvd den. I en solid kniv har du i allefall turføllge mage år fremover antaglig livet ut eller til du evt. mister den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du "sikter" mot en Cold Steel, eller alternativ til denne, så leser jeg det dit at du ønsker en kniv som skal være noe "mer" enn bare en bruksgjenstand. Ikke uenig i at Mora kanskje gir "mest kniv for pengene", og at Brusletto og Helle har mange gode brukskniver, men kanskje ikke helt det du vil/skal ha.

Spanske Cudeman har noen gode, mindre kniver i sitt sortiment, men slirene her er elendige. Det kan jo kanskje være en åpning for en ny hobby - lage lærslirer. Ikke spesielt vanskelig - og ikke spesielt dyrt heller.

Min samekniv henger for det meste på veggen. Synes personlig at den er litt for lett i forhold til størrelsen (blir litt feil balanse). Favoritten, til allroundbruk, som er mest med på tur nå for tiden er en Puma White Hunter. Den er stor og tung nok til å "hugge" over raier og busker og skjærer igjennom hele brødskiva, samtidig er den liten nok til at den ikke blir klønete å bruke. Litt butt i bladet til å være eksemplarisk ved å sløye fisk er vel ankepunktet. Selvom Puma gikk konk for noen år siden, så finnes det fortsatt et bra utvalg til slags på bl.a. e-bay.com, eller sjekk www.weberknives.com. Jeg kjøpte min der for noen år tilbake. OBS! White Hunter er mindre enn den kan gi inntrykk av, når man ser de avbildet. Totallengde er rett under 27cm, og bladet er ca. 15,5 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett valg så har vel Cold steel og Fällkniven vesentlig bedre knivstål enn f.eks brusletto og helle.

Har selv en Master hunter fra førstevnte, primært til jaktbruk, men egner seg godt til generell bruk. Du får fatt i den for rundt 6-700 hos XXL. San Mai II stålet har vel ca 14 % krom, burde mao være tålelig bra mot rust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Jeg leser i dette forum en grei og avslappet prat om kniv. For meg er en kniv ikke bare et hvilket som helst verktøy til billigst mulig pris. For meg er kniv kunst og funksjon i forening med det ypperste av kvalitet. Dette er ikke jåleri, som jeg fullt ut skjønner at flere vil mene. Men jeg har levd så lenge med naturopplevelse kombinert med jakt og fiske, at jeg har MANGE kniver. Hver enkelt av dem er en del av min totale rekreasjon når jeg drar ut på tur (aldri sur, kan ikke sies for ofte, er like livsforlengende og berikende hver gang). For meg er kniven en partner som jeg må stole 100 prosent på, og jeg har fått et nært opplevelsesforhold til de fleste av dem. I dag er det få fabrikk-kniver som holder topp kvalitet. Særlig ståldelen kan det sies mye om. Da er custom-smedene eneste alternativ. Jeg bruker nå (alt etter hvor jeg skal) enten en Randall nr 12, med 8 tommers blad i 01-stål, evt. Bob Loveless sin "big black" som "dispatch"-kniv på villsvinjakt i Sverige (synes Fox sin svære dolk som svenskene liker blir unødvendig tung). Min "kjærlighet" som kniv (og mest brukt) er finske Janne Marttinii sin Ilves med ekstreme 24 cm blad i hardt kromstål. Alternativt Iisakki Jarvenpaa sin samekniv med 15 cm blad. Den siste i eventyrlig seigt highcarbon-stål. I løpet av over 25 års bruk, har jeg kun en gang brukt bryne på Randall, men da hadde eggen truffet granitt under litt for ivrig bruk. Knivene er like fine, men lærslirene ser fæle ut. Sånn blir det, og sånn skal det være"! Mitt ringe poeng som gammel mann, er at jeg synes det er rart at folk som bruker formuer på biler og børser osv. synes at en kniv til over 500 kroner er dyrt! Hvis kniv er viktig, så legg lista høyt! Man lever bare en gang. Det forhindrer ikke at jeg synes Mora-knivene er utrolig kvalitet i forhold til prisen, eller at Fallkniven lager mye bra, selv om jeg aldri har likt konveks egg. Vi har teknologisk viten i dag til å smalne konveksovalen, uten å svekke eggen. Hvis noen er interessert i knivstål, så f.eks. logg dere inn på Jay Fisher. Ellers synes jeg det er fenomenalt at flere og flere av dere lager sine egne kniver. Det er sånn dere finner ut hvor dårlige mange fabrikk-kniver er! Mvh Zen06.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg kjøpte meg en Cold Steel SRK i fjor. Jeg har ellers brukt en 8" samekniv og en Leatherman, men synes ofte at samekniven har blitt litt for stor til normal/lett turbruk. Jeg var derfor på jakt etter en mer hendig kniv, men som samtidig var solid og anvendelig. Etter en del undersøkelser endte jeg opp med en CS SRK. Jeg skulle gjerne hatt en Fällkniven, men den koster vesentlig mer enn en SRK. Jeg kikket også på diverse kniver fra blant annet Helle, men endte opp med SRK fordi den hadde tyngde og god balanse, bra stål, godt grep og en solid slire. Så langt er jeg veldig fornøyd og samekniven er parkert hjemme. Jeg har fortsatt med Leatherman'en på tur, men SRK'en har vist seg å være veldig anvendelig - akkurat som jeg håpet: nesten like anvendlig som samekniven, men mye, mye hendigere. Så langt har jeg intet problem med å anbefale SRK.

Jeg har også prøvd Mora-kniver og de fungerer bra, men trenger ofte en omgang med brynen før turen. Jeg synes de er for lette i bladet i forhold til feks SRK og derfor ikke like anvendelige, men til lette jobber er de fin-fine. Du slipper også å gråte blod hvis du mister den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.