Gå til innhold
  • Bli medlem

Lomseggje og Hestbreapiggane 30. april-1.mai 2009


500fjell

Anbefalte innlegg

Det ble et par turer over 2000 meter denne helgen også. Men yr.no spilte ikke helt på lag med oss denne gangen. Likevel koser vi oss alltid på tur! På torsdag gikk jeg alene på Lomseggje ad en "ny" trasé? Og på fredag ble det Hestbreapiggane med Atomsilda og Mayhassen som hyggelig turfølge! :)

Takker disse to for en fin tur i går, og her ligger rapporten:

http://tinderanglerne.blogspot.com/2009/04/lomseggje-og-hestbreapiggane.html

post-3251-133474620525_thumb.jpg

post-3251-133474620535_thumb.jpg

post-3251-133474620545_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kul rute oppt til Storivilen.

Jeg har jobbet ute i hele vinter og at yr.no tar feil er vel ingen bombe, jeg har aldri opplevd så mye bom noen gang. Var selv oppi Skjåk tidligere i uka for å ta Holåtinder siden yr hadde meldt bra. Det ble møkkavær og siden jeg er ganske kresen på været ble det ingen topptur. Har blitt anbefalt å sjekke opp Pentvær.no/Storm og jeg ser at Yr og Pent har ganske forskjellige spådommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atomsilda: Vi kunne nok hatt litt labrere tempo, jeg er enig i det. Er egentlig litt glad for at vi ikke tok Hesthøe, for jeg har lyst til å oppleve dette området en gang i fint vær. :)

Alek: Ruta opp til Storivilen burde flere titte på! Tror den er mye bedre enn traktorveien fra Krokstadteigen. Angående værmeldinga har yr.no bommet flere ganger, men nå var det totalbom både torsdag og fredag! Og søndag som skulle bli preget av regn er det sol i Jotunheimen (se webcam). Jeg bruker også pent.no og de spår ofte forskjellig fra det yr.no sier, men de spådde også sol fra klar himmel torsdag og fredag. Får håpe du får tatt Holåtinder i fint vær en gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde helt klart vært i Jotunheimen i dag hadde værmeldingen vist riktig. Hele tinderekka nord for Bygdin lyser opp i dette øyeblikk. I følge Yr skulle det vært nedbør der jeg bor, men neida, været er helt ok det. Det stemmer derimot mye bedre med pent.no Holåtinder skal helt klart gåes i godt vær, utsikt er det viktigste for meg og det er langt mer motiverende å gi seg i kast med slike lange turer når man ser hvor man er. Neste gang Storivilen skal bestiges så blir det via din rute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en flott tur Sondre og Øyvind!!! MEN, man må huske at man har med en "eldre mann" ...

Trist at ungdommen ikke har respekt for eldre lenger, Hvor skal dette ende :lol:

Ja Sondre, det går greit å gå opp i skaret mellom Vestre og vestraste u stegjern, såfremt ikke is/knallhard skare.

Det er brattest de siste tja 10metrene mot skaret.. Jeg gikk ned der u stegjern ved å sparke inn spor, men måtte oppatt igjen da den gangs turkompis ikke var videre tent. Bratt er det der!

Flott tur dette, og med 10 timer må vel tempoet vært ganske solid vil jeg tro :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggen fra midtre til nordre er langt mer luftig og ikke minst utsatt enn mot Austre Surtningssue etter min mening. Mayhassen mente den var på linje med Uranoseggen... Det er nok like raskt å gå i østflanken så lenge det ikke er rasfare eller isete der, men eggen er jo klart morsomst. :lol: Den er ganske smal, med et-to crux en må over som nok er det gule trekantstedet.

Andre bilder av eggen fra tidl. rapporter:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=2908

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=10818 (ovenfor vindgryta midt i bildet er cruxet som er en smal "regnbuebro" en balanserer seg over).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.