Gå til innhold
  • Bli medlem

Lange kajakkårer


Anbefalte innlegg

Annonse

Men hvorfor så lang?

Det er en bred kajakk (76 cm) og man sitter forholdsvis høyt (native watercraft ultimate 14,5). Jeg er selv 1.90m, og ser at leverandør anbefaler den lengden på åra.

Ser at mange lager lange årer, men det er som kjent lite utbredt her i landet.

Skal prøve eian. Takk for tipset.

Vet ikke hvordan det er med grønlandsårer til slike kajakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var selv på jakt etter en kajakkåre på 240 cm i fjor høst. Endte opp med en todelt Lanha treåre fra Bottolfs Verksted AS i Vikersund. En av få årer jeg fant på 240 cm her til lands.

Ellers er det mulig at Vestfold Ships i Tønsberg selger treårer fra Klepper, er ørlitelitte grann usikker på dette, men i så tilfelle er Klepperårene også på 240 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Jens e:

Kan du dele litt info med oss om type/modell/vekt/lengde?

I 240 cm hadde de følgende årer;

TyWarp - Karbon T1

TyWarp - Glass T2

Brasca Hurricane 60- Karbon

Jeg endte opp med TyWarp, T1.

Johnpd: Grønlandsåren er meget tradisjonell. Tar selvkritkk der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Båten din ser ut som kanoårer også kunne være et alternativ?

Grønlandsk åre i den båten ville være blasfemi, men hva så? Jeg padler selv polyetylen med grønlandsk åre til.

Grønlandsk 'stormåre' er også en tanke. Den er en kort kajakkåre eller en lang kanoåre, avhengig av hvordan du holder den.

Antar at båten en mer retningsstabil enn en kano. Valg av åre kan avhenge av om du padler den som 'kajakk' i åpent vann, eller som 'kano' i trangt farvann og tett oppunder land. Dere manøvrerer nok bedre med kanoårer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.