Gå til innhold
  • Bli medlem

Ally forsterkningsstripe


Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg slet ganske lenge med å få til å lage forsterkninger i baugene.

I begynnelsen prøvde jeg med små biter på ca 4-5 cm som jeg limte i overlapp. Dette virker kun middel brukbart og lekker altfor lett.

Jeg prøvde med langsgående stripe men dette endte opp med for mange bobler og vabler.

Jeg har tilslutt funnet en måte som virker bra. Jeg bruker nå biter på ca 30 cm som jeg limer på tvers av baugen. Disse bitene legger jeg i overlapp(ca 1 cm overlapp). Det blir uansett en vable midt på hvert stykke. Jeg klipper derfor ett spor slik at jeg kan legge hele forsterknings-stripen skikkelig på plass uten bobler/vabler. Jeg bruker MASSE lim og med en gang jeg har lappen på plass så taper jeg den fast ved bruk av scotch tape. Slik holder den seg på plass mens limet setter seg.

Du må selvfølgelig bruke aceton før du limer og/eller pussepapir for og rubbe opp overflaten. (dette gjelder jo enhver reperasjon på allyen)

Håper du forstod denne forklaringen, ikke helt enkelt å forklare skikkelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har limt på forsterkninger langs baug og under kjøl samt langs sidene på en 17DR som en kamerat eier.

Start med å legge kanoen oppned på et bord e.l. slik at du får en fornuftig arbeidshøyde.

Fest forsterkningsremsen øverst på baugen med f.eks. gaffateip, legg remsen forholdsvis stramt langs kjølen, forbi spring, og fest den igjen med gaffa når du er kommet til undersiden.

Klipp så spor i remsen inn mot springspant fra begge sider (ca. 3 cm. kutt inn) for å kunne forme/brette remsen best mulig etter springspant. Materialet har ikke mye stretch i seg. Dette gjelder for området hvor spantet har mest vinkel. Disse kuttene blir vulkanisert senere under limingsprosessen. Når du limer er det bra om limskjøtene går med vannstrøm og ikke mot vannstrømning.

Legg så det du trenger av forsterking videre under kjølen og fest med gaffateip der du avslutter.

Vi valgte å ikke ha forsterkning under hele kjølen men avsluttet ca. 1.5 meter foran og bak.

Marker deretter med en tusj langsetter der hvor remsen er plassert, fjern deretter remsen.

Rubb så innenfor markeringene med et fint slipepapir og vask med aceton for å fjerne avslepet masse samt evt. fett. Husk å vaske remsen også med aceton.

Ha så lim på remsen og innenfor rubbet område. Vent til limet ikke er klebrig når du tar på det med fingeren, nå kan du legge på remsen.

Vil anbefale deg å få hjelp av et par ekstra hender, det gjør det lettere å legge og strekke remsen.

Vi valgte også å legge en remse på hver side av kanoen lagsetter spantet som stikker mest ut, da kanoen gjerne får noen skrammer og rifter langs dette spantet.

post-583-133474620429_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei har elvemodellen og takkar begge to for gode tips, har andre tips/erfaringar å komma med så sett eg stor pris på dei også. Har nokon erfaringar med at stripene dett av? Eller er dei limt for alltid når dei først er kommen på?

Igjen takk for gode tilbakemeldingar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei har elvemodellen og takkar begge to for gode tips, har andre tips/erfaringar å komma med så sett eg stor pris på dei også. Har nokon erfaringar med at stripene dett av? Eller er dei limt for alltid når dei først er kommen på?

Igjen takk for gode tilbakemeldingar! :-)

Limingen sitter så det holder. Kanoen fikk noen skrammer for 5-6 år siden, ble lappet med biter på ca 5x5 cm. Bitene sitter som støpt dersom grunnlagsarbeidet er skikkelig gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotters, då trur eg eg skal gjere eit forsøk på å få lagt på ei forsterkningsstripe midt under før sommaren setter inn for alvor! Blir litt skraping mot steinar og slikt i grunne bekkar og mot land her og der! Takk for alle gode tips:) Ha ein flott kanosommar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iht. Bergans er instruksen på limet ikke helt riktig. på flasken er det sagt tørketid 5-10 minutter trur jeg, og en bisetning om at det skal vare fingertørrt. Jeg limte hele stripa i 3 varmegrader og limet var knøkk tørrt på mindre enn 3 minutter. Stripa feste ikke i det hele tatt. Så prøvde jeg å bruke konas babyliss (Like hun ikke :lol: ) og varme hele stripa i mens jeg ihverksatte kanomassasje på sitt beste. Det virket.

Sinna ringte jeg bergans og fikk som vanlig veldig bra service og råd.

Mine anbefalinger:

  • Ikke vent 5-10 minutter, vent til limet er presis fingertørrt.
    Lime kortere sesjoner av stripa (30-40 cm).
    ved å blande i ekstra aceton blir limet enklere å jobbe med.
    Ha konas hårføner i lomma hvis limet tørker.
    Lime utendørs.
    Ikke stress, planlegg

Metode:

  • Jeg feste hele stripa uten å klippe.
    Jeg bruke gaffa på den ene siden, og markerte med kulepenn den andre.
    Tilpasset med saks i endene.
    Så brette jeg opp hele stripa.
    Ruggede med et grovt sandpapir på kano og stripa. (Stripa er glattere på den ende siden, den brukte jeg ut.)
    Limte og lat det tørke for lenge.. ikke gjør det.
    Brett tilbake.
    Kanomassasje..
    av med gaffaen og bruk rødsprit for limrester.

Lykke til.

Cavey

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme som Duct tape.. :lol: Sølvgrå bred tape med "vevd" kjerne og utrolig bra lim.

Ordtak: Får du ikke fikset det med gaffatape, så har du ikke brukt nok.

Annet ordtak "If you can't duct it fu** it" 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK! Forstår. Den er kanskje glassfiber armert. Finnes den i mange bredder? HVilken bredde passer å forterke med?

Sitter den godt i vann? Hvor kjøpes den?

PS! Er elektriker strips bra for å holde spanten på plass?

Bestillte meg en Ally 16,5 i søndags (igår). Det var stort sett utsolgt, men Sportsdeal.no, hadde tydeligvis på lager. Ellers var det venting til neste år. Noen modeller kom til høsten. Rart at ikke Bergans spotter fram flere, virker som det er bra drag i markedet.

//BYE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror gaffatapen kun finnes i en bredde? Jeg har iallefall aldri sett variasjon her. Bruk standarden, den er gulle god. settes tapen på skikkelig tørt underlag så sitter det skikkelig godt. Jeg brukte det på min månedstur i fjor og det holdt seg på plass hele turen!

Mange bruker strips i kanoen. Jeg vil si det kun er aktuelt hvis du skal padle veldig lenge uten og måtte demontere kanoen. Vi stripset i fjor, da padlet vi i ca 14 dager uten demontering. Det fungerte veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestillte meg en Ally 16,5 i søndags (igår).

//BYE

Gratulerer! Vær nøye de første gangene du setter opp kanoen, ikke forsøk å gjøre det for fort. Stengene vil etterhvert lage "spor" i bunnduken. Er du nøye får du en kano som går bedre i vannet. Se tips her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS! Er elektriker strips bra for å holde spanten på plass?

Ja, det er det eneste som er garantert å funke. Min konklusjon: Til pen og snill bruk er orginalstripsene helt greie. Skal du bruke kanoen hardt så monterer du med elektrikerstrips.

Orginalklipsene virker bare sånn noenlunde. Ved hard bruk (mye stryk = mye påkjenninger og bevegelse i konstruksjonen) vil noen av dem løsne. Ingen stor sak, du merker ingenting før du i et rolig øyeblikk legger merke til at et par av klipsene er løsnet og da fester du dem på ny. Klipsene knekker også lett ved uvøren behandling. En kamerat ringte Bergans og fikk grei beskjed om at de tøffe Bergansgutta brukte strips alle sammen.

Gratulerer med ny kano :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det "ekspedisjonssettet" til Allyen dere bruker når dere skal forsterke kanoen? Følger det med nok lim til å lime på alle remsene?

Er det som er greit å ha hvis man har tenkt å bruke kanoen skikkelig, men hvis man er forsiktig og behandler den bra i 15-20 år så holder det massevis med bare et par lapper i reserve og macgyverteip(Gaffa/Sølvteip)..

er altfor lite lim i ekspedisjonssettet til bergans,min erfaring var at det var nok lim til 3-4 5,5 m remser 3 100ml tuber

er avhengi av temperatur og slikt.anbefaler å kjøpe ei 500ml flaske i tillegg, hvis du har planer om å bruke alle 5 remsene på 5,5 til å forbrede kanoen for de hardføre turene.

dette er jo noe bergans burde ta tak i,hvertfall informere om..så stiv pris på ekspedisjonssette fra før av, også man må bruke 3-400 kroner mere for å få en akseptabel mengde med lim til settet..

http://www.amfibi.no/display.aspx har snart 500ml på lager.. god kundeservice har dem også :D

Kjøpte en 87mod 15ft ally av faren til en god venn,godt brukt men er i vanvittig god stand.litt slitt men helt tett.

jobber med å legge på slitasjeremser nå om dagen, snart ferdig :D

takk for tips om hvordan man limer memmbrann på baugen på denne siden :D skal gjøre ferdig ally`n til helga tenker jeg.

noen som har erfaring med å legge de øverste slitasjeremsene på innsiden(mellom de nest øverste staga og duken) ?

IMG_0983.jpg

IMG_0978.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Finnes der alternativ til Bergans limet som er billigere og er det nødvendig å forsterke andre steder som f.eks beskrevet i innlegget over

slitasjeremsene på innsiden(mellom de nest øverste staga og duken) ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes det sikkert. men det er jo ikke dyrt i den betraktning syns jeg da. Bruker jo ikke stort av limet.. jeg kjøpte den store flasken og har limet 3 lange striper og noe eksta foran og bak, og har fortsatt 1/3 igjen. Å kjøpe noe sniklim og ende opp med et dårlig resultat er ikke noe o foretrekke. trur det er mere o spare på å få sydd opp overtrekket hos oldemor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Limet er vistnok det samme som Bostik kontaktlim 1782.

Ally lim koster vel 89 for 90 ml.

Bostik koster 69 for 100ml. Dog fåes denne kjøpte i 1 liters pakning til 250.

1 liter er vel slitsomt å ha med seg så en må ha det på en mindre pakning.

Ser vel egentlig mest behov for å kjøpe det når en skal montere forsterkningsstriper, helst da mer enn 1. Mange setter på 5 stk. Da sparer man jo fort inn limtubene.

Til reparasjonsarbeide i felten vil jeg tro man kommer langt med en vanlig tube.

Har ikke brukt noe enda selv. KJøpte egen tube da jeg satte på forsterkningsstripe midt under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Limet er vistnok det samme som Bostik kontaktlim 1782.

Ally lim koster vel 89 for 90 ml.

Bostik koster 69 for 100ml. Dog fåes denne kjøpte i 1 liters pakning til 250.

1 liter er vel slitsomt å ha med seg så en må ha det på en mindre pakning.

Ser vel egentlig mest behov for å kjøpe det når en skal montere forsterkningsstriper, helst da mer enn 1. Mange setter på 5 stk. Da sparer man jo fort inn limtubene.

Til reparasjonsarbeide i felten vil jeg tro man kommer langt med en vanlig tube.

Har ikke brukt noe enda selv. KJøpte egen tube da jeg satte på forsterkningsstripe midt under.

Dette bostik limet kjøpte jeg hos byggmakker og det kommer i ett 1 liter spann. Limet er helt identisk (jeg brukte produksjonsnummeret som står på flaskene). Jeg driver i byggbransjen og sjekket derfor tilfeldigvis hos selgeren min om dette limet var å oppdrive. Det var det og ble levert på ett par dager. Det limet som bergans selger er bostik sitt lim satt i en annen embalasje.(og prisen 3 dobblet ca)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.