Gå til innhold
  • Bli medlem

Elg, bjørn og moskus..


apekatt

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om gå fra lillehammer til trondheim i slutten av mai. Har aldri vært ute å gått på ordentlige turer i skog og mark før, bortsett fra klasseturer og lignenede. Jeg har stor respekt for naturen. Men trenger jeg og bekymre meg for å møte bjørn elg eller moskus på denne turen, isåfall hva skal jeg gjøre hvis jeg gjør det. Jeg har ikke med meg våpen på denne turen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du går alene, hjelper det å plystre og nynne litt. Går du i gore-tex bråker du nok til skremme hvasomhelst :wink: Dyr er stort sett reddere enn deg og du har nok flaks om du får se ett av disse dyrene på relativt nært hold. Moskus er vel det du har størst sjanse for å se.

Bjørn er farlig dersom du a) Overrasker en binne med unger eller :lol: overrasker en bjørn som spiser.

Moskus kan bli litt olme, de også, så dersom de begynner å grave med frembena og snøfter, er det på tide å rygge. Skulle den ta sats mot deg, spring i nedoverbakke, det sliter moskusen litt med.

Dyreangrep på mennesker er ca ikke-eksisterende i våre trakter, da står det litt verre til med vår firbente venn; hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

som det er sagt, lag litt lyd, nynn og plystr når du går i tett vegetasjon og ikkje har oversikt. Er elg og kalv som kan vera int å møta på, men har fleire gonger passert ku og kalv på nært hold så dei fleste er ikkje aggresive. Moskus, sikkerhetsavstand ca. 200 m, dei gidd normalt ikkje koma springande etter deg så med mindre du trakkar deg tett opptil dei så går det fint. Dessutan så vil du nok møta dei i opent lende og då er det jo ikkje noko problem å få auge på. Flotte dyr foresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor sommer gikk jeg en tur fra Kongsvoll til Reinheim. Og da rett ved stien møtte jeg en Moskus. Den var ikke aggresiv, den bare gresset, men jeg gikk raskt videre etter att jeg hadde tatt noen bilder av den. Var ikke mer enn ca 10 meter mellom oss. Det var en litt spennende opplevelse spesielt siden jeg litt tidligere hadde lest ett skilt at det var 200 meters sikkerhetsavstand til Moskus.

post-5639-133474620313_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi så spennande, korleis reagerte den på deg, nyskjerrig eller totalt oversåg den deg?

veit at det kan stå dyr i fjellbjørkeskogen nedover mot Kongsvoll, men har aldri høyrd om dyr som går til angrep der.

Mens jeg tok bildene beveget den seg rolig mot meg samtidig som den gresset. Det virket nesten som den overså meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått inntrykk av at stadig flere "nykommere" ønsker å legge ut på langtur uten noen særlig erfaring, det virker som dette er en trend. Jeg blir litt bekymret av denne utviklingen pga at mange har manglende kunnskaper, men på en annen side er flott at folk har lyst til å oppleve langturer og turer generelt :D

Siden du skriver at du ikke har vært "ordentlige" turer før så vil jeg anbefale deg å begynne i det små med helgeturer med 1 eller 2 overnattinger, blant annet for å venne deg til utstyret og bare det å være på tur. Etter så du begynner å bli vant kan du øke på med turer med lenger varighet, fra 3 dager og opp til en uke. Ta det gradvis, bygg opp erfaring og bli trygg på deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne turen er sånn sett grei for en som ikke har så mye erfaring. Det er jo masse steder å stoppe skulle det bli nødvendig.

Du skal være veldig heldig hvis du møter bjørn. Mer bamse dess nærmere svenskegrensa du kommer, men de aller fleste som bor i de områdene har aldri sett en.. Heng kaffekjelen utenpå sekken og la den skrangle mot noe, så er du sikret at du ikke kommer overraskende på den.

Som det er sagt over kan du unngå moskusen ved å gå øst for E6 over Dovre. Knutshøområdet og Forelhogna er også områder det er verd å besøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.