Gå til innhold
  • Bli medlem

Skardstind...


Atomsilda

Anbefalte innlegg

Annonse

Med stabile snøforhold er jeg rimelig trygg på at du går opp der usikret JHA.

Jeg har gått der du skisserer. Har også gått "Mayhassen-route" (renna midt mellom der du skisserer og blå rute på bildet til Morten). Har også gått grønn rute som Morten skisserer til midterste rødsirkel. Derfra og opp gikk jeg blå rute videre opp.

Etter mitt syn er den grønne/blåe ruta den enkleste, men bratt er det oppi der uansett.

Gled deg, Skarstind er morsom og "potent"

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=11455

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=12169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer bare på om noen vet om det ligger et fast tau på det vanskelige punktet under Nåla...Er usikker på om dette punktet er såpass vanskelig at man bør sikre her..Sannsynligvis er det vel forholdsvis lite snø der oppe nå!

Hvilken rute skal du gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ,

skardet mellom skardstind og nåla kan fint gåes uten tau om forholdene er bra,

da jeg gikk ned her var det vått og vi brukte et fast tau som lå her, tauet er ikke til å rappellere med!!

det er bratt på det aktuelle stedet,mye grov ur ned til breen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slutten tå mai i fjor gikk vi på stegjernfronttagga på ei tynn isplate oppå fjellet den siste bratta opp til skaret. Tauet er halvmorkent, og burde fjernes (tar du det med deg Jørn). I tillegg er det potte stygt. I fjor var det stort sett vekk i snøen.

Dersom det ligger nysnø på fjellplatene ville i alle fall jeg syntes det var svært ekkelt. Det er dessuten ofte smeltevann eller is på steinplatene der. Er jo ikke vanskelig i det hele tatt (på tørt fjell) men det er luftige omgivelser og ganske bratt.

Du får litt forskjellige svar her, men du finner det jo snart ut selv :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis er det vel forholdsvis lite snø der oppe nå!

Har ikke sett Skardstind fra den sida som du tenker deg opp, men i helga så var jeg på Storjuvtind, samt prøvde meg på Ymmelstind, og der var nord-vest sidenes kliveparti "plastret" med snø. På Storjuvtind endte det med at jeg gikk opp fra sørsiden i stedet for eggen opp, mens Ymmelstind med mer utsatt kliving ble droppet. Nå er jo Skardstind mer vest-sørvest vinkla og sola har kanskje tint mer, men ville kanskje vurdert å ha med stegjern, øks, tau for å unngå bomtur :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det flere kommentarer ja :lol: Satser iallfall på stegjern og isøks....og er tauet så morkent og dårlig som du sier så kan jeg vel ta det med meg....så sant ingen blir sure på meg for det da!! Turen er planlagt neste helg...hvis godt vær. Det vil JEG ha på mine turer!! Det jeg er enda mer usikker på er hvordan vi skal klare å komme ned ved hamrene mot Vestre :wink: Det kan vel bli litt spenstig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er enda mer usikker på er hvordan vi skal klare å komme ned ved hamrene mot Vestre :D Det kan vel bli litt spenstig..

Hehe, hvis dere skal følge rett over hamrene hele veien mot Vestre, så ER det spenstig. :D Blir ikke akkurat mindre spenstig ved at dere, etter hva jeg skjønner, ikke har klatret opp hamrene først og dermed har gjort dere litt kjent med de. Men, dere har jo alltids omgåelsen i flanken mot sør, den mer kjedelige veien, eller "chicken-route" om dere vil :) , hvis dere ikke har med utstyr til å rappellere. Men det skal jo være nokså bratt ved en omgåelse også, uten at jeg kjenner detaljene der.

Dersom det ligger nysnø på fjellplatene ville i alle fall jeg syntes det var svært ekkelt. Det er dessuten ofte smeltevann eller is på steinplatene der. Er jo ikke vanskelig i det hele tatt (på tørt fjell) men det er luftige omgivelser og ganske bratt.

Når det gjelder ruta opp mot Nåla, som Morten snakker om her, sitter jeg med samme opplevelsen som han. Jeg gikk opp der på tørt føre i august i år 2000, og husker opptaket til skaret mellom Nåla og Skardstind som noe mer bratt og vrient enn forventet. Det var ikke vanskelig, men det rant bittelitt vann nedover noen hyller og steiner der. Jeg måtte tenkte litt over at takene satt og fotfestene var trygge. Det var ikke svimlende høyt opp der, men høyt nok til at et fall fristet lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det f.eks lettere å ta seg opp den blå ruta som Morten har tegnet inn, enn det er å gå ruta som ender opp ved innsteget til Nåla? Sist nevnte rute ser utsatt ut den siste biten og et fall/utglidning der kan sikkert være fatalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg synes jeg fant en svært grei (les enkel) vei til toppen den 29. september 2002,

etter et betydelig snøfall. Været var dessverre svært usiktbart og tåket..

Kom fra Dumhø og fulgte det som nå er tegnet som grønn rute (se nedenfor), kan ikke

skjønne annet enn at det må være MYE enklere/tryggere enn den røde (som går nedenfor

klippen "HO"). Absolutt ingen vansker. Såsnart man er på den steinete ryggen som går oppover

følger man denne (blå rute), ikke spesielt bratt og grei å gå (ingen klyving her). Oppe på skulderen

går man så ganske horisontalt under, men tett inntil de to klippene. her er terrenget ganske

flatt og lettgått. Sving venstre, opp den brede snørampen (som heller ikke er bratt) og gå omlag

30 meter. Man skal da se en noe V-formet "renne" som går opp til høyre, fra bunnen ser det ut som

den går til horisonten. Antagelig som tegnet med mindre det er en grei og tydelig renne et like

stykke høyere opp?? Denne rennen kan klyves enkelt (iallefall uten problemer på snøføre), dette er

det eneste stedet på ruten der det er litt bratt, men stedet er meget beskyttet, man kan ikke

falle (rettere SKLI) ned mer enn 2-3 meter.. Deretter rusler man opp til hovedryggen og følger denne

til toppen. Turen er beskrevet på : http://www.ii.uib.no/~petter/mountains/2000mtn/skard.html

Hilsen Petter

post-237-133474620451_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for det Morten! Da får vi bare håpe på godvær og fine forhold! :) Det blir mange topper denne dagen dersom alt går etter planen, men ikke alltid går ting som man håper...slik som nå på fredag,he,he. Rapport kommer fra Sondre etterhvert. Har lært meg at nå etter mange turer at man "tar en av gangen"...og at det ikke er en skam å snu! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.