Gå til innhold
  • Bli medlem

Havkajakk i plast for store bamser


Mjøllner

Anbefalte innlegg

Jeg er en røslig (tjukk, sexylubben osv osv:)) kar på rundt 130kg, med ca 20 kg som er mulig å få bort med litt jobb (padling for eksempel) Dvs at jeg ønsker en kajakk som har en høy vektklasse, da jeg kommer til å ha med litt kit også. Er det noen som har noen erfaringer rundt kajakker for store folk? Som nevnt i tema må det være plast og havkajakk...

Blir glad for alle kommentarer, men ikke skriv at jeg burde slanke meg først, for det er nettopp derfor jeg vil begynne å padle blant annet.. Har trent mye vekter så noe særlig under 100-110 kommer jeg nok ikke uansett... :P

Mvh

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tjohei...

Current Designs - Storm --> føres blant annet av Aktiv Fritid i SAndvika

Dagger - Exodus --> importør er Eian Fritid

Begge disse er gode kajakker i bra kvalitet.

Jeg opplever at plasten og finishen på Dagger er noe bedre enn Current Design, men ikke så enorme forskjellen.

Husk at mye av den gode padleopplevelsen ligger i en god åre...

Vest og trekk kan godt være av den billige sorten, men jeg anbefaler på det sterkeste å kjøpe ei åre som er i klassen over superbillig...

Jeg vil IKKE anbefale Prijon Kodiak...

Stabilitetsmønsteret og setet er både etter min mening og en kompis (ca 110kg) som kjøpte en slik en i fjor vår ikke bra.

HAn solgte forøvrig Kodiak'en og kjøpte seg en britisk formet kajakk med senkekjøl og koser seg nå på vannet med både tur og lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å ta egenrednign med en Prijon kajakk?

Samtlige modeller har den svakheten at ryggstøtta legger seg fremover også blir du sittende oppå den når du kommer nedi kajakken...

Dette gjelder både Prijon Catalina som min kjære hadde, Prijon Barracuda som en veninne har, Prijon Kodiak som en kompis kvitta seg med og alle andre prijon kajakker som har vært med på noen av kursene jeg har hatt...

MVH

Dan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med egenredning? Jeg har praktisert T-redning og entring fra sjø til kajakk uten andre hjelpemidler enn egen kropp uten problemer i min Prijon Yukon Expedition. Prijon Kodiak og Yukon Expedition har blitt valgt til en rekke ekspedisjoner i til dels åpne farvann, så helt håpløse er de vel neppe. Børge Ousland brukte dem til å krysse Nordpolen med blant annet.

Sjekk dette nettstedet for litt mer balanserte uttalelser om alle typer kajakker:

Yukon Expedition.

http://www.paddling.net/Reviews/showReviews.html?prod=307

Kodiak:

http://www.paddling.net/Reviews/showReviews.html?prod=534

Jeg mener absolutt at disse bør vurderes for tunge, storvokste karer. Selv veier jeg bare 95 kg og er bare 1.93, og jeg har vært strålende fornøyd med min Yukon Expedition både fullastet på sjøen og i stryk på Begna. Du finner selvfølgelig mange kajakker som er raskere og mer lettpadlet, men uten den samme stabiliteten, lasteevnen og soliditeten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med egenredning? Jeg har praktisert T-redning og entring fra sjø til kajakk uten andre hjelpemidler enn egen kropp uten problemer i min Prijon Yukon Expedition.

Ved egenredning så tenker jeg primært enten på "cowboy inngang" eller åreposeredning..

En Prijon Yukon exp er en HELT annerledes kajakk enn Kodiak er! Å sammenligne disse blir som å sammenligne racingski og slalomski.

Med fare for å være kjedelig å gjenta meg selv så gjentar jeg alikevel at mine uttalelser baserer seg på familie, venner og ikke minst kursdeltakeres opplevelser....

Når jeg trakk frem Dagger Exodus og Current Designs Storm som gode kandidater så er det fordi både jeg og spesielt kursdeltakere har brukt disse med hell til allsidig padling.

Dem har begge like god lastekapasitet som Kodiak, Like behagelig sete og er ca like raske.

Dem er derimot mye bedre å svinge med, bedre luker og en mye bedre ryggstø.

I tillegg så mener jeg at dem har et bedre stabilitetsmønster enn Prijon Kodiak.

At Prijon leverer kvalitets støp er det derimot ingen tvil om. Prijon's plast er kanskje den sterkeste og hardeste på markedet. Dette skyldes at Prijon har en støpemetode som ingen andre tar seg råd til å kjøpe inn utstyr for å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.