Gå til innhold
  • Bli medlem

Skikjøring i Sogn og Fjordane


Erling12

Anbefalte innlegg

Mye har blitt skrevet om skiturer i Møre og Romsdal, hvor folk på forumet har laget unike hjemmesider som gir en det meste man kan ønske seg av informasjon.

Men hva med nabofylket i sør, Sogn og Fjordane. Jeg har ikke lykkes med å få god oversikt over skimulighetene der. Fyr løs angående topper med gode nedkjøringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har heller ikke sett lignende sider fra Sogn og Fjordane, som de som finnes på Sunnmøre, men så har jeg ikke lett så mye heller.

Da får du gjøre det på gamlemåten: Finn fram et kart(eller bruk Norgesglasset eller Gislink) og finn lovende turer selv. Det er ingenting du blir mer fornøyd med enn å finne fine turer selv, og gjennomføre dem på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn fram et kart(eller bruk Norgesglasset eller Gislink) og finn lovende turer selv. Det er ingenting du blir mer fornøyd med enn å finne fine turer selv, og gjennomføre dem på egenhånd.

At det er svært tilfredsstillende å finne turer og ruter selv, skal jeg være helt enig i. Likevel kan bomturer være usigelig ergelige når man kun er i traktene en gang eller to i året, og gjerne har kjørt 60 mil en vel for å komme seg på tur. Med tanke på hvor mange topper som finnes er det greit å ha litt begreper om hva man kunne tenke seg å forsøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.kyrkjebo.net/villbasen

Har vert litt skralt med oppdateringar i det siste, men vil tru du finn noko brukande der?

Har ein del turar frå i vinter eg kjem til å publisere snart, samt ei del frå Jotunheimen forrige sommar..

Dette var et flott innspill. Er det din side? Mitt førsteinntrykk er at dette lover meget godt.

Pluss:

- Subjektive skildringer, som hindrer "leksikalsk kjedsomhet"

- Bra med bilder

- Kommentarfelt under artiklene hvor man kan diskutere

Minus:

- Altfor få topper (kan jo bedre seg)

- Kart mangler

En annen bra ting er at du allerede i menyen skiller mellom vinterturer og sommerturer. Det er noe jeg savner ved en del andre sider når jeg er ute etter fete skiturer.

Så vidt jeg kan bedømme er fjellinordvest den beste toppsiden i landet for tiden, så den kan være verdt å se på for inspirasjon. Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over en bra artikkel fra Ytre Nordfjord turlag som tar for seg fjellene rundt Sogndalsdalen:

http://www.ynt.no/article.php?fo_id=2021&ar_id=17742

Til Jarmol: Jeg tror neppe du skal bekymre deg for storinnrykk av folk. Det er stort sett bare mennesker fra Oslo vest og Bærum som går i fjellet, og Sogn ligger såpass langt unna at bare et fåtall vil ta turen over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Jarmol: Jeg tror neppe du skal bekymre deg for storinnrykk av folk. Det er stort sett bare mennesker fra Oslo vest og Bærum som går i fjellet, og Sogn ligger såpass langt unna at bare et fåtall vil ta turen over.

Ja, det er det eg håpar på, he he.

Men eg syns det byrjar bli i overkant mykje austlendingar på toppane ovanfor hytta. Men den ligg nok litt for nærme Hemsedal skisenter, og då er det fort gjort å svippe opp med børstraktoren for å ta seg ein topptur, dessverre... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et flott innspill. Er det din side? Mitt førsteinntrykk er at dette lover meget godt.

Pluss:

- Subjektive skildringer, som hindrer "leksikalsk kjedsomhet"

- Bra med bilder

- Kommentarfelt under artiklene hvor man kan diskutere

Minus:

- Altfor få topper (kan jo bedre seg)

- Kart mangler

En annen bra ting er at du allerede i menyen skiller mellom vinterturer og sommerturer. Det er noe jeg savner ved en del andre sider når jeg er ute etter fete skiturer.

Så vidt jeg kan bedømme er fjellinordvest den beste toppsiden i landet for tiden, så den kan være verdt å se på for inspirasjon. Stå på!

Det er min side ja, men har blitt lagt litt på is det siste året grunna store arbeidsmengder i jobben.

Skal komme sterkt tilbake med meir innhald seinare, og dei fleste artiklar har vel kart?

Ellers takk for konstruktive tilbakemeldingar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tilbragt de aller fleste vinterferier og paasker i Sogndalsdalen og kan skrive under paa at dette er en av de beste skistedene i Norge.

Blaafjellet fra Hodlekve er en klassisk rett opp og ned tur.

Ditto om Blaafjellet fra Gunvordalen som jeg av naturlige grunner har gjort endel ganger. Spesielt om man legger turen rett opp Svartholten er denne en fin tur.

Turen til Voggebreen er komplisert og lang.

Torstadnakken er lang og bratt.

Jeg har gaatt de tre forste, men ikke den siste. Det finnes og fine turer mellom Hodlekve og Trastadalen.

Frudalen er kjempeflott om sommeren, men jeg synes den er hazardios om vinteren.

Ditto om Togga turen, selv om den er paa Fri Flyt topp lista. Jeg har ofte gaatt den om sommeren og det i seg selv er en stupbratt tur.

Gunvordalsbreen fra Gunvordalen er utvilsomt den turen med best potensiale og en tur jeg hadde overst paa min liste over must-do sommerturer inntil livet mitt gjorde et hallingkast og dette ikke ble mulig. Jeg tror denne turen har potensiale til aa bli Norges fineste skitur.

Mer om turene paa http://www.ynt.no/article.php?fo_id=2021&ar_id=17742

Jeg skal spise min sykkelhjelm om ikke Sogndalsdalen er aa finne paa Norges top 5 liste over de beste vintersport stedene om fem aars tid. La oss si det slik; dette er garantert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som busett i Sogndal og storbrukar av Sogndalsdale så kan eg skrive under på at dette eir eit paradis når det gjeld vintersport! Og det er ikkje lenge før resten av landet får auga opp for dette! Spesielt no når ein har fått fjellsportfestivalen. Idrett og friluftsliv studia til høgskulen i Sogndal har og gode søkartal!

Alle skiturane Torodd har beskreve har eg hatt, og er perler!

Togga er klassikeren blandt alle studentar, frudalsdalen er eit eldorado for dei som likar det bratt.

Mens, Gunnvordalen byr på det beste føret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare minne om at Sogndalsdalen og har flat skigaaing.

Dalavatnet er fint med utrolig utsikt i alle retninger. Turen til Annestolen fra Selseng/Vatnasetet er en perle. Terrenget syd for Hodlekve mot Hanakamben og Fjaerlandsetet er knallbra. Mange fine smaatopper der med kjempeutsikt.

Av andre toppturer vil jeg minne om at Gunvordalsbreen kan naas fra Voggebreen som en 45 minutters lang (hver vei) forlenging av den turen. Visstnok en kjempeflott tur.

Steindalsbreen og Langadalen fra Annestolen er vel fremdeles jomfruelige steder i Sogndalsdalen og aapen for vordende utforskere. Samme gjelder turen over til Veitastrond.

Jeg antar at Frodeky og spiser et hodeplagg hvis ikke Sogndalsdalen kommer paa top 5 om fem aars tid. Jeg tror faktisk at sammenligningen med Chamonix er ikke helt borte vekk.

Dessverre har jeg sett Sogndalsdalen for siste gang, men jeg er takknemlig for minnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.