Gå til innhold
  • Bli medlem

Mestringsøvelse - Tips mot gangsår og annet smart?


Alpha_One

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal på mestringsøvelse neste uke, og noe av det jeg frykter mest er gnagsår som jeg dessverre er alt for utsatt mot. For tilsynelatende alltid gnagsår på hælen.

Er det å ta på Compeed og feste det godt med sportsteit en god idè før man begynner å gå de lange turene? Eller er Compeed noe man helst ikke bør ta på før etter man merker at gnagsårene begynner å komme?

Har lest litt rundt her om gnagsår også, men er mye forskjellig og motstridene erfaringer. Planlegger å bruke nylonstrømer under de grå ullsokkene mine!

Alle tips ønskes velkommen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før turen skal du ikke ta på compeed.

Da taper du med Leukoplast, sportstape eller lignende.

Pass på at tapen sitter skikkelig! Sjekk ofte. Ta av støvler og sokker i pauser, og inspiser.

Jeg pleide ikke å ta av tapen underveis på den type øvelser. Da tapet jeg bare videre på den som satt der, ved behov.

Går det til h.. og du får gnagsår likevel kan du bruke compeed med tape over. Men normalt skal du slippe dette!

Jeg brukte alltid kun de grå sokkene. Aldri nylon.

Inngåtte støvler er et must. Unødvendig kanskje, men jeg nevner det likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Skoene er godt inngått, så den er god.

Er fortsatt litt i tvil om hvorvidt jeg skal bruke nylonsokker eller ikke. Får du vanligvis lett gnagsår da?

Er det videre noen forberedelser jeg kan gjøre for føttenes skyld? Grønnsåpebad feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i de siste årene kun hatt erfaring med gnagsår i fjellskisko, ikke i fjellstøvler. Men erfaringen er at når jeg teiper hælene i forkant (på tørre føtter) og trekker tynne sokker over, at sokken trekker mye på teipen som på sin tur drar i huden. Dette forårsaker løs hud som fylles med væske.

Det som fungerer best er sportsteip på hælene med en glatt nylon knestrumpe som første lag. Deretter sykke sokker. Målet er at de tykke sokkene skal gli over nylonstrømpen. Selve nylonstrømpen setter seg ganske fast i teipen, men det gjør ingenting for den trekker ikke hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..... Men erfaringen er at når jeg teiper hælene i forkant (på tørre føtter) og trekker tynne sokker over, at sokken trekker mye på teipen som på sin tur drar i huden. Dette forårsaker løs hud som fylles med væske.

Så teip med tynne sokker over funker ikke?

Det som fungerer best er sportsteip på hælene med en glatt nylon knestrumpe som første lag. Deretter sykke sokker. Målet er at de tykke sokkene skal gli over nylonstrømpen. Selve nylonstrømpen setter seg ganske fast i teipen, men det gjør ingenting for den trekker ikke hardt.

Men tynne nylonsokker over funker?

Men så teip --> nylonsokker --> Ullsokker virker bra?

Hvordan bør jeg teipe?

Tusen takk for svar! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Skoene er godt inngått, så den er god.

Er fortsatt litt i tvil om hvorvidt jeg skal bruke nylonsokker eller ikke. Får du vanligvis lett gnagsår da?

Er det videre noen forberedelser jeg kan gjøre for føttenes skyld? Grønnsåpebad feks?

Jeg bruker aldri nylon, og får "aldri" gnagsår i annet enn skisko...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt ganske mye problemer med gnagsår, blant annet i vinter med et par nye skisko. Etter å ha gått med gnagsår siden januar fikk jeg endelig tips om tensoplast før påske, og etter det har det gått mye bedre. Før det hadde jeg før hver tur klippet ut en ramme av sportstape (flere lag) over området der det gnagde mest, en liten kompressbit i midten slik at tapen ikke skulle feste seg i huden, og en tapebit over det. Det hjalp noe, men jeg hadde likevel gnagsår etter hver tur. Nå kjenner jeg ingenting så lenge jeg starter med tensoplast før turen. Det er en tykkere tape enn sportstape, som selges på apotek. Sørg for at huden er ren og tørr når du setter den på, den kan være vanskelig å få til å sitte i kantene. Klipp bort hjørnene slik at den ikke løsner like lett. Sett tapen direkte på huden for å forebygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt ganske mye problemer med gnagsår, blant annet i vinter med et par nye skisko. Etter å ha gått med gnagsår siden januar fikk jeg endelig tips om tensoplast før påske, og etter det har det gått mye bedre. Før det hadde jeg før hver tur klippet ut en ramme av sportstape (flere lag) over området der det gnagde mest, en liten kompressbit i midten slik at tapen ikke skulle feste seg i huden, og en tapebit over det. Det hjalp noe, men jeg hadde likevel gnagsår etter hver tur. Nå kjenner jeg ingenting så lenge jeg starter med tensoplast før turen. Det er en tykkere tape enn sportstape, som selges på apotek. Sørg for at huden er ren og tørr når du setter den på, den kan være vanskelig å få til å sitte i kantene. Klipp bort hjørnene slik at den ikke løsner like lett. Sett tapen direkte på huden for å forebygge.

Støtter denne, tensoplast funker veldig bra. Har ikke fått gnagsår i fjellskiskoene etter jeg begynte å bruke tensoplast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tipset! Får vel sjekke innom nærmeste Apotek og se om Tensoplast er til salgs!

Hvordan sitter Tensoplast når du først har fått satt det på? Jeg tror jeg svetter relativt mye på føttene, så compeed faller som regel fort av for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Compeed har også en slags "stift" som du kan bruke på huden for å gjøre den glatt. Dette må has på før du har fått gnagsår. Selges på apoteket. Har ikke prøvd det selv, men har hørt flere som er fornøyd med produktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så teip med tynne sokker over funker ikke?

Men tynne nylonsokker over funker?

Men så teip --> nylonsokker --> Ullsokker virker bra?

På sommerturer bruker jeg tynne tettvevde sokker innerst og tykke ullsokker over. Dette funker på sommeren. Dessverre funker det hos meg ikke i skistøvler. De tynne sokkene er for grove på utsiden og har for mye relief på hælen, at den tykke sokken ikke glir godt forbi den. Den tynne sokken drar med seg den tykke sokken og den klistrer seg også til teipen på den andre siden. Dermed trekker hele sokmassen i teipen.

Når jeg bruker en tynn nylon knestrumpe (som vi damer bruker i pensko), klistrer den seg også fast i teipen, men yttersokken glir godt rundt den. Dermed blir det ikke trekking i teipen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Compeed har også en slags "stift" som du kan bruke på huden for å gjøre den glatt. Dette må has på før du har fått gnagsår. Selges på apoteket. Har ikke prøvd det selv, men har hørt flere som er fornøyd med produktet.

Funker bra den! Et billigere alternativ er fotkrem eller håndkrem. Deretter tynne liner sokker, f.eks fra Smartwool og tykkere sokk utenpå. I utgangspunktet trenger man vel ikke å tape noe hvis man ikke har gnagsår? Man vet jo ikke på forhånd hvor det evt vil gnage så hvor skal man da tape? Det viktige er å justere strammingen på skoene eller legge på en sportstape så fort man kjenner tendens til gnaging så man slipper at det utvikler seg sår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns tensoplasten sitter ganske bra når jeg først har fått den på, det er først etter noen dager at den løsner i kantene. Vær forsiktig når du tar av og på sokker så de ikke river med seg tapen.

Bortsett fra med noen sommerstøvler med ekstra bra hælgrep får jeg alltid gnagsår på hælen, derfor taper jeg alltid før jeg får gnagsår. Når jeg begynner å kjenne at det gjør vondt er det for sent, da er det lite som hjelper. Jeg gikk én gang uten tape i vinter, og da fikk jeg gnagsår etter en halvtime, og selv med taping de neste dagene gjorde det vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokker med så fin veving som mulig på huden. Grove ullsokker gnager nødvendigvis mere enn fine.

Tiltredes! Jeg har kjøpt sokker som er beregnet for slalåmstøvler. De er veldig finvevde og gode. Over dette har jeg noen middelstykke ullsokker.

Ellers er jeg veldig var for vonde punkter i begynnelsen. Der jeg kjenner etter at det vil komme gnagsår, er jeg tidlig ute med å legge på compeed. Gjerne med sportstape over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uken før jeg hadde mitt lederskapseminar (les helvetesfjortendager) så spanderte jeg på meg fotpleie hos en proff fotpleier.

Hun fjernet gammel hud med skalpell, klippet negler riktig og sørget for at føttene var klare for to ukers mishandling i feltstøvler.

Pass på å fortell at fotpleieren hvorfor du der der slik at hun kan ta hensyn til det.

Jeg er vanligvis svært plaget av gnagsår, og dette hjalp betraktelig. Jeg fikk mye mindre gnagsår en de fleste andre.

Jeg teipet også med sportstape, compeed ble kun brukt siste to dagene.

De som satte på compeed før de dro erfarte at den satt meget godt på idten, men løsnet i kantene etter en stund, slik at det ble vondt å gå med. Rive av en compeed som fremdeles sitter godt i midten anbefales ikke....

Husk å tørk sokkene på kroppen mens du går og bytt så fort du er våt, ta også ut sålene i støvlene og tørk de separat.

Lykke til! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var inne fikk vi servert historier om at det er saltkrystallene fra svetten som skaper gnagsårene. De sa at vi burde vrenge sokkene med jevne mellomrom. Dermed får man saltkrystallene vekk fra beina, de slites av mot skoene. Jeg vet egentlig ikk om det virkr, men jeg har pleid å vrenge sokkene på lengre hviler, og plages ikke spesiellt mye med gnagsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.