Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda for nybegynner


FatBabyCat

Anbefalte innlegg

:D Hei! Vi er to jenter som skal ha oss en kose-tur i ferien og ser etter en telttur rute over Hardangervidda som ikke er for lang og tung. Hadde tenkt meg ca en uke eller mindre i telt. Bør også være muligheter for å fiske på veien og ta bussen eller toget til startpunktet og fra "målstreken" (gå fra togstasjon til togstasjon).

Jeg lurer på når snøen er borte på vidda og hva slags vær og terreng jeg kan forvente meg.

Har lært meg mye av det jeg trenger å vite om slike turer fra ferie under oppveksten og fra feltøvelser i millitæret, men å begynne for seg selv i sivilt er litt anderledes, så jeg takker og bukker for alt som kan bygge på den viten og erfaring jeg har.

Takker og bukker for dem som svarer på mitt første innlegg (stolt) :D

post-6076-133474619446_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

på vidda kan du stort sett gå over alt, er eit lettgått terreng. Dersom du foretrekk å følge sti, så er det mange mange T-stier på vidda. Ei fin rute for ei veka er frå Finse til Haukeliseter. Ta toget til Finse, og buss til bergen frå Haukeliseter. Mellom desse to punkta finnes det mange stiar å velja, det er stort sett det same kva du vel då det er fine stier alt. Eks kan du velje finse - Krekkja-Stigstuv-Sandhaug-Litlios-Hellevassbu-Haukeliseter. Her kan dåke gå litt plassar men ha den stien som ein raud tråd. Det fine med telt er jo å kunne leggja seg på fine plassar og gå litt utenom dei mest trakka stiane.

Eit anna alternativ er å ta toget til Ustaoset, gå over Hallingskarvet, over mot (evt rund Hardangerjøkulen) og ned mot Hallingskeid eller Uppset, og tog herfrå tilbake til Bergen.

Fiske: Dei fleste vatn på vidda er det fisk i. Den ruta som går frå finse til haukeliseter passerar mange gode fiskeområder. SØk på dette forumet og på fiskersiden.no for tips. Når du veit nøyaktig rute så send meg ein PM så kan eg gje nokre tips.

Tidspunkt: tidlegast slutten av juni. Beste tidspunkt slutten av juli og august. Meir snø og is til lengre vest du kjem, går du tidleg så er det ein fordel å leggja seg aust for vasskilje.

Vær: høgfjell, masse klede, varme soveposer. Her kan det vera alt frå +2 og regn til +22 og strålande sol. Anbefalar at du søker litt rundt på turrapportar og les, mykje info her om terreng og liknande som kan gje deg ein oppfatning om korleis det er p åvidda.

Til slutt, vidda er heilt fantastisk, og eit flott turområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkleste veien er fra Finse til Røldal, Haukeli eller Odda, alt ettersom, mtp. fiskekort. Bergensbanen til Finse og hjem igjen med buss til Haugesund eller Oslo fra E134 ved sørenden.

http://www.inatur.no/infopages/00/14/29/49/Fjellstyre-Stongfiske-Hardangervidda-Vest.html

Den enkleste veien er desidert turiststinettet:

http://www.turistforeningen.no/location.php?lo_id=NO_harda&fo_id=6291

(Trykk på vis i kart. Men det er vinterrutene som nå vises med blått, finn egen link for de røde sommerruter)

Jeg har ikke selv vært på Hardangervidda før, men har lest en god del om denne som research for sommerens langferie på vidda. Selv legger vi starten til 15. juli for å være sikre på at snø og is har trukket seg tilbake. Terrenget er relativt flatt men stedvis kan det være svært så steinur, mens vestsiden generellt domineres av berg, dalfører og steile vegger, er østsiden flat som en pannekake- satt på spissen.

Om du blar frem kartet til www.gulesider.no og merker deg navnene på de store vannene kan du utføre google-bildesøk og se andres bilder fra de aktuelle områdene, slik blir researchen mest mulig nøyaktig ift. mulig feilaktig beskrivelse etc.

Ellers har du også toppingen av kartverktøyene; http://kart.sesam.no/3d/

Her er det bare å finne vidda og seile avgårde der du ønsker å titte på terrenget. Bare husk at det er mye større enn det virker som, det er greit å trene seg opp ved å titte på nærområder som du kjenner for å få en følelse med størrelsen på perspektivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder fiske kan det være greit å undersøke hva som er private vann - det er en god ide å kjøpe fiskekort på www.inatur.no, men vær da oppmerksom på at mange private vann er utenfor dette samarbeidet og det kreves da strengt tatt at man løser fiskekort for disse separat (koster flesk). Jeg tror de fleste elvene er åpne å fiske i, forutsatt at man har kjøpt fiskekort for allmenningen (fås på inatur til en svært overkommelig pris). I de elvene jeg har fisket i, har det også vært greit med fisk, om enn mye smått. Fingermat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, spesielt på austvidda er det heilt på tryne med private vatn. Ville vore grusomt om nokon tok ut nokre fiskar med stang i dette området...

Mykje betre på vestvidda i så måte, med store statsallmenningar som ein no kan kjøpa kort for samla.

Dersom du skal ha kort for Kinso området så ta å ring til turistinfoen i Kinsarvik, har tidlegare ordna det slik at dei sender giro som eg betalar og tek med som gyldig fiskekort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv fra Bergen og har tidligere gått fra Finse og Haukeliseter til Kinsarvik. Nedstigningen i den brusende naturmektige Husedalen kan anbefales som et hjertelig farvel med viddeliv. Fra Kinsarvik seiler man over Hardangerfjorden med ferge til Kvanndal via Utne, videre med buss hjem til Bergen.

Stivalgene mellom A til B kan - hvis man føler for det - justeres underveis. Med en vekt på sekken som føles komfortabel, og kanskje et lett oppblåstbart liggeunderlag som kjennes som luksus på slutten av dagen, hell i faktorer som vær og vind, nok sjokolade, tror jeg koseturen kan gi mørke våte høstkvelder et vindu med deilig trekk av sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

kunne tenke meg en tur her oppe selv...

er det noen som har forslag til et sted ved et vann som man kan etablere en base-camp med telt/lavvo?

Hadde vært kjekt om det ikke er alt for langt fra E134/bilvie (så man kan bære inn utstyr for noen dagers tur med små barn)

Tenker meg så noen rolige fiske/gåturer som dagstur fra lavvoen og innover vidda. Bør være fiskevann/turer og ikke nødvendigvis toppturer.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når har dere tenkt til å starte? Og hvilken kant tenker dere starte på?

Selv skal jeg krysse vidda fra øst til vest i slutten av juli. Mål er Kinsarvik. Det er jo et flott ugangspunkt. Bratt men fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.