Gå til innhold
  • Bli medlem

Jan Mayen 2008 - en fantastisk tur med minner for livet!


Torgeir

Anbefalte innlegg

Endelig er rapporten noenlunde klar, ca. 10 måneder etter at vi kom hjem :P

Rapporten ble et omfattende prosjekt i 8 deler, med 8 tilhørende bildeserier. Ingressen er som følger:

"Denne artikkelen handler om vår tur til Jan Mayen i juni 2008. Reisefølget var sammensatt av tinderanglere fra ulike deler av landet, og målet med turen var å bestige Haakon VII Topp på Beerenberg (2277m). Flere av deltakerne hadde også som mål å traversere alle toppunktene over 2000 meter på kraterkanten. Artikkelen beskriver det meste av det vi foretok oss, fra turen Norge - Island - Jan Mayen t/r til tindebestigninger og andre opplevelser på øya. I artikkelens bildevedlegg er det totalt 238 bilder, fordelt på 8 serier. Kanskje dette kan være til inspirasjon for andre som drømmer om en tur til Jan Mayen..? "

Selve rapporten ligger på www.nfo2000m.no , den ble for stor og tung til å legge ut her på forumet (og jeg er så lei av hele greia at jeg ikke orker tanken på å tilpasse den...) :lol: Legger ved et bilde som smakebit.

Kart mangler foreløpig, jeg venter på en avklaring fra Norsk Polarinstitutt om eventuell bruk av kartutsnitt fra deres 1:100 000-kart. Hvis ikke det går må jeg finne på noe annet, en slags kart skal komme etterhvert.

PS! Hvis du vil til Jan Mayen i sommer, ta kontakt med båtselskapet direkte (se link på siste side i artikkelen).

Nok en gang; TAKK FOR TUREN, ALLE SAMMEN! :)

post-9-133474619328_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Torgeir.

Det var en flott rapport!

Jeg har også et ønske om å få reise til Jan Mayen, men ikke for å klatre, siden jeg ikke driver med det, men for å gå i min fars fotspor. Min far var stasjonert der en periode under 2-verdenskrig.

Legger ved et kart over Jan Mayen han tegnet den gangen.

Forresten, jeg er ikke bevandret innen diktning, kan noen si noe om forfatteren av diktet som min far har skrevet nederst til høyre på bildet?

post-5304-133474619571_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott turrapport. hadde selv en bestefar som tjenestegjorde på jan mayen tidlig på syttitallet, og etter å ha hørt flere historier så har jeg alltid hatt et ønske om ta turen dit en gang.

får håpe det ikke er påbudt med julenisseskjegg og sideskill à la syttitallet. legg spesielt merke til øverbø på nederst rad - skulle tro han satte standarden for afrofrisyre verden rundt :wink:

dog, ryktene skal ha det til at han klipte skjegget og la det på hodet, muligens den første i norge til å teste ut hairextension

post-5335-133474619578_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for en finfin turberetning fra eventyret vårt i fjor sommer Torgeir! :)

Skjønner godt at du er lei nå, for det må ha vært litt jobb dette.

Minnene sitter ennå temmelig godt, og det vil de nok gjøre en god stund fremover. Vår ferd til denne avsidesliggende vulkanøya i nordvest, med bestigningen av kjempen Beerenberg, oppholdet på øya ellers og ikke minst å få oppleve alt dette med det trivelige turfølget, gjør at dette var en helt fantastisk opplevelse. Minnene strømmet på nå som jeg leste gjennom turrapporten og så på alle bildene, Torgeir. :D

Det var ganske spesielt å stå på kraterkanten med kun hav og skyer under deg, og beskue breer som rant nedover på alle kanter, rett i havet fra 2200 meters høyde. Så fjernt fra resten av verden…

Denne reisen vil stå tilbake som noe av de største jeg har opplevd, ingen tvil om det. Takker igjen for turen alle sammen!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En flott tur og rapport :-)

.

Sakser litt frå Dag og Tid:

For åtti år siden i dag, 8 mai 1929, voks gamle Norge med 377 rutekilometer. Då annekterte Kong Haakon VII Jan Mayen, ei polarøy med verdas nordligaste vulkan, Beerenburg.

Navnet på øya er hollansk, etter kaptein Jan Jacobs May van Schellinkhout, ein av dei mange som oppdaga henne fyrst.

Hollendarane var på Jan Mayen berre til dei hadde rydda ut grønlandskvalen, 230 år seinare kom dei fyrste nordmennene for å rydde ut fjellreven.

Medan Europa hadde andre ting å tenkja på, i 1917, såg Christoffer Evensen Ruud frå Rjukan sit snitt til å okkupere øya for seg sjølv.

Sidan selde han henne for tusen kroner til den seksuelle mangesyslaren og flakkande forretningsmannen Thorleif Imerslund, ellers kjend som far til Idol-Per i den ariske homsepatruljen.

Tanken var å skrapa opp dei aller siste naturressurane på øya, fugleskiten, for eksport til Tyskland.

Dei rynka på nasen.

Året etter, i 1922, var det Metrologiske institutt sin tur til å kolonisere øya, no på vegne av heile fedrelandet. Og då ingen protesterte dei neste åtte åra, slo kongen og regjeringa djervt til.

Folketalet er i dag om lag 18. JOX.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

legg spesielt merke til øverbø på nederst rad - skulle tro han satte standarden for afrofrisyre verden rundt :-)

Haha, ja, ikke overraskende var han en av de jeg husker fra da jeg sto i gangene på basen der i juni ifjor og studerte disse bildene av de som tidligere hadde vært stasjonert på Jan Mayen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Hei Torgeir.

Det var en flott rapport!

Jeg har også et ønske om å få reise til Jan Mayen, men ikke for å klatre, siden jeg ikke driver med det, men for å gå i min fars fotspor. Min far var stasjonert der en periode under 2-verdenskrig.

Legger ved et kart over Jan Mayen han tegnet den gangen.

Forresten, jeg er ikke bevandret innen diktning, kan noen si noe om forfatteren av diktet som min far har skrevet nederst til høyre på bildet?

Hei Nikke, dette var eit interessant innlegg.

Diktet på kortet er "Nasjonaldiktet" til Jan Mayen. Det er skreve av Nordahl Grieg, på JM, under krigen. Faren din må ha møtt han der.

Som du sikkert veit var JM den einaste delen av Norge som ikkje var okkupert.

Kartet minner om eit kart østerrikarane lagde i 1889(?) Det vart ikkje laga moderne kart før etter krigen. - På dei finnes "Nordahl Grieg Lia".

"krigsdiktaren" Grieg reiste seinare til England, vart med eit bombefly til Tyskland, - og vart skoten ned.

(Kjenner ein som har Jan Mayen historie som hobby, han ville vere interessert i historia til faren din. Eg - Ta kontakt hvis det er aktuelt, eller hvis du vil ha meir info :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei igjen.

Det var fantastisk informasjon johan99, tusen takk for det! Og ja, det hadde vært kjekt med mer informasjon!

I fotoalbumet her er det mange bilder fra Jan mayen, og et krigsmuseum jeg kontaktet var meget interessert, mens andre igjen bare var opptatt av frimerkene man ser på bildet....

Min far var en meget habil tegner og maler, som resten av søskenflokken forøvrig, så jeg gjettet da på at han selv tegnet det kartet, så det hadde vært moro å funnet ut om det var min far, eller om østerikerne tegnet det.

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.