Gå til innhold
  • Bli medlem

SPOT´n ikke til å stole på?


Anbefalte innlegg

Synes det har vært spennende å følge med Fredrik Duun Norberg på hans ferd Norge på langs. Siste melding (for 4 dager siden) er fra sydenden av Akkajaure i Store Skjøfallets nasjonalpark, på svensk side av grensa. Men der stopper også sporene. Er den satelittbaserte meldingsboksen SPOT ikke helt å stole på, eller kan han ha havnet i trøbbel? Han har med både mobil- og satelitttelefon i tillegg, så han har vel fått gitt beskjed til sine nærmeste, men jeg begynner å lure likevel: Er ikke SPOT´n helt å stole på, kan den slutt å virke sånn helt plutselig? Se denne linken http://www.frederikpaatur.blogspot.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Følger også med på NPL-turane i år. Fredrik Duun har tidlegare rapportert problem med SPOT Messenger i bloggen. Skal bli interessant å få innsikt i kva problemet skyldes (Kan jo hende det er oppstått ein feil på boksen, manglande batteri etc)

Forøvrig er det ikkje mogleg for den som sender meldingen å vite om sendinga gjekk gjennom, det er utelukkande 1-vegs kommunikasjon. Særleg i Nord er det nok difor viktig å sende frå opne stadar og la den ligge i minst 20 minutt (melding sendes då fleire gonger). Ved Akkajaure (Ritsem) er det også mobildekning, men ikkje i fjellet ellers (ikkje før du nesten er i Abisko). Området har elles mange scooterløyper/skiløyper, hytter m/hyttevakter (som har telefon) og heilt sikkert ein del trafikk. Frå Akkajaure er det normalt 4-5 dager til Abisko på greit snøføre. Ved vanskelige forhold kan det jo ta lenger tid.

James Baxter er også ute å går (skipaddlenorway.com)

Hans SPOT er oppdatert: http://share.findmespot.com/shared/faces/viewspots.jsp?glId=0yvNoo1RsgJrmHLDqE4R1j6Kq8Ey864Ub

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Først kan jeg bekrefte at jeg fortsatt er i live :) Er akkurat ferdig med Npl turen. En fantastisk opplevelse. Spot'en fungerte ikke alltid som den skulle. Ikke helt sikker på hvorfor den begynnte å svikte. Den mest nærliggende forklaringen er at batteriene ble svakere og at dette gikk ut over meldingstjenesten. Jeg hadde ingen mulighet til å sjekke holdbarheten til batteriene (lithium) og så lenge innretningen lyser burde man forvente at batteriene var sterke nok til å sende meldingen. Som Ragnar påpeker er det kun 1veis kommunikasjon. Altså jeg har ikke peiling om meldingen har kommet frem eller ikke. Dette er klare svakheter ved produktet som burde utbedres.

frederik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Gratulerer med flott tur.

Kor lenge lot du SPOT-boksen ligge ute for sending? Var det noko spesielt dei dagene meldingane ikkje kom gjennom: Kaldt, skog, høge fjell etc?

Tviler på at batteriet skulle påvirke utsendingen. I så fall må det vera at den slår seg av under sending?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spot'en lå ute helt frem til den indikerte at den hadde sendt de tre meldingene (blinker bare på et lys). Var hele veien påpasselig med at den lå på et åpent område. Jeg kan ikke se noen gjenganger som kan være årsak til at meldingene ikke kom frem. Når jeg hadde mobildekning fikk jeg meldingen på mobilen min. Dette var min kontroll for å sjekke at meld var kommet frem. Noen ganger måtte jeg gå gjennom sende prosessen flere ganger uten resultat. Da først på den 3 eller 4 gangen kom meld plutselig frem. La spot'en da på eksakt samme plass hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med gjennomført NPL!

Jeg tenker at det er veldig langt nord dette, og satelittdekningen er dårlig desto lenger nord man kommer gitt at satelittene går i bane rundt jorda. Det høres ut som at den har lettere for å beregne koordinatene enn å faktisk sende meldingen. I følge dekningskartet ligger de nordligste delene av norge i lysegul sone, så det vil jo være dårligere dekning der.

EDIT: første linje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Frederik

gratulerer med vel gjennomført tur, bra at du greide det, …begynte å bli litt bekymret for at noe hadde gått galt da det gikk noen dager uten at du ga livstegn fra deg...

Skulle gjerne ha gått NPL selv, men det blir visst bare med drømmen inntil videre...

kattugla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.