Gå til innhold
  • Bli medlem

liggeunderlag


Gjest 79gr

Anbefalte innlegg

Annonse

Jepp.

hat det et par år nå og veldig fornøyd. Isolerer veldig bra om vinteren og er og supert om sommeren, meker ikke noe til røtter, kongler etc. siden det er 9 cm tykt. Dog ville jeg vært forsiktig med det rundt bål etc. Bruker ikke midt noe særlig utenfor telt. Evt hvis det er gressbakke.

har vært på tilbud en del i det siste til rundt 1000 forskjellig steder. Bl.a Oslo Sportslager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen hatt erfaring med dette liggeunderlaget: exped 9dlx

Det koster jo flesk, men er det hvert det?

Kan trygt anbefale Downmat 9 DLX som de andre her også. Overlegen komfort, og den innebygde

pumpa fungerer veldig fint. Og bortsett fra faren for punktering rundt et bål så virker det meget solid og

barnåler og annet smårusk er heller ingen problem, dette tåler det. Jeg liker også at det bygger svært lite

når det er pakket. Jo mindre jeg har montert på utsiden av sekken jo bedre synes jeg, og selv 9 DLX går greit oppi

sekken (Bergans Rondane 65 L) sammen med teltet, kokeutstyret og klærne etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er underlaget glatt slik at man sklir hvis man ligger i en bakke, eller er det antiskli?

Antiskli egenskapene ligger midt på treet, men hvis man ikke pumper underlaget helt knallhard utjevnes forskjeller i terrenget. Jeg legger noen ganger sekken eller noe annet under den ene siden hvis terrenget er skrått.

Har både DLX9 og 7. Foretrekker DLX9 da den er breiere og lengre. Bruker jeg 7 bygger jeg opp rundt underlaget med sekk, bag med klær ol. Kommer an på din lengde, bredde og hvor urolig du sover for å avgjøre hvilken modell som egner seg best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler virkelig det underlaget, helt ny verden etter jeg begynte å bruke det. Hvis du skal ligge ute når det er kaldt anbefales ikke

underlaget med integrert pumpe.

Det tar de fleste ugjevnheter i bakken, nesten morsomt å legge seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan også anbefale det. har bare noen få turer på baken, men har blant annet prøvd det på snø i 7-8 minus, og det var en annen verden enn med tidligere underlag. måtte åpne opp soveposen et par ganger om natten og lufte litt pga varmen.

nå var det riktig nok et lite hull i min da jeg fikk den, men det fikset jeg med lappesakene som følger med og det fungerer helt fint nå.

jeg har for øvrig 7dlx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt mitt i tre sesonger, alle forhold. Ødela en ventil da jeg brukte litt for mye kraft for å få av pumpesekken. Tettet med Tear - Aid og brukte den andre. Fikk nytt underlag av den svenske nettleverandøren.

Jeg sover best når jeg pumper akkurat nok luft til at baken ikke trenger gjennom når jeg ligger flatt. Hardere blir mer isolasjon, men dårligere komfort. Man må prøve seg fram.

Antisklien er dårlig, dette ordnes lett med silikon. Bare dra noen tynne striper med fingeren på begge sider av underlaget, så ligger du stabilt på det, og det fast på teltbunnen.

I tillegg har jeg moddet med å sy inn et lite øye på hver side til å feste hodepute. Dunjakka i pakkpose, fest i madrassen, så unngår du at den sklir unna.

Er det noen som har hatt uhell og punkteringer, og hvordan har dette skjedd? Er det noen som har opplevd kuldegjennomslag?

Mvh Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har opplevd kuldegjennomslag?

Mvh Stein

Ikke ved vanlig bruk når jeg ligger, har på det kaldeste vært nede i 15 minus.

Men det som er en "svakhet" med det kontra "skumplast"-underlag og til dels selvoppblåsbart er at du slår gjennom med rumpa hvis du sitter på det. Da blir ikke vektfordeling slik den er når du ligger.

Pleier ha med en liten sitteplate i tillegg. Mulig det fungerer hvis man bretter det dobbelt men det har jeg ikke testet.

Hvis det er en natt med stor tempforskjell så vet jeg ikke om lufta i det kan bli såpass mindre i volum at men kan klemme det helt sammen enkelte steder. Men man smitter vel ned såpass varme fra kropp og pose at det kanskje ikke blir så stor forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ødela en ventil da jeg brukte litt for mye kraft for å få av pumpesekken.

Dette klarte jeg også i helgen. Hadde sikkert dyttet pumpesekktuten for hardt innpå og måtte røske til for å få den ut. Hele ventilen ble med ut og det ble en helg med soving på gamlemåten. Forventer at dette er en reklamasjonssak.

Ellers meget fornøyd med underlaget. En av fire gjenstående ukomfortable faktorer ved teltlivet er eliminert. Tre gjenstår: oppvask, klestørk og toalettbesøk (bommelom). Så får vi se hva oppfinnerne gjør med det. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har DLX9. Det blir ganske vått på undersiden over natten. Er det normalt med kondens eller har jeg en svakhet på mitt underlag med tanke på fordeling av dunen i underlaget. Det er ikke kalt å ligge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har DLX9. Det blir ganske vått på undersiden over natten. Er det normalt med kondens eller har jeg en svakhet på mitt underlag med tanke på fordeling av dunen i underlaget. Det er ikke kalt å ligge på.

Selv DLX9 gir varmetap til bakken, dermed kondens. Har mange ganger opplevd det samme. Ser også at kondensen oppstår under overkroppen. Det er mye mer behagelig å ligge på underlaget når det ikke er knallhard. Er det meget kaldt, eller du har en dårlig sovepose, så pump opp underlaget til det blir veldig hard. Da merker du stor forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at man må sjekke dunfordelinga med jevne mellomrom, men særlig dersom du kjenner gjennomslag. Med sterkt baklys, f eks bygglampe, kan du skjelne ansamlinger eller tomme partier. Uansett gjør du god nytte ved å blåse litt opp, holde hode- og fot enden opp og riste duna dit den gjør mest nytte. For meg blir dette under overkroppen og baken.

Dersom du fryser på grunn av kuldegjennomslag til bakken, hjelper det ikke med god sovepose. Den duna du ligger på er totalt komprimert, og gir ingen isolasjon. De få produsentene som integrerer underlaget i posen (Big Agnes, Warmlite m fl), sparer vekt på ikke ha dun i bånn. Det er veldig mange fordeler med et sånt system, og jeg skulle ønske flere produsenter benyttet det.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at man må sjekke dunfordelinga med jevne mellomrom, men særlig dersom du kjenner gjennomslag. Med sterkt baklys, f eks bygglampe, kan du skjelne ansamlinger eller tomme partier. Uansett gjør du god nytte ved å blåse litt opp, holde hode- og fot enden opp og riste duna dit den gjør mest nytte. For meg blir dette under overkroppen og baken.

Dersom du fryser på grunn av kuldegjennomslag til bakken, hjelper det ikke med god sovepose. Den duna du ligger på er totalt komprimert, og gir ingen isolasjon. De få produsentene som integrerer underlaget i posen (Big Agnes, Warmlite m fl), sparer vekt på ikke ha dun i bånn. Det er veldig mange fordeler med et sånt system, og jeg skulle ønske flere produsenter benyttet det.

Stein

Jeg kjøpte et DLX9 brukt av en som annonserte det til salgs her på Fjellforum, og jeg har problem med at dunen ligger helt sammentrykket i den ene enden av underlaget. Har gjettet litt på at han kan ha blåst opp underlaget ved å blåse inn luft med munnen - det var lappet et hull i posen som skal brukes som pumpe - og at dunene er blitt våte... Kan det være noe i det eller ligger dunene adskilt fra luften inne i underlaget? Noen som vet? Noen som har tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai, den var lei.

Dersom du har forsøkt å riste løs uten hell, gjetter jeg på at din diagnose (fukt) er riktig. Det skal så vidt jeg vet ikke være noe som holder. Jeg har selv båst opp med munnen flere ganger på grunn av ødelagt ventil eller gjenglemt pumpesekk, uten å få problemer. Litt fukt vil tørke av seg selv, så dette må være en ordentlig klump.

Jeg ville ha prøvd å fylle underlaget med så varm, tørr luft som mulig. Bruk hårtørker eller annen varmekilde å fylle pumpesekken med. Rist godt og la ligge en viss tid (halv time?) så varmt som mulig (nåvel, bruk hue og ikke smelt noe), rist godt igjen. Tøm og gjenta så ofte som nødvendig.

Lykke til.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.