Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye jakt/turstøvler


sarek_82

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal ha meg nye jakt/turstøvler, men er ikke så lett å finne noen som er stive nok. Har røket leddbånet i begge anklene mine, så må ha noen som jeg ikke kan tråkke over med. Har hatt Alfa Bever, Alfa Jeger og et par Scarpa fra Forsvaret. Scarpa skoene er bra, men de har like stiv såle som mine La Sportiva Nepal og det blir litt drøyt. Orker ikke sååå stiv såle når jeg skal rusle rundt i skog og mark.

Har nå kikket litt rund på nett og skal sjekke ut:

*La Sportiva Moose GTX

*Meindl Performance GTX

Noen som kjenner til disse? Noen som har noen andre å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei!

Skal ha meg nye jakt/turstøvler, men er ikke så lett å finne noen som er stive nok. Har røket leddbånet i begge anklene mine, så må ha noen som jeg ikke kan tråkke over med. Har hatt Alfa Bever, Alfa Jeger og et par Scarpa fra Forsvaret. Scarpa skoene er bra, men de har like stiv såle som mine La Sportiva Nepal og det blir litt drøyt. Orker ikke sååå stiv såle når jeg skal rusle rundt i skog og mark.

Har nå kikket litt rund på nett og skal sjekke ut:

*La Sportiva Moose GTX

*Meindl Performance GTX

Noen som kjenner til disse? Noen som har noen andre å anbefale?

Jeg har hatt det samme problemet som deg,

men fant endelig stive nok støvler da jeg gikk til anskaffelse av Varg Isogaisa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isogaisa er bra og stive. Litt tunge, men så er det brukt 3 mm fullær i de også da.

Det er viktig at de passer foten din godt. Det er snøring langt fram på foten på den støvelen, noe som gjør den fleksibel i forhold til om du skal bruke tykke eller tynne sokker.

Går du i mye ulent terreng med tung sekk kan jeg absolutt anbefale den.

Skal du ikke bære tung sekk kan du nok finne lettere støvler enn Isogaisa, og som fortsatt har god ankelstøtte.

Pass på hva du behandler støvlene dine med, endel innpregnering gjør skinnet bløtt og "løst". Selv bruker jeg Kiwi Camp Dry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Tor-Kjell ang. Varg Isogaisa, men vil gjerne tilføye at Isogaisa er for smal lest. Varg Rastegaisa er beregnet på de av oss som er litt bredere over fotbladet. Er også, etter min mening, en fordel at støvlene er uten membran. GoreTex og andre membraner kan gjøre klimaet i støvlene varmt og klamt sommerstid. Jeg har nå begynt på par nr. 2 Rastegaisa (brukes hardt) og er godt fornøyd. Varg må kjøpes store i størrelse, de utvider seg ikke særlig på grunn av gummikalosjeringen. Vil gjerne nevne at Vertikal som får disse støvlene produsert yter veldig god service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens!

Ser dere anbefaler isogaisa. Jeg har hørt at disse ikke er så solid laget lenger...? Såler som sprekker/løsner. Og gummiranden løsner.... Noen som kjenner til dette??

Haix ser fine ut de....eneste er at jeg synes de har litt lav gummiering rundt skotuppen??! Er disse stive i skaftet? Hvordan er sålen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan holdbarheten på Isogaisa er etter 2004 og om de eventuelt er forandret etter det skal jeg ikke uttale meg om, men dette er status på mine fra 2004:

Jeg bruker de ca 20 - 25 dager i året. d.v.s drøyt 100 dager til nå.

Det er Davos såle på de og helt uten sprekker i selve sålen. Gummikallosjeringen har av og til sluppet øverste i kanten maks 5 mm noen få steder, og da har jeg bare tatt en skarp kniv og skråskjært bort der det har løsnet. Det vil jeg si er en bagatell, og jeg er imponert over hvor bra limingen faktisk holder. Støvlene er fortsatt faste og fine skinnet. Som nevnt tidligere bruker jeg Kiwi Camp Dry som jeg behandler de jevnlig med. Smører tjukt på og setter i sola eller varmer forsiktig med føner. Avstand fra føner til støvel så jeg tåler å holde baksiden av handa der. Jeg gjentar inpregneringen til støvlene ikke svelger unna mer. Da opplever jeg at det tar tid før jeg får vanngjennomtrengning på tur.

Jeg vet ikke andres erfaring, men opplever at det er bedre å bruke mye Kiwi Camp Dry istedenfor vanlig hardvoks. Vanskelig å få hardvoks til å feste seg når støvlene er mettet.

Når det gjelder vekt på støvler, så har jeg ett par til som ikke veier mer enn 600 gram pr stk, Isogaisa veier 1200 gram pr.støvel. Det blir en forskjell på en lang dags marsj, men de bruker jeg bare på turer med lett sekk og for å ikke slite unødig på Isogaisastøvlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haix ser fine ut de....eneste er at jeg synes de har litt lav gummiering rundt skotuppen??! Er disse stive i skaftet? Hvordan er sålen??

Opplever de ikke som stive i skaftet, men de gir god støtte. De er laget for å gi støtte i terrenget.

Sålen er Vibram. Sitter som f på fjellgrunn, og er gode å gå på også på steiner. Den er hard nok til at det ikke er ubehagelig å få en spiss stein midt under for eksempel.

Gummieringen sitter vel der den "pleier"...?

Jeg opplever denne støvelen som helt gull til både skog og fjell, inkl ulendt og steinete som i Jotunheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.