Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped Orion Extreme vs Hilleberg Keron3


Ofoten

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ny på forumet og satser på at innlegget kommer i rett kategori. Jeg er ute etter ett helårstelt, primært til soloturer på vinter, med mulighet for to. Videre skal det være noenlunde bærbart i sekk. Etter å ha lest gjennom det meste av innleggene ang. telt har jeg vurdert at Orion Extreme virker som et bra telt til helårsbruk.

Sportsnett har tilbud på Keron 3 til ca. samme pris som Orion. Det jeg lurer på er om Keron blir for stort som enmannstelt? (Keron 2 er også på tilbud). Vekten er henholdsvis 3,75 kg for Orion og 3,9 for Keron3. Håper noen har synspunkter på disse to teltene og hva jeg evt. bør gå for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler Hilleberg på det sterkeste.

Keron 3 blir dog for stort som solotelt etter mitt syn.

Anbefaler Nammatj 2 GT som helårstelt, evt. Nallo 2 GT dersom det primært benyttes i de tre kosesesongene.

Har brukt mitt Nammatj 2 GT i orkan vinterstid i lavlandet, samt. ligget værfast flere dager i snøstorm i vinterfjellet.

Teltet benyttes bl.a. av forskere på sydpolen, og skal holde fint til det aller meste.

Anser GT-varianten som den beste da forteltet her er veldig stort. Veldig praktisk dersom man er 2 stk; alt unødvendige pjatt (klær, sekker, sko, pakkesekker etc.) får plass sammen i forteltet i tillegg til kokeutstyr.

/TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Nammatj 2 GT virker som et bra telt, men utsolgt på tilbud. Hvordan fungerer luftingen? Blir det mye kondens? En fordel med Keron er rette vegger, også i fotenden, samt to innganger. Legger det seg mye snø på yttertelt i fotenden slik at innerteltet kommer mot ytterduken (og fuktig sovepose). Har brukt et gammlet Helsport Dividalen noen netter i vinter, dette er ca 170 bredt. Syntes det var veldig greit med så pass mye plass i innerteltet, (lite fortelt) men selvfølgelig med stort fortelt er det kanskje ikke samme behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Veldig fornøyd med lite kondens i teltet. Myggnetting både på lufteluka i innerteltet og ytterduken (1 lufting i hver ende).

Har selv ikke følt at skråtaket i fotenden har vært noe problem - foruten de gangene jeg har prestert å satt opp teltet feil vei (ift. skråningen) slik at jeg måtte ligge med hodet i skråtakenden :)

Selv foretrekker jeg å ligge i teltet slik at den lave takhøyden ikke er noe problem. Er man dog av den arten som foretrekker å sitte iblant (avlaste ryggen?) kan det være smart å "prøvesitte" det i butikken for å se om det er takhøyde nok.

/TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv ikke følt at skråtaket i fotenden har vært noe problem - foruten de gangene jeg har prestert å satt opp teltet feil vei (ift. skråningen) slik at jeg måtte ligge med hodet i skråtakenden :)

Selv foretrekker jeg å ligge i teltet slik at den lave takhøyden ikke er noe problem. Er man dog av den arten som foretrekker å sitte iblant (avlaste ryggen?) kan det være smart å "prøvesitte" det i butikken for å se om det er takhøyde nok.

/TH

Har selv Nallo 2, Saivo og Nanok Arxis Duo, men sjekket ut både Keron 3 og Orion på utstillinger. Jeg har på vinterturer fått problemer med ryggen i Nallo 2. Jeg foretrekker å ha et vintertelt med god takhøyde og god plass. Orion får gode kritikker, både her på Fjellforum og i tester, det samme gjelder Keron.

Keron 2 tror jeg er for lavt (selvfølgelig avhengig av din høyde). Keron 3 er et mye større telt enn Orion Extrem. Du får mye ekstra plass for 150g. Geodesiske telt har en fordel ved mye snø, og er enklere å sette opp på flater der det er vanskelig å finne feste. Tror Keron er like vindstabilt. Jeg har aldri satt opp Orion Extrem, men antar at forskjellen ikke er veldig stor fra Nanok teltet mitt. Er du alene i mye vind er dette den kritiske fasen. Antar at det kan være noe vanskeligere å sette opp Orion enn Keron. Jeg valgte nettopp Saivo pga klipsoppsettet som gjør det meget enkelt å sette opp alene i uvær.

Sportsnett har forøvrig Tarra, lillebroren til Saivo, på salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

for det første, jeg skriver ikke so veldig godt norsk. :oops::D .

Kjøpte meg et Exped Orion som helårstelt( for solo bruk i vinter med mulighet for to i sommer). Kunne teste det på viddatur nu i mars og må si at jeg er ganske fornøyd. Bra ventilasjon (nesten ikke kondens), fine detailløsniger, vindstabil og enkelt å sette opp. Det eneste problem er at innerteltet er litt for kort med 2,05m. Berørte alltid med den store vintersovepose teltveggen. Er 1,85m. Tvers gikk det bedre. Har noen bilder fra turen og teltet herhttp://forum.outdoorseiten.net/showthread.php?t=31660.

Orion er et fint telt som kan anbefales på det varmeste. Særlig for den prisen.

Håper jeg har ikke alt for mange feil :lol: .

Hilsen!

Ben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill. Jeg valgte å slå til på tilbudet på Sportsnett og bestilte Keron 3. Det jeg er spent på er om duken blir slakk/siger når det ligger snø på teltet og duken er våt (dokk skjønne ka æ mene). Telt med stenger som krysser står kanskje bedre ved slike forhold? Til dere som har prøvd/vet. Hovedgrunnen til at jeg valgte Keron 3 er større areal når en sammenlinger vekt på disse to teltene. Ellers tror jeg det oppfyller alle krav som jeg klarer å se. Satser på at det ikke blir for stort til bruk alene og tyngde er i grenseland til å bære i sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.