Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellduk eller telt på packrafting-tur?


erlendne

Anbefalte innlegg

Planlegger et par lengre turer i sommer og til høsten, men jeg er helt blank når det gjelder utstyr. Planen er å kjøpe en Alpacka raft (oppblåsbar kajakk), teleskopstang, stormkjøkken og telt, eller fjellduk og legge avgårde på turer i Nordland og Troms. Jeg har en 45 liters sekk og vil satse på å fiske mye av maten.

Det jeg lurer på er om det vil være tilrådelig å dra avgårde kun med en fjellduk (fjellduken original), eller om telt er et must. Alpackaraften skal visstnok være veldig fin å ligge på hvis man slipper ut litt luft og legger den opp/ned. Men det blir kanskje vanskelig å sette et telt oppå den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tåler du myggen og dersom det er mulig å sette opp fjellduken som en gapahuk så vil jeg påstå at man får en bedre opplevelse enn dersom du tar med deg et telt (forutsatt at man slår opp gapahuken slik at det ikke er noe problem med regn/vind). En del av verdien i friluftslivet for min del ligger i kveldstimene, og de vil jeg ikke "sløse bort" inne i et telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er en helgetur i finvær. Da har du normalt bare myggen å bale med. Ta deg en kort testtur med det utstyret du har tenkt å bruke. Får du regn og mye vind, kan det nok hende du vil revurdere å bruke fjellduken.

2 mannsteltet Helsport Ringstind veier ca.1,7 kg og vil med innganen åpen være et greit alternativ. Da får du fortsatt litt av den åpne følelsen du er ute etter i godvær, og du kan velge å lukke deg inn om uværet setter inn eller myggen blir for pågående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.