Gå til innhold
  • Bli medlem

Skåla 25.04.2009


guzzi

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen som kan gi en trønder svar på følgende:

1) Snøforhold på Skåla pr dato? Jeg skal en tur i Nordfjord i helga og ser det er meldt brukbart vær. Da frister det med en svipptur på Skåla.

2) Hva bør jeg velge: Fjellski med feller eller truger og carving (alpin)? Jeg har et par Åsnes Nansen ski som er kos å gå på og ta noen toppturer her og der. Men med slalomskia kan jeg slippe meg løs og bare stå på nedover. Etter det jeg har hært om Skåla så er det en eneste lang motbakke. Med andre ord høres det ut som om slalomski virkelig kan være tingen her når en skal ned. Men med truger på tur opp bør det ikke være for mange traverser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skåla er et praktfullt fjell! Jeg velger helt klart randonne her, truger er heller ingen problem. Det er et kort bortoverparti rett ved vannet.

Det jeg har hørt er at det er nokså langt å gå på barmark. Snøen ligger etter sigende høyt i Nordfjord. Forrige helg var det visst dårlig med snø i nederste traseen i skianlegget, altså bra fra ca 700 moh. Det kan være like fint å starte høyere da, for eksempel mellom tunnelene ned strynefjellet eller fra en seter (på en annen tur såklart).

Skåla har også en nordside fra Fosnes. Her har jeg hatt noen MEGET gode nedkjøringer sent på sesongen, mye flott bre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for god info! Har også vurdert tur fra Fosnes, men tror det blir en annen gang. Skal sannsynligvis gå alene og satser på at det er mer selskap langs "normal" ruta. Har også hørt rykter om at Skåla fra Fosnessida krever litt lokalkunnskap så en ikke går seg fast? Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Noe som var på Skålatårnet sist helg? Vi vurderer å reise inn og gå på toppen den 1.mai.Det ville være kjekt å få en oppdatert snørapport!

Calexico

Takk, det ante meg.Ser at tinderittet er avlyst og pga dårlige snøforhold. :D Det er kanskje bedre å finne på noe nede ved fjorden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Skåla sist helg. Da måtte jeg opp til ca 800moh for å finne snø. Det var råttent de neste 100-200 høydemetrene (spesielt om du kom i nærheten av steiner). Men det er en herlig tur, så om du ikke er redd for litt bæring av ski er det nok ok føre også 1.mai helga når du kommer høyt nok.

EDIT: Start TIDLIG og som nevnt her ikke stress med å dra tidlig ned. Jeg startet kl 06:00 fra Tjugensetra.

EDIT 2: Calexico kommer til Pstereo. Gleder meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på skåla for to helge siden, bar skia til 600moh. Råtten snø til ca 1200moh, slush resten av veien opp. Overnatta på toppen, Føret dagen etterpå om morgen var det bra hardt nerigjen. Vil anbefale og vente litt utpå dagen for best mulig nedkjøring. :D Anbefalest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.