Gå til innhold
  • Bli medlem

Frå Skåla til Lodalskåpa, via Tindefjellbreen


tingeling

Anbefalte innlegg

Hei!

Skulle gjerne hatt litt info om ruta frå Skåla til Lodalskåpa, via Tindefjellbreen og Skålebreen. Nokon som har gått der? Er det vanskelige parti på vegen som ein bør vere oppmerksom på? Bør det brukast tau på denne tida av året?

mvh Inger Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra Skåla og fram til Lodalskåpa er det ikke noen vansker. Eneste en skråkjøring på ski, litt før halvvegs. Føles luftig.

Rundt kåpa på østsiden og ned har vi brukt tau. Satt ut snøanker på toppen(og halvvegs). De første har holdt seg i tauet ned som støtte. Sistemann har fått uten sikring.

Videre kurs har vært til høyre ovenfor småttene. Rett under Kåpa.

Kjempeflott tur. Har gått den tre ganger :wink:

Rettet, her var det skrivefeil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min har gått denne ruta et par ganger i anledning Josten på langs. Han brukte ikke tau ned fra Skåla da han gikk der rundt St. Hans-tider en gang på 80-tallet. Det går en rute på østsiden av Lodalskåpa har jeg hørt, en bratt renne som går fra Hankenbreen og bort under sørstupet til toppen. Pappa tok heller ruta ned via Kåpevatnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første innlegget til kardam kan kanskje virke litt forvirrende ettersom han skriver Skåla der han mener Lodalskåpa.

Det sidebratte partiet han nevner som luftig ca halvveis, er nordøstsiden av Bings brekuppel. Ellers kan en med noe

lengre vei unngå den bratte østryggen av Lodalskåpa ved å gå på nordsiden av Tverrfjellet (sidebratt), kjøre ned

Lodalsbrekka og gå opp Småttene. Henget på Strupebreen bør nok unngås da det har mye sprekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne linken beskriver ganske godt forholdene fra Skåla til Kåpevatnet:

http://www.westcoastpeaks.com/Peaks/skaala.html

Hvis forholdene tillater at en tar med Kåpa er det bl a sprekkeområder i Strupebreen/Hanken(breen) fra nord opp mot østryggen, bratt renne (som tidl nevnt) ned fra denne mot sørsida (Jostein Flo gikk opp denne i et tvprogram for noen år siden, remember?). Videre en svær bregleppe (varierer med snøforhold sjølsagt) langs denne bratte sørsida, men deretter er en snart igang med den vanligste siste biten til topps, via Hanken (pinakkelen) ... og så et langt renn ned til Bødalen. Kanskje verdens fineste tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og nyttig informasjon! Håpar å få gått denne turen i løpet av våren. Den bratte renna som er nevnt - nokon som kan anslå kor mange grader helling?

Huskar programmet med Jostein Flo ja :) Han blei vel litt skremt oppi der? Mulig det var mest for å lage dramatikk for tv-publikum? Skulle tru at han var godt vant med bratte bakkar. Samtidig er det fullt ut forståelig at ein av og til blir litt utpsyka! Det har vel dei fleste her inne opplevd ein eller annan gang.

IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serien med Jostein Flo er noe av det pinligste ever på norsk tv. Nasjonen trodde visst at fotballhelten fra de dype fjorder var en ekte viking, og dermed skulle lisenskanalen lage en serie naturprogrammer med ham. Det viste seg imidlertid at Flo var en pingle av dimensjoner, en skam for både hjembygden og Norge. Mannen feiget ut bare det kom et regndrypp eller ble litt bratt. Gud bedre. Det er godt at mannen bor i Drammen nå, hvor det er relativt flatt og lett å finne tak over hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huskar programmet med Jostein Flo ja :o

Ah, mitt fotballhjerte (som eksisterer når jeg ikke er i ski- og/eller fjellmodus) blir rent nostalgisk og lykkelig :) . Kjempen fra Stryn, nøkkelspilleren, Drillos favoritt, mannen som virkelig kledde (kler) vikinghjelmen... Husker serien forresten, veldig bra! Jostein tok oss med på mange fine naturopplevelser :)

Han blei vel litt skremt oppi der? Mulig det var mest for å lage dramatikk for tv-publikum? Skulle tru at han var godt vant med bratte bakkar. Samtidig er det fullt ut forståelig at ein av og til blir litt utpsyka! Det har vel dei fleste her inne opplevd ein eller annan gang.

Mulig litt dramatisering ja, men ikke sikkert. De dro jo på mange utfordrende turer, og garantert opplevelser som ikke var hverdagskost for nasjonalhelten vår. Husk forøvrig også at høydeskrekk o.l. er et fysisk og psykisk meget komplekst fenomen (alt fra balansenervene i øregangene, relevante erfaringer med den konkrete hendelsen, til muskelfestene i anklene, har et visst innspill). Og ja, et hvert normalt sammensatt menneske har vel opplevd noe lignende en og/eller annen gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah herlig! Og Jostein er som vanlig bare god; 100% ærlig, speaking from the bottom of his heart, og sier jo det enhver modig mann ville si: 'dette var uvant, rart, deilig, ekkelt og skremmende, på en og samme tid' :)

Gøy og se dette igjen, takk Kardam :o . Og ruta de gikk ser herlig ut; lykke til Inger Elin om du realiserer prosjektet! Bilder i ettertid på FF er et "must" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra tips. Jeg synes ellers Flo var rimelig sprek jeg.

Jeg er klar for å gå på Lodalskåpa neste helg, men starter på Bødalsætra. Jeg regner med at bildet som er vist tidligere i denne tråden ikke er fra renna opp til Lodalskåpa som man går fra Bødalsætra, eller tar jeg feil :D

De som har lyst til å se "Flo, fjell og fjære" igjen:

.....

Opplevde det ikke så bratt som det jeg ser i programmet. Jeg har kun gått der på våren og snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Et lite bidrag til tråden din igjen; et par bilder. Det første viser Veslekåpa og Kåpa, med de to rennene opp til østryggen av Kåpa, den bakerste er enklest å gå. Det andre bildet viser østryggen av Kåpa tatt fra toppen (så langt utpå som jeg turde), du ser den østligste renna komme opp fra hø bildekant og kan tenke deg/ane veien videre. I bakkant av bildet ser en øverste/nordligste del av Lodalsbreen, i ve bildekant faller Strupebreen nedover og i hø del av bildet ser en begynnelsen av Småttene)

Bildene er tatt med vid vidvinkel, så perspektiv og helning er ikke helt etterrettelig, men sammen med kart kan de kanskje gjøre litt nytte.

Har ventet i spenning på turrapporten din, men det blir vel ikke før til neste eller neste år når det lir som nå?

post-4080-133474627979_thumb.jpg

post-4080-133474627999_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Steinur!

Det blei faktisk to turar på Lodalskåpa i mai, men begge frå Bødalssetra! Fikk ikkje med meg folk på å gå via Skåla og Tindefjellbreen, men neste år satsar eg på å få det til! Skal huske på å rapportere då :wink: Takk igjen for alle gode råd!

mvh Inger Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.